کد خبر: 1130105
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل اظهار داشت: اقدامات یکجانبه غیرقانونی آمریکا علیه کشورهای مستقل عضو سازمان ملل مانند جمهوری اسلامی ایران، تضعیف حاکمیت قانون و نقض منشور سازمان ملل است.
 

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت با عنوان ترویج و ارتقای حاکمیت قانون در حفظ صلح و امنیت بین المللی افزود: حاکمیت قانون برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ضروری است، زیرا پیش‌بینی‌ پذیری، ثبات و عدالت را در یک نظم حقوقی بین‌المللی ارتقا می‌دهد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: منشور ملل متحد هنجارها و اصولی را برای کشورهای عضو تعیین می کند که آنها متعهد می شوند برای حفظ صلح و امنیت بین المللی و حاکمیت قانون از آنها تبعیت کنند.

ایروانی گفت: اصول اساسی منشور ملل متحد، مانند برابری حاکمیتی همه کشورها، ممنوعیت تهدید یا توسل به زور در روابط بین‌الملل و حل و فصل مسالمت‌آمیز منازعات و اختلافات باید به عنوان چارچوبی برای پیشبرد حاکمیت قانون در سازمان ملل عمل شود.

سفیر ایران در سازمان ملل اظهار داشت: برخی از کشورهای عضو بویژه آمریکا به طور مداوم از اختیارات و قدرت سازمان ملل سوء استفاده کرده و از سازمان ملل به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر دولت های مستقل در تعقیب اهداف سیاسی غیرقانونی خود و برای پیشبرد اقدامات یکجانبه خود استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: وقتی صحبت از تصمیمات شورای امنیت به میان می آید، چنین اقدامات غیرقانونی تأثیر مخربی بر صلح و امنیت بین المللی خواهد داشت. این امر به ویژه در خاورمیانه مشهود است، جایی که شورای امنیت اقدام موثر و لازمی را برای رسیدگی به جنایات مداوم و نقض حقوق بشر توسط رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین، از جمله نقض مداوم قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی اتخاذ نکرده است.

ایروانی ادامه داد: علاوه بر این، شورای امنیت در رسیدگی به اقدامات تجاوزکارانه، اشغالگری، و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه شکست خورده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: در افغانستان، دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) تحقیقات در مورد جنایات نیروهای خارجی در طول حضور ۲۰ ساله آنها را نادیده گرفته است، در همین حال، شورای امنیت به عواقب خروج عجولانه و غیرمسئولانه نیروهایی نظامی آمریکا او ناتو از افغانستان رسیدگی نکرده که این کشور را با چالش های جدی مواجه ساخته است.

ایروانی تصریح کرد: یکجانبه گرایی تهدیدی جدی برای حاکمیت قانون و منشور ملل متحد است و همچنین مانع همکاری بین المللی و صلح و امنیت می شود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: اقدامات یکجانبه غیرقانونی آمریکا، عضو دائم شورای امنیت، علیه کشورهای مستقل عضو سازمان ملل، مانند جمهوری اسلامی ایران، و اجبار سایر کشورهای عضو به مشارکت در این اقدامات غیرقانونی یا تهدید به تحریم و تنبیه آنها، تضعیف حاکمیت قانون و نقض منشور سازمان ملل متحد است.

سفیر ایران در سازمان ملل اظهار داشت: خروج آمریکا از برجام، اعمال مجدد اقدامات قهری یکجانبه، نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، اقدام غیرقانونی در سلب حقوق ایران به عنوان عضو منتخب کمیسیون مقام زن سازمان ملل و سرپیچی آشکار از اجرای قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر لغو تحریم‌های مرتبط با اقلام بشردوستانه، نمونه‌های بارز این است که چگونه ایالات متحده حاکمیت قانون را در سیستم سازمان ملل تضعیف می‌کند.

ایروانی ادامه داد: برای ارتقای حاکمیت قانون در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، همه کشورهای عضو باید به تعهدات خود تحت حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل و همچنین معاهدات و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی پایبند باشند، از ابزارهای دیپلماتیک و گفت‌وگو برای حل و فصل مناقشات و اختلافات به صورت مسالمت‌آمیز استفاده کنند و برای یافتن راه حل هایی که قوانین و اصول صلح و امنیت بین المللی را رعایت کرده و به آنها احترام می گذارد، با سایر کشورها همکاری کند.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: همه ارکان سازمان ملل باید به مسئولیت های منشور خود پایبند باشند و شفافیت و پاسخگویی را در کار خود در اولویت قرار دهند. این امر، اعتماد و همکاری بین ارگان های سازمان ملل را تسهیل می کند.

نماینده ایران در سازمان ملل همچنین اظهار داشت: ادعای نماینده انگلیس در مورد برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران را رد می کنیم. فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز و مطابق با حقوق و تعهدات آن بر اساس معاهده منع اشاعه است.

ایروانی همچنین با توجه به اشاره ناموجه و ادعای بی اساس امارات متحده عربی در خصوص جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس تاکید کرد: چنین ادعای بی اساسی که به طور قاطع رد می شود، مغایر با اصول حقوق بین الملل از جمله اصول حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها است. احترام به این اصول برای ترویج حاکمیت قانون در سازمان ملل ضروری است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار