کد خبر: 1129523
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴
مدیرکل دامپزشکی اردبیل:
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: ۲۳ کانون شیوع بیماری «آنگارا» در گله‌های طیور در استان اردبیل شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، بهلول تکلوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «آنگارا» نوعی بیماری ویروسی است که دارای ۱۲ سروتیپ است که سروتیپ چهار آن بسیار خطرناک بوده و از سال ۹۹ از مرزهای شرقی کشور وارد ایران شده است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در ۲ سال آینده با توجه به احتمال شیوع و شرایط انتقال بیماری، طغیان این ویروس خطرناک را شاهد باشیم که قطعاً عامل انتقال بیماری به صورت عمودی و از طریق روش مدفوعی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل کنترل مراکز تولید مرغ مادر و مجموعه‌های جوجه‌کشی را در کاهش تلفات این بیماری یادآور شد و گفت: ۳۰ درصد تلفات در گله‌ها بر اثر شیوع این بیماری رخ می‌دهد که بیماری فوق‌العاده خطرناکی است و دامپزشکی کلیه مراکز تولیدی را ملزم به واکسیناسیون کرده تا امکان بروز و شیوع بیماری را از بین ببریم.

تکلوی افزود: اولین کانون این بیماری در شهرستان اردبیل مرداد سال گذشته مشاهده شد و آخرین کانون نیز شهریور امسال شناسایی شده و در مجموع ۲۳ کانون بیماری «آنگارا» در استان اردبیل به ویژه در گله‌های مرغ مادر شناسایی و کنترل آنها در حال انجام است.

وی از مرغداران خواست تا عقیم‌سازی کودها و انتقال بیماری از طریق روش مدفوعی را مد نظر قرار داده و زمینه استفاده از ترکیبات ضدعفونی و پاکسازی قبل از جوجه‌ریزی را در مراکز خود مد نظر قرار دهند.

تکلوی در مورد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به ویژه انتقال این ویروس از طریق پرندگان مهاجر و وحشی را به پرندگان اهلی یادآور شد و خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات ژنتیکی که در ساختار این ویروس به وجود آمده، قابلیت انتقال آن از انسان به حیوان و از انسان به انسان وجود دارد که گاه سبب تلفات زیاد می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: بررسی‌های زیادی روی ساختار این بیماری انجام شده و امیدواریم با مراقبت‌هایی که انجام می‌شود، کمترین تلفات را در شیوع این بیماری شاهد باشیم.

تکلوی به واکسیناسیون فصلی علیه بیماری آنفلوانزا اشاره کرد و ادامه داد: ویروس آنفلوانزا در گله‌های طیور و سایر ماکیان طبیعی است و ما در ۴۷ مجتمع تولید مرغ مادر به شکل صنعتی و مرغ تخم‌گذار واکسیناسیون را با پروتکل‌های مورد نظر انجام دادیم.

وی بیان کرد: عمده نگرانی ما در مراکز فروش زنده طیور و ماکیان است که متأسفانه با یک فرهنگ غلط بازار فروش زنده طیور در استان همچنان پررونق است که باید جلوی آن گرفته شود.

تکلوی به ظرفیت استان در تولید جوجه یک‌روزه اشاره کرد و گفت: ۴۷ فارم مرغ مادر با ظرفیت ۲ میلیون و ۷۰ هزار قطعه در استان فعالیت می‌کند که ۱۱ درصد کل جوجه یک‌روزه کشور در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل افزود: با توجه به کیفیت بالای تولید جوجه یک‌روزه در این استان، امیدواریم تولیدکنندگان نسبت به تهیه جوجه یک‌روزه از این استان اقدام کرده و از واردات آن همراه با انتقال گونه‌های مختلف بیماری جلوگیری کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر