کد خبر: 1132656
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

شرایط میدانی در جنگ اوکراین مدتی است به نفع روس‌ها برگشته و احتمال می‌رود مسکو حمله جدیدی علیه اوکراینی‌ها شروع کند، چیزی که باعث شده دبیرکل ناتو متحدان اوکراین را به «کمک فوری» دعوت کند. روز یک شنبه آلمان‌ها بعد از چند روز کش و قوس با بی‌میلی گفتند که احتمالاً ۱۹ دستگاه تانک «لئوپارد-۲» به اوکراین ارسال خواهند کرد. بعد از آلمان، فرانسوی‌ها نیز برای ارسال تانک به اوکراین دچار تردیدند، زیرا بخش مهمی از انبار تانک‌های‌شان با این کار تخلیه خواهد شد.
به گزارش «جوان»، کی‌یف از کشور‌های غربی خواسته که سلاح‌ها و تجهیزات نظامی بیشتری، به خصوص تانک برای انجام عملیات تهاجمی برایش ارسال کنند. درخواست کمک دولت اوکراین، بعد از تغییرات قابل ملاحظه در سطوح میدانی مطرح شده، به خصوص که طی روز‌های اخیر روس‌ها توانستند شهر استراتژیک سولدار را نیز تحت کنترل خود بگیرند. اوکراین و دول غربی پیش‌بینی می‌کنند که حملات روس‌ها با فروکش کردن سرمای زمستان، گسترده‌تر شده و موازنه میدانی بیشتر از قبل به نفع روس‌ها تغییر کند. بر اساس گزارش ایندیپندنت، یک مقام ارشد دولت امریکا به کی‌یف توصیه کرده که تا رسیدن تسلیحات جدید امریکایی و تکمیل مراحل آموزشی، از انجام حمله عمده علیه نیرو‌های روسیه خودداری کند. فشار‌ها بر دول اروپایی، به خصوص آلمان و فرانسه برای سرعت دادن به ارسال تسلیحات به اوکراین، به خصوص تانک در حال افزایش است. «اشپیگل» دیروز در حالی از تصمیم ارتش این کشور برای ارسال ۱۹ دستگاه تانک «لئوپارد-۲» به اوکراین خبر داد، که تعلل دولت برلین در ارسال این تانک‌ها، طی روز‌های گذشته، کانون انتقاد بوده، به طوری که «ماری‌اگنس استراک‌زیمرمان»، رئیس کمیته دفاعی مجلس آلمان گفته برلین با تعلل در ارسال تانک به اوکراین، در یک آزمون تاریخی «شکست» خورده است.
آلمان‌ها نه تنها نگرانند ارسال تسلیحات به اوکراین، منجر به گسترش جنگی شود که عاقبت آن برای‌شان روشن نیست، بلکه دغدغه‌ای جدی درباره کاهش زرادخانه‌های تسلیحات خود دارند. به نوشته اشپیگل، وزارت دفاع آلمان از ابتدای تابستان ۲۰۲۲، فهرستی دقیق از مدل‌های مختلف تانک‌های لئوپارد را در اختیار داشته که این فهرست مشخص می‌کند کدام مدل‌ها از این تانک را می‌تواند در صورت لزوم برای ارسال به اوکراین در نظر بگیرد. به گفته منابعی که اشپیگل به آن‌ها استناد کرده، در ارتش آلمان ۳۱۲ دستگاه تانک لئوپارد در مدل‌های متفاوت وجود دارد که از بین آن‌ها ۹۹ دستگاه از ماه مه ۲۰۲۲ تحت تعمیر بوده‌اند و یک دستگاه نیز از رده خارج شده است. به این ترتیب، ۲۱۲ تانک لئوپارد دیگر برای ارتش آلمان باقی می‌ماند که از بین مدل‌های موجود، تنها ۱۹ تانک لئوپارد ۲A۵ که در رزمایش‌های نظامی و برای اهداف تمرینی و آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند قابل انتقال به اوکراین هستند و ارتش آلمان می‌تواند از وجود آن‌ها به دلیل آموزشی بودن‌شان صرف‌نظر کند. آلمان در ۱۱ ماهی که از تهاجم روسیه به اوکراین گذشته، یکی از تأمین‌کنندگان اصلی تسلیحات در اوکراین بوده، ولی اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، به‌دلیل تردید‌هایی که در برداشتن هر گام جدید دارد، دیگر کشور‌ها را دچار سردرگمی کرده است. وضع در مورد فرانسه نیز به همین منوال است. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در حالی به ارتش دستور داده به درخواست کی‌یف، موضوع ارائه تانک‌های سنگین لکلر به اوکراین را حل کند که تصمیم‌گیری برای پاریس در این باره دشوار است. به نوشته فرانس اینفو برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که ارسال دست‌کم ۵۰ خودروی زرهی توانایی دفاعی خود فرانسه را تضعیف خواهد کرد و سایر کارشناسان هم تأکید دارند که دست‌کم ۱۲ نسخه ارسال شود. استفان آدران، مشاور و متخصص تسلیحاتی گفته که کی‌یف در حال از دست دادن تانک‌های زیادی است و در تجهیز تیپ‌های زرهی خود با مشکل مواجه است. او گفته که قبلاً لهستان، جمهوری چک، هلند و چند کشور دیگر، به کی‌یف صد‌ها تانک تی-۷۲ طراحی شوروی تحویل دادند که مزیت آن این است که فوراً در خدمت ارتش اوکراین قرار می‌گیرد در حالی که به گفته یک کارشناس تسلیحات در مؤسسه فرانسوی روابط بین‌الملل (RFRI) این یک هدیه سمی است، زیرا مستلزم چرخه کامل آموزش و نگهداری تانک‌ها خواهد بود که در دسترس بودن آن محدود است و اثرش در میدان حداقل خواهد بود. استفان آدران می‌گوید: «برخلاف تانک‌های تی-۷۲ شوروی، تانک‌های غربی نیاز به آموزش برای دوره چهار تا شش ماه برای کارکنان را مفروض می‌داند. با توجه به کمبود سربازان اوکراینی از جمله خدمه تانک نظامی، آیا ارزشش را دارد؟ شاید (داشته باشد) اگر درباره ۴۰ تانک صحبت می‌کنیم. (اما) درباره ۱۰تانک چطور؟»
نگرانی برلین و پاریس از کاهش زرادخانه تسلیحاتی دو کشور، در ستون مشترکی که دیروز امانوئل ماکرون و اولاف شولز، در روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ و هفته‌نامه فرانسوی ژورنال دودیمانش منتشر کردند نیز روشن است. این دو رهبر اروپایی در حالی شصتمین سالگرد پیمان الیزه را جشن گرفتند که به رغم اختلاف‌های بروز کرده بین دو کشور، گفتند که باید اطمینان کنند «نسل‌های بعدی اروپایی‌ها می‌توانند در قاره‌ای زندگی کنند که در آن صلح، رفاه و آزادی حاکم است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار