کد خبر: 1135684
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
وزیر امور خارجه آمریکا سفر خود به پکن را به دلیل مشاهده شدن بالن جاسوسی چین بر فراز آمریکا به تعویق انداخت.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا سفر برنامه ریزی شده خود به چین را به تعویق افتاد.

بر اساس گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز، دلیل تعویق سفر بلینکن به پکن، مشاهده شدن بالن جاسوسی چین بر فراز آمریکا بوده است.

پیشتر یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد پنتاگون از چند روز پیش مشغول رصد یک بالون تجسسی چین بوده که در حال پرواز در ارتفاع بالا بر فراز آمریکا است.

«پاتریک رایدر»، سخنگوی وزرت دفاع آمریکا گفت: «اطمینان داریم که این بالون تجسسی متعلق به جمهوری خلق چین است. نمونه چنین فعالیت‌هایی طی سال‌های گذشته مشاهده شده است.»

وی اضافه کرد: «این بالون در حال حاضر مشغول پرواز در ارتفاعی بسیار بالاتر از ترافیک هواپیما‌های مسافربری است و هیچ تهدید نظامی یا فیزیکی متوجه شهروندان روی زمین نمی‌کند.»

پاتریک رایدر گفته که ارتش آمریکا تصمیم گرفته که این بالون را ساقط نکند. به گفته وی همچنین با آنکه مسیر پروازی فعلی بالون مذکور به گونه‌ای است که در حال حرکت به برخی مناطق حساس است، اما هیچ خطر اطلاعاتی مهمی متوجه واشنگتن نیست.

این سخنگوی پنتاگون گفته ارزیابی واشنگتن این است که این بالون دارای «ارزش افزوده اندکی» از نظر گردآوری اطلاعات است. آمریکا معتقد است که ماهواره‌های جاسوسی چین در مدار‌های کم‌ارتفاع زمین از لحاظ اطلاعاتی ارزش بیشتری دارند.

پس از آن بود که وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده آمریکا سفیر چین را احضار کرده تا «پیام روشن و شفاف» واشنگتن درباره «بالون جاسوسی چین» را به این کشور ابلاغ کند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار