کد خبر: 1133204
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
سیدعبدالله متولیان
جمهوری اسلامی ایران به دلیل ماهیت دینی، انقلابی و هویت عدالت‌طلبی، استقلال‌خواهی، حمایت از محرومان و مظلومان و مستضعفان، رویکرد استکبار‌ستیزی، نفی هرگونه سلطه‌طلبی و سلطه‌پذیری، همواره مورد کینه و دشمنی پنهان و آشکار دشمنان خارجی و شبکه همکار آنان در داخل بوده است. در ۴۴ سال گذشته، جمهوری اسلامی با چالش‌ها، بحران‌ها، فتنه‌ها و حوادثی مواجه شده و از آزمون مواجهه با آن‌ها سربلند بیرون آمده و حیرت جهانیان را برانگیخته است. نکته مهم اینکه کارشناسان بین‌المللی بر فروپاشی هر کشور دیگر در جهان در مواجهه با نمونه‌های به مراتب کوچک‌تر نیز تأکید دارند. جمهوری اسلامی در مواجهه با جنگ تحمیلی، کودتاها، ترورها، فتنه‌های بزرگ ۷۸ و ۸۸ و... کارنامه‌ای درخشان از خود به جای گذاشته است و در تمامی آن‌ها، نقش تاریخ‌ساز، ولی فقیه در مهار، کنترل و تبدیل تهدید‌ها به فرصت، بی بدیل و انکارناپذیر است. مقام معظم رهبری قبل از وقوع هر یک از حوادث بزرگ (از جمله اغتشاشات چندماهه اخیر) با تیزبینی و دوراندیشی، مسئولان و مردم را نسبت به شاخص‌های وقوع حوادث آینده هشدار داده و در حین بحران نیز به بهترین شکل ممکن به مدیریت صحنه پرداخته و در اوج هوشمندی (برخلاف بسیاری از خواص که با شتابزدگی و دستپاچگی دچار خطای تحلیل و تصمیم‌گیری شده اند) تهدید را به فرصت تبدیل نموده‌اند. 
تشخیص شیوه و نحوه مدیریت بحران توسط مقام معظم رهبری، می‌تواند الگویی موفق فراروی مسئولان قرار دهد. «کارآمدی»، «عقلانیت»، «عدالت‌خواهی»، «دشمن شناسی و استکبارستیزی» و «ارزشگرایی» ارکان مهم و برجسته اندیشه امام خامنه‌ای را تشکیل می‌دهد. حضرت آقا در کارآمدی؛ واقع گرایی، عملگرایی و مسئولیت‌پذیری، در عقلانیت؛ ولایت‌محوری، وحدت گرایی‌و آگاهی بخشی، در عدالت‌خواهی؛ قانون گرایی، رعایت انصاف و شفاف‌سازی، در استکبارستیزی؛ حفظ نظام و تمامیت ارضی، خودباوری و دشمن شناسی، و در ارزشگرایی؛ مردم محوری، اسلام‌محوری و آرمانگرایی را به عرض اصول راهبردی مدیریت بحران در نظر دارند. رویکرد، ولی فقیه در مدیریت فتنه‌ها، بحران‌ها و مدیریت حوادث و اغتشاشات، رویکردی حکیمانه است که خروجی آن تصمیمات حکیمانه و مبتنی بر آرمانگرایی و واقعیت نگری است. فلسفه مقابله با بحران‌ها و حوادث از نظر رهبری اجرای احکام قرآن، اقامه عدل، حفظ استقلال و تمامیت ارضی، وحدت و اعتماد به نفس ملی است. با گذشت ۳۴ سال از رحلت حضرت امام خمینی سلام‌الله علیه، آنچه که آشکار است رهبری مدبرانه، اندیشه ژرف و همه‌جانبه نگر، شخصیت متین و صبور همراه با ایمان به هدف، علم، یقین و قاطعیت مقام معظم رهبری است که نظام اسلامی را از حوادث مختلفی که هر کدام می‌توانست هر نظام سیاسی مستحکم را به شکست و ناکامی بکشاند عبور داده و افق‌های روشن آینده را پیش روی نظام گشوده است. 
رهبری معزز انقلاب در عین حال که در همه حوزه‌ها سر سوزنی از آرمان‌های اصیل اسلامی و انقلابی کوتاه نمی‌آیند، این آرمان‌ها را در حوزه واقعیت‌ها و با توجه به شناخت دقیق واقعیت‌های عینی به شیوه‌ای عقلانی و معتدل پیگیری می‌کنند. مقام معظم رهبری نه واقع گرا بلکه واقع بین هستند و واقع گرایی را مترادف تسلیم شرایط و وضعیت موجود شدن و تصمیم‌گیری در موضع انفعالی می‌دانند و ازهمین رو است که هیچ‌گاه اسیر موج سنگین تبلیغاتی و عملیات روانی (پروپاگاندا) دشمن خارجی و فتنه گران داخلی نمی‌شوند و همین دوراندیشی، هوشمندی و نگاه نافذ مدیریتی معظم‌له است که آتش فتنه را خاموش و آرامش را به جامعه و مردم بازگردانده و نقشه‌های گسترده دشمن را خنثی می‌نمایند و همین دوراندیشی، هوشمندی و نگاه نافذ مدیریتی معظم له است که آتش فتنه را خاموش و آرامش را به جامعه و مردم بازگردانده و نقشه‌های گسترده دشمن را خنثی می‌نمایند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار