کد خبر: 1119855
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
رئیس جمهور:
رئیس‌جمهور گفت: در خدمت‌رسانی به افراد دارای معلولیت کارهای زیادی انجام شده اما کافی نیست و باید به‌صورت جهادی وارد میدان شد و به این عزیزان خدمت ارائه کرد.

مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان صبح امروز با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هم‌چنین تعدادی از جامعه معلولان کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد.

رئیس‌جمهور در این آیین طی سخنانی اظهار داشت: خداوند متعال توانایی‌های والایی را به افراد دارایی معلولیت داده تا با همت بلند خود بتوانند گام‌های بلندی در جهت علم و دانش، ورزش و امور اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تولید بردارند.

وی افزود: بنده ماه مبارک رمضان گذشته در شهر صنعتی قزوین به کارخانه‌ای رفتم که تمام اعضای آن کارخانه از معلولان بودند اما کار بزرگی را انجام داده بودند و بیش از 750 فرد معلول اشتغال داشته و استعدادهای خود را شکوفا کرده بودند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کتاب‌ها، آثار و کارهای علمی توسط معلولان خلق شده است، عنوان کرد: شاید جسم یک معلول دچار معلولیت باشد اما فکر و ذهن این عزیزان توانایی خلق آثار تحسین‌برانگیز دارد و از این‌جهت مثال‌های فراوانی در دنیا داریم.

رئیسی گفت: اینکه والدین وقت و ظرفیت خود را برای شکوفایی استعدادهای فرزند معلول‌شان صرف می‌کنند کار ویژه‌ایست. به افراد دارای معلولیت نباید ترحم کرد بلکه باید جایگاه بالایی برخورد باشند؛ با اینکه دارای معلولیت هستند ولی نقش خوبی در جامعه دارند.

وی با اشاره به نقش نهادها و دستگاه‌ها در خدمت‌رسانی به معلولان خاطر نشان کرد: تمامی دستگاه‌ها مأموریت دارند زمینه‌ای برای رشد و اشتغال کار معلولان را فراهم کنند؛ متناسب‌سازی وضعیت شوارع و مراکز تردد معلولان باید به نحوی باشد که برای این عزیزان زحمت ایجاد نکند و این یک وظیفه اداری برای همه دستگاه‌هاست.

رئیس‌جمهور گفت: در خدمت‌رسانی به افراد دارای معلولیت کارهای زیادی انجام شده اما کافی نیست و باید به‌صورت جهادی وارد میدان شد و به این عزیزان خدمت ارائه کرد.

رئیسی تصریح کرد: توجه صحیح به افراد دارای معلولیت در جامعه باید یک فرهنگ شود و این نیازمند کار رسانه‌ای و فرهنگی است. هم‌چنین دولت و نهادهای مردمی و مردم‌نهاد توجه به این افراد را دنبال کنند و این وظیفه شرعی، انسانی و الهی برای همگان است. این حق این عزیزان است که جامعه‌ی ما به آنان توجه دقیق و غیرترحمی داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به گرانی تجهیزات مورد استفاده معلولان اظهار داشت: دولت باید کمک کند تا این عزیزان دچار مشکل نشوند و از وزیر کار و سازمان بهزیستی و دستگاه‌های ذی‌ربط می‌خواهم که نسبت به تجهیزات مورد نیاز این عزیزان اقدامی کنند تا به زحمت نیفتند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: به‌طور مثال در بخش پاسخگویی در وزارت تعاون، از افراد دارای معلولیت استفاده شده و این کار خوبی است و سایر دستگاه‌ها هم می‌توانند از این‌قبیل امور را انجام دهند. باید به دستگاه‌ها اعلام شود کارهایی که از دست معلولان بر می‌آید، باید اینان در اولویت قرار بگیرند. تأکید می‌کنم که بکارگیری معلولان هم موجب اشتغال و هم‌چنین باعث آرامش اجتماعی می‌شود و این نشاط اجتماعی اثربخش و مفید خواهد بود.

رئیسی اظهار داشت: به وزارت راه می‌گویم که تهیه مسکن برای عزیزان دارای معلولیت و خانواده‌های دارای معلول که شرایط تهیه مسکن را ندارند، در اولویت قرار بگیرد؛ اینان در همه شهرستان‌ها و استان‌ها اولویت دارند و این کار نباید عقب بیفتد.

بیشتر بخوانید

دستور محسنی‌اژه‌ای برای نظارت بر اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان


وی هم‌چنین خطاب به حضّار در مراسم گفت: اصل «ما می‌توانیم» سخن همه‌ی شماست که در عمل نشان دادید و این اصل باید توسط دولت، دولتمردان و همه مسئولان عملیاتی شود؛ امروز نگاه افراد دارای معلولیت آن است که «ما می‌توانیم».

رئیس‌جمهور عنوان کرد: دولت وظیفه خاصی نسبت به افراد دارای معلولیت دارد که این عزیزان باید در جامعه نقش‌آفرین باشند. 8 درصد جامعه‌ی ما را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند؛ نباید این عزیزان از جامعه حذف شده و مورد بی‌توجهی قرار بگیرند، بلکه باید همه ظرفیت‌ها به میدان بیاید تا توجه کامل و صحیح اعمال شده و بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار