کد خبر: 1119017
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۶

در پی آماده شدن ترکیه برای شروع عملیات زمینی در شمال سوریه به بهانه مقابله با گروه‌های تروریستی، دولت سوریه هم تحرکات نظامی خود را افزایش داده است و دیروز تجهیزات نظامی جدیدی را به عین‌العرب که محل اصلی درگیری‌ها خواهد بود، ارسال کرده است. این اقدام هشداری به آنکارا است که دمشق برای هرگونه سناریویی در دفاع از تمامیت ارضی خود آماده است.
پس از ناکامی روسیه و امریکا برای متقاعد کردن ترکیه به توقف عملیات در شمال سوریه به نظر می‌رسد ارتش ترکیه برای دور جدید عملیات زمینی آماده می‌شود. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و دیگر مقامات این کشور گفته‌اند که هر لحظه ممکن است عملیات زمینی را علیه گروه‌های تروریستی کرد انجام دهند و به همین خاطر با جدی شدن عملیات ترکیه، سوریه هم خود را برای مقابله با اقدامات آماده می‌کند. منابع سوریه‌ای روز دو‌شنبه خبر دادند که ستاد نیرو‌های مسلح سوریه نیرو‌ها و تجهیزات نظامی تازه‌ای به شهر عین‌العرب در شمال شرق استان حلب اعزام کرده است. به گزارش روزنامه «الوطن» سوریه، یک مقام نظامی سوریه‌ای تأکید کرده که دست‌کم ۲۰ تانک و یک زرهی انتقال سربازان با مسلسل‌های سنگین و توپ به منطقه اعزام شده است. این تصمیم پس از آن گرفته شده که نیرو‌های ترکیه و مخالفان سوریه بیش از ۴۰ بار اطراف شهر عین‌العرب را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داده‌اند. پیش از این، جنگنده‌های ترکیه فرودگاه نظامی منغ را که نیرو‌های نظامی سوریه در آن مستقر هستند بمباران کرد. ترکیه در روز‌های اخیر حملات خود را به اطراف حلب، رقه و حسکه تشدید کرده و تاکنون در این حملات چند غیرنظامی کشته و زخمی شده و چندین خانه و تأسیسات شهری از جمله یک نیروگاه برق تخریب شده است و همه چیز برای عملیات زمینی آماده است. منابع مطلع در این باره به العربی‌الجدید گفته‌اند: اکنون مقدمات آغاز عملیات زمینی کامل شده است و این احتمال وجود دارد که تل رفعت در حومه شمالی حلب و همچنین شهر «عین‌العرب» (کوبانی) در شرق فرات، هدف بعدی ترکیه باشد. یک نظامی ارشد مخالف سوری نیز اعلام کرد که ارتش ترکیه تجهیزات جدیدی را از طریق گذرگاه «باب السلامه» وارد سوریه کرده است و این تجهیزات شامل تانک، تجهیزات توپخانه‌ای و لجستیکی است. طبق گفته این منبع، ترکیه همچنین یک یگان نظامی را به طور کامل از ادلب به حومه غربی حلب منتقل کرده است.
پیشنهاد روسیه به کرد‌ها
با اصرار ترکیه برای شروع عملیات زمینی، روسیه برای کاستن از تلفات انسانی راهکار‌های جدیدی را مطرح کرده است و به گفته منابع محلی، الکساندر چایکو، فرمانده نیرو‌های روسیه در سوریه در سفری به استان حسکه در شمال شرقی سوریه با رهبر نیرو‌های سوریه دموکراتیک موسوم به قسد دیدار کرد. به گزارش ایسنا، منابع آگاه به شبکه المیادین گفتند، در دیدار الکساندر چایکو با مظلوم عبدی، فرمانده نیرو‌های سوریه دموکراتیک در استان حسکه تهدید‌های ترکیه درباره آغاز عملیات زمینی و راه‌های اتخاذ اقداماتی برای ممانعت از انجام این عملیات بررسی شد. چایکو در این دیدار ایده استقرار ارتش سوریه در امتداد نوار مرزی به عمق ۳۰ کیلومتر را بار دیگر مطرح کرد. اما منابع سوری، هرگونه توافق را میان دولت سوریه و «قسد» درباره ورود ارتش سوریه به مناطق شمال شرق و استقرار آن‌ها در مرز به منظور بستن راه بر هرگونه حمله احتمالی سوریه به این مناطق رد کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار