کد خبر: 1136002
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
دکتر سید رضا میرطاهر

وزارت امور خارجه امریکا شامگاه جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا به «وانگ یی» همتای چینی خود اعلام کرده است که در پی مشاهده شدن بالون جاسوسی چین بر فراز امریکا، سفر برنامه‌ریزی شده هفته آینده خود به پکن را لغو کرده است. این تصمیم پس از آن گرفته شد که رسانه‌های امریکا روز پنج شنبه گزارش دادند پنتاگون از چند روز پیش مشغول رصد یک بالون تجسسی چین بوده که در حال پرواز بر فراز حریم هوایی شمال امریکا است. «پاتریک رایدر»، سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفته که اطمینان داریم این بالون تجسسی متعلق به جمهوری خلق چین است و یک مقام ارشد دفاعی پنتاگون نیز تأکید کرده که امریکا «اطمینان بسیار بالایی» دارد که این بالون چینی برای جمع‌آوری اطلاعات بر فراز سایت‌های حساس پرواز می‌کرده است. او می‌گوید یکی از مکان‌هایی که بالون مشاهده شده، مونتانا بود که محل قرارگیری یکی از سه محل استقرار موشک‌های هسته‌ای زمین‌پایه امریکا در پایگاه هوایی «مالمستروم» است.
بالون‌های هواشناسی معمولاً دارای ابعادی بزرگ بوده و قادرند برای ماه‌ها در هوا برای انجام دادن مأموریت‌های خود شناور باقی بمانند و در عین حال قادر به طی مسافت بسیار طولانی هستند. در برابر ادعای امریکا درباره اهداف جاسوسی بالون‌های چینی این پرسش مطرح است که با توجه به اینکه چین دارای انواع ماهواره‌های تجسسی است که قادر به رصد تأسیسات نظامی امریکا از جمله پایگاه‌های موشک‌های هسته‌ای زمین پایه ایالات متحده هستند، چرا باید اقدامی مخاطره آمیز و در عین حال حساسیت‌برانگیز مانند ارسال بالون‌های تجسسی به خاک امریکا انجام دهد. وزارت خارجه چین گفته بالونی که بر فراز امریکا پرواز می‌کند غیرنظامی است، برای اهداف هواشناسی و علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تصادفی وارد حریم هوایی امریکا شده است. «الکساندر نیل» یک تحلیلگر امنیتی مستقر در سنگاپور معتقد است در حالی که این بالون احتمالاً عامل تحریک‌کننده جدیدی در روابط چین و امریکا است، در مقایسه با سایر عناصری که ارتش مدرن چین در اختیار دارد، ارزش اطلاعاتی محدودی دارد.
به نظر می‌رسد امریکا که بار‌ها در اسناد بالا دستی خود چین را به عنوان مهم‌ترین تهدید علیه ایالات متحده در قرن بیست و یکم قلمداد کرده است اکنون درصدد است با بهانه‌ای جدید، فشار‌ها علیه پکن را افزایش داده و عنصری جدید یعنی تهدید قلمرو هوایی امریکا را دستاویز تنشی جدید قرار دهد. مقامات ارشد نظامی و امنیتی دولت بایدن بار‌ها چین را مهم‌ترین چالش ژئوپلیتیکی امریکا اعلام کرده و مدعی قصد آن برای تغییر نظام بین‌المللی مبتنی بر نظم لیبرال شده‌اند. این تصویر‌سازی مبتنی بر چین‌هراسی با توجه به رویارویی رو به رشد ایالات متحده و چین در عرصه منطقه‌ای و جهانی قابل تبیین است. به‌رغم ادعا‌های مقامات دولت بایدن درباره رقابت برابر با چین و تنش‌زدایی در روابط دوجانبه، آنچه از خلال مواضع و اقدامات امریکا در قبال چین از زمان روی کار آمدن بایدن می‌توان دریافت، تلاش واشنگتن برای تقابل همه‌جانبه در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، نظامی و امنیتی، سیاسی و سایبری با پکن و مقابله با ادعا‌های دریایی آن است. اکنون واشنگتن با دستاویز قرار دادن پرواز یک بالون بر فراز امریکا که به اذعان خود مقام‌های امریکایی، تهدیدی را متوجه ایالات متحده نمی‌کند درصدد بزرگ‌نمایی اقدامات ادعایی پکن علیه امریکا هستند، در حالی که نیروی هوایی امریکا بار‌ها اقدام به پرواز‌های تجسسی در اطراف و حتی در حریم هوایی چین کرده و به‌رغم اعتراض‌های مکرر پکن، واشنگتن همچنان به این اقدامات تحریک آمیز ادامه می‌دهد. در آخرین مورد از این‌گونه برخورد‌ها فرماندهی هند و اقیانوس آرام ایالات متحده در اوایل دی ۱۴۰۱ اعلام کرد که یک جنگنده چینی در فاصله شش متری از یک هواپیمای شناسایی بوئینگ آر سی ۱۳۵ امریکا بر فراز دریای چین جنوبی پرواز کرده است و هواپیمای امریکایی برای جلوگیری از برخورد با جنگنده چینی مجبور شده مانور گریز انجام دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار