کد خبر: 1135793
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
از زمان آغاز رکود اقتصادی در انگلیس، کسب‌وکار‌های کوچک حدود نیمی از گردش مالی خود را از دست داده‌ و برای بقا با چالش‌های جدی مواجه‌اند.

کندی ریچاردز، از فدراسیون کسب‌وکار‌های کوچک شرق انگلیس (CSB) می‌گوید که بسیاری از کسب‌وکار‌های کوچک در این کشور «تا لبه پرتگاه رانده شده‌اند». او می‌گوید: «این‌ها کسب‌وکار‌هایی هستند که قبلاً با مشکل مواجه نبوده‌اند، این‌ها کسب‌وکار‌های مولد و سودآوری هستند که این روز‌ها هزینه‌های انرژی را فزاینده می‌بینند. در ماه‌های اخیر تورم در سراسر جهان افزایش یافته و برای بسیاری ادامه دادن با این مبالغ منطقی نیست».

برگزیت، شیوع کرونا و آغاز جنگ اوکراین و تشدید بحران انرژی کسب‌و‌کار‌های کوچک انگلیسی را با چالش جدی مواجه کرده است. خرید کمتر و از سوی دیگر هزینه‌های بیشتر، مثل هزینه برق و گاز موانع ادامه‌دار مسیر مشاغل کوچک شده‌اند. بسیاری از صاحبان مشاغل در حال تعطیل کردن کسب‌وکار خود هستند و برخی دیگر برای باقی ماندن در بازار تلاش می‌کنند.

تورم، تهدید اصلی کسب‌و‌کار‌های کوچک
گاردین در گزارشی در این خصوص می‌نویسد: افزایش هزینه‌های زندگی در انگلیس مصرف کنندگان را به سمت خرید کمتر سوق می‌دهد. به طوری که طبق نظرسنجی‌های اخیر، دو سوم مردم در حال برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌های خود در سال ۲۰۲۳ هستند. هزینه‌های انرژی نیز به شدت به کسب‌و‌کار‌ها ضربه زده است. برخی می‌گویند علیرغم کمک‌های دولتی، هزینه‌های آب و برق در سال جاری بیش از دو برابر شده است. بر اساس یک نظرسنجی جدید از پلتفرم «فیور» صاحبان مشاغل در انگلیس گزارش می‌دهند از زمان شروع رکود اقتصادی به طور متوسط ۸۳ هزار پوند از دست داده‌اند که معادل نیمی از گردش مالی سالانه آن‌ها می‌شود. از سوی دیگر گفته می‌شود از هر ۵ کسب‌و‌کار کوچک انگلیسی، یک مورد بیش از ۱۰۰ هزار پوند در طول این مدت از دست داده است. برخی از صاحبان مشاغل در سراسر کشور می‌گویند به دلیل هزینه‌های بالاتر مجبور شده‌اند در‌های خود را ببندند. تحقیق پلتفرم فیور همچنین نشان داد ۹۲ درصد کسب‌و‌کار‌های کوچک انگلیس از آینده خود می‌ترسند و از هر پنج نفر یک نفر می‌گوید از آینده «به شدت» می‌ترسد.

مغازه در انگلیس
بسیاری از صاحبان مشاغل برگزیت را مقصر می‌دانند. مخصوصا مشاغل کوچک که بخش بزرگی از درآمد خود را مدیون فروش خارجی هستند. بیش از سه چهارم شرکت‌های انگلیسی می‌گویند برگزیت توافق تجاری با شرکت‌های خارجی را دشوارتر کرده است.

کارشناسان دلایل دیگری مثل نوسانات ارز و مالیات بالاتر را هم برای تعطیلی کسب وکار‌ها ذکر کرده‌اند. با این حال، دولت در ژانویه اعلام کرده که در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ کمک در هزینه‌های انرژی را برای کسب‌وکار‌ها کاهش می‌دهد و حدود ۵.۵ میلیون شرکت کوچک را با کاهش کمک‌ها و افزایش صورت‌حساب‌ها مواجه می‌کند.

نویسنده گاردین در نهایت می‌نویسد لندن مثل همیشه شلوغ است. همه‌گیری فروکش کرده، ماسک‌های کمی دیده می‌شود و بیشتر مردم مشغول به کار هستند. اما تاریکی بر انگلستان سایه افکنده است و دلیل آن آب و هوا نیست.

راه‌های مبارزه با تورم چیست؟
روش‌های زیادی برای کنترل تورم استفاده می‌شود و در حالی که هیچ‌یک از آن‌ها مطمئن نیستند، برخی از آن‌ها مؤثرتر بوده و آسیب‌های جانبی کمتری را به اقتصاد وارد می‌کنند. در این جا به بررسی دو روش کلی به همراه مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم.

کنترل قیمت
کنترل قیمت سقف یا کف، قیمتی است که توسط دولت به صورت اجباری اعلام شده و برای کالا‌های خاص اعمال می‌شود. کنترل دستمزد را می‌توان همزمان با کنترل قیمت‌ها برای مهار تورم اجرا کرد. در سال ۱۹۷۱، ریچارد نیکسون، رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای مقابله با تورم فزاینده، کنترل‌های قیمتی گسترده‌ای را اعمال کرد. این روش اگرچه در ابتدا محبوب بود و موثر تلقی می‌شد، اما زمانی که تورم در سال ۱۹۷۳ به بالاترین سطح خود از زمان جنگ جهانی دوم رسید، نتوانست قیمت‌ها را کنترل کند.

در حال حاضر، اکثر اقتصاددانان دهه ۱۹۷۰ را به عنوان مدرک کافی برای ناکارآمد بودن روش کنترل قیمت‌ها به عنوان ابزاری برای کنترل تورم می‌دانند.

سیاست پولی انقباضی
سیاست پولی انقباضی در حال حاضر روش رایج‌تری برای کنترل تورم است. هدف سیاست انقباضی کاهش عرضه پول در یک اقتصاد با افزایش نرخ بهره است. این روش باعث کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده و کسب‌وکار‌ها می‌شود. آمریکا و اروپا از اقدامات دولتی برای افزایش نرخ بهره استفاده کرده‌اند. این روش تقاضا برای استقراض پول را کاهش داده و در عین حال هزینه‌های کلی دولت را هم کم می‌کند. پس از آغاز جنگ اوکراین، بسیاری از کشور‌ها از این روش استفاده کرده‌اند و می‌توان گفت رایج‌ترین روش کنترل تورم بوده است. توبیاس آدریان، رئیس بخش بازارهای پولی و سرمایه صندوق بین‌المللی پول هم در این راستا روز پنجشنبه اعلام کرد بانک‌‌های مرکزی باید آماده باشند برای مهار تورم مدت بیشتری نرخ‌های بهره را بالا نگه دارند.

با این حال، کشور‌هایی مثل اسپانیا و فرانسه برای کاهش هزینه‌های زندگی خود که به طور چشمگیری افزایش یافته از این اقدامات فراتر رفته‌اند.

هزینه برق در اسپانیا شاخص اصلی تورم در این کشور بوده است به طوری که ماه اوت، بالاترین قیمت برق در تاریخ اسپانیا ثبت شد. حمایت مالی از شرکت‌های انرژی یکی از روش‌های کنترل تورم در اسپانیا بوده است. افزون بر این، قطار‌های رایگان تا پایان سال ۲۰۲۲ روش دیگری بود تا تاثیر قیمت گاز و برق بر جامعه را به حداقل برساند.

فرانسه رویکرد متفاوتی برای حمایت از شهروندان خود اجرا کرده است. این کشور یک بسته حدود ۲۰.۴ میلیارد دلاری را برای افزایش حقوق بازنشستگی، اعمال تخفیف بر بنزین و پوشش مالیات سالانه کشور از تلویزیون اختصاص داده است. این بسته فرصتی برای هدف قرار دادن جمعیت‌های طبقه کارگر و متوسط است که در درجه اول تحت تأثیر تورم قرار گرفته‌اند. برخی از شرکت‌ها، مانند شرکت خرده فروشی «کارفور» خودشان دست به کار شده‌اند. کارفور قیمت محصولات ضروری مانند غذا‌های اساسی، مواد شوینده و پوشک را برای ۱۰۰ روز منجمد کرد تا به مصرف کنندگان در مدیریت هزینه‌ها کمک کند. این رویکرد مستقیم، همراه با حمایت اضافی فرانسه، گامی در جهت درست برای مصرف کنندگان خانگی و کسب و کار‌ها است. کشورهای دیگری مثل آلمان و ایتالیا نیز از بسته‌های کمکی اقتصادی بهره گرفته‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار