کد خبر: 1119997
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
نیوزویک در گزارشی مدعی شد، طرح اولیه روسیه در جنگ با اوکراین به گونه‌ای بود که ارتش مسکو بتواند در مدت ۱۰ روز سراسر اوکراین را تحت کنترل خود درآورد.

نیوزویک جمعه شب نوشت، بر اساس دستورات داده شده، ارتش روسیه تلاش می‌کرد با استفاده از موضع تهاجمی از تلفات طولانی در میدان‌های نبرد جلوگیری کند. از دیگر اهداف این برنامه، غافلگیر کردن دشمن با قدرت آتش بسیار زیاد، بی‌ثبات کردن رهبری اوکراین و هموار کردن شرایط الحاق این کشور به روسیه تا ماه مرداد بوده است.

بر اساس این برنامه، روسیه در صدد بود در مدت ۱۰ روز کنترل سراسر اوکراین را در دست گیرد.

در این گزارش آمده است: «برنامه‌های روسیه برای تهاجم به اوکراین مفصل بود و راه‌حل‌هایی را برای بیشتر مشکلات عملی که روسیه در اشغال اوکراین با آن مواجه می‌شد، ارائه می‌کرد. اگر این طرح‌ها به درستی اجرا می‌شد، مسکو می‌توانست موفق شود.»

در این گزارش ادعا شده است که تهاجم روسیه به اوکراین حول محور موفقیت چهار فرض کلیدی بود:

اول این که تهاجم به سرعت اتفاق می‌افتد و توانایی جامعه بین‌الملل برای پاسخگویی معنادار را از بین می‌برد.

در گام دوم رهبری اوکراین به سرعت سرنگون می‌شود و به اوکراینی‌های طرفدار روسیه اجازه می‌دهد تا با کمک پروپاگاندای تبلیغاتی، موقعیت‌های بیشتری را به دست گیرند.

دیگر اینکه روسیه بتواند کنترل زیرساخت‌های سامانه گرمایشی، برق (به ویژه نیروگاه‌های هسته‌ای) و همچنین زیرساخت‌های مالی اوکراین را در دست بگیرد.

والری گراسیموف ژنرال روسی، پیش از شروع جنگ گفت که روسیه - دومین ارتش قدرتمند جهان - در میدان نبرد بر اوکراین مسلط خواهد شد. مبنای این طرح نیز بر همین اساس برنامه ریزی شده بود.

در این گزارش ادعا شده است که اکثر مقامات بلندپایه روسیه تا آخرین لحظات از حمله به اوکراین مطمئن نبودند.

این گزارش افزود، بیشتر نیروهای نظامی روسیه - حتی معاونان ستاد کل روسیه - تا چند روز قبل از حمله از قصد حمله به اوکراین و اشغال آن بی اطلاع بودند. بسیاری از واحدهای نظامی تاکتیکی که در نقاط مختلف نزدیک مرز پراکنده شده بودند، تا ساعات قبل از ورود به اوکراین، دستوری دریافت نکردند و به طور کامل برای یک عملیات طولانی مدت مجهز نبودند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از سربازان روسی بدون سلاح وارد شهرهای اوکراین شدند.

در این گزارش آمده است: «آنها درگیری‌های سنگین را پیش بینی نمی‌کردند و طرف اوکراینی را دست کم می‌گرفتند.»

در این گزارش ادعا شده است که شکست‌های روسیه ناشی از عوامل مختلفی از جمله مقاومت غیرمنتظره اوکراین و دخالت جامعه بین‌الملل بود.

نیوزویک در گزارش خود افزود، پیش از آغاز جنگ در اسفندماه، دشمنان بالقوه روسیه تصور می‌کردند که نیروهای این کشور از ذخایر به ظاهر عظیم اسلحه و نیروی انسانی برخوردارند ولی هنوز علنی نکرده‌اند.

به نوشته این رسانه، تحلیلگران انگلیسی می‌گویند توجه بیش از حد به کمیت تجهیزات روس‌ها، نادیده گرفتن ضعف‌های رقیب شرقی در کیفیت نیرو، رهبری، آموزش و انگیزه‌ آن‌ها، موجب شد که کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا تمایلی به مخالفت آشکار با روسیه نداشته باشند و زمینه را برای تهاجم فراهم کنند. با این حال، امروز پرده‌ها کنار رفته است.

نیوزویک در پایان ادعا کرد: «با وجود همه قابلیت‌های جدید در میدان نبرد، سرنوشت جنگ روسیه در اوکراین با محاسبات اشتباه، عدم قطعیت‌ها و خطاهای انسانی به نحو دیگری رقم خورد. برای اوکراین، پیروزی ضروری است، اما تنها با حمایت مداوم شرکای بین‌المللی آن قابل دست یابی است.»

 

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار