کد خبر: 1134632
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
مهدی یاراحمدی نوشت: تحقق بسیاری از وعده‌های دولت منوط به ایجاد زیرساخت‌ها و رعایت پیش نیاز‌های اساسی در نظام اداری کشور است. یکی از این پیش نیاز‌ها تیم اجرایی دولت یعنی کارمندان هستند. باید نظام اداری به گونه‌ای بازسازی شود که بازوان اجرایی دولت بیشترین میزان رضایت را داشته و به مشکلات قابل حلشان توجه گردد. مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های کارمندی عبارتند از:
۱) افزایش تورم و کاهش قدرت خرید: مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌های عادی زندگی عرصه را بر حقوق بگیران تنگ نموده و این امر برنحوه خدمت‌رسانی تأثیر منفی گذاشته است. کارمندان و برخی دیگر از اقشار مثل کارگران حقوق و مزایای ثابتی دریافت می‌کنند؛ لذا زمانی که درصدی اندک به حقوق‌شان افزوده می‌شود تأثیر چندانی روی قدرت خرید آن‌ها نمی‌گذارد. 
۲) عدم توانایی در پس‌انداز: شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارمندان حقوق بگیر حساب و کتاب ماهانه و تنظیم دخل و خرج باشد. در برخی موارد با وجود افزایش قیمت‌ها و عدم تناسب آن با حقوق چیزی به نام پس‌انداز کردن برای کارمندان خنده‌دار جلوه می‌کند!
۳) عدم عدالت مالیاتی: انتظار نظام اداری و اقتصادی کشور این است که در توزیع بار توسعه و تحمل تنگنا‌های اقتصادی کشور عدالت لحاظ شود؛ این‌گونه نباشد که قبل از همه کارمندان باشند که مالیات بپردازند و اقشار دیگر زحمات کمتری را متحمل شوند و خیلی از مرفهین با شیوه‌های خاص از پرداخت مالیات فرار کنند. 
۴) پایین بودن فرصت خلاقیت و پیشرفت: یک کاسب برای پیشرفت و افزایش مشتریان می‌تواند دکوراسیون مغازه و یا قیمت اجناس خود را تغییر دهد تا با جلب رضایت مشتری بتواند سود بیشتری به جیب بزند، اما یک کارمند حتی در تغییر دکوراسیون اتاقش با محدودیت مواجه می‌شود. قدرت ابتکار و خلاقیت در مورد یک کارمند اندک و جای پیشرفت وی نیز محدود است. 
۵) عدم استقلال کاری: کارمند‌ها استقلال کاری پایینی دارند و نمی‌توانند ساعت‌های کاری را برای خودشان مشخص کنند و اگر یک روز بیمار شوند نمی‌توانند کار را رها و اندکی استراحت کنند. ساعت‌های کاری کارمندان مشخص است و نمی‌توانند برای بودن درکنار خانواده از آن عدول کنند؛ لذا پیش‌بینی مسائل رفاهی با اقتضای شرایط کارمندان به صورت عادلانه و با حداقل هزینه ضروری است. 
۶) فقدان سیستم‌های ارزیابی دقیق: در بسیاری از سازمان‌ها سیستم ارزیابی مناسب و یا شاخصی برای سنجش شایستگی‌ها وجود ندارد. به‌رغم تلاش‌های بسیاری که در عرصه مدیریت کشور صورت گرفته است، اما هنوز غاطبه کارمندان از شیوه سنجش دقیق عملکرد و به تبع آن عدم شایسته سالاری گلایه‌مندند. 
۷) حساسیت و فشار کاری بالا: کارمندان، چون همواره باید به مقامات مافوق پاسخگو باشند و بر این اساس مورد مواخذه قرار می‌گیرند فشار کاری بیشتری را تحمل می‌کنند. ضمن اینکه نگرانی درباره تضییع حقوق بیت‌المال حساسیت کار آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. 
۸) عدم ثبات و امنیت شغلی:، چون بیشتر سازمان‌ها جذب رسمی و قرارداد‌های استخدامی محکمی ندارند کارمندان از نظر ثبات و امنیت_شغلی همواره با مشکل مواجه‌اند چرا که تضمینی وجود ندارد که سازمان قرارداد سال بعدشان را تمدید کند. این در حالی است که امنیت شغلی درصدر خواسته‌های کارمندان از دولت قرار دارد. کارمندان عموماً انسان‌های شریفی هستند که با وجود بسیاری از مشکلات اقتصادی و اداری کماکان با عزت نفس جریان زندگی را مدیریت می‌نمایند. هدف از طرح مشکلات کارمندان توجه به این نکته است که اگر به مطالبات و نیاز‌های صنفی و منزلتی آن‌ها توجه شود به همان نسبت بهره‌وری نظام اداری کشور افزایش می‌یابد. دولت باید به گونه‌ای عمل کند که اولاً کارمندان احساس احترام و توجه نمایند و ثانیاً برای نیل به حداکثر بهره‌وری نیروی انسانی در سازمان‌ها مشکلات آن‌ها رسیدگی و حتی‌المقدور مرتفع گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار