کد خبر: 1118488
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
هوشمندسازی نظام مالیاتی و راه‌اندازی سامانه‌های مختلف در دولت سیزدهم منجر شده است تا با رصد مالیاتی مشمولان، شاهد عدالت اجتماعی در پرداخت مالیات بیش از گذشته باشیم؛ ازاین‌رو فعالان اقتصادی فضای مجازی نیز موظف به پرداخت مالیات هستند.

طبق آخرین اصلاح قانون مالیات مستقیم در سال ۱۳۹۴، پنج دسته از افراد مشمول پرداخت مالیات هستند، قانون‌گذار اشخاص حقیقی و حقوقی را که در کشور فعالیت اقتصادی و کسب درآمد، می‌کنند را موظف به پرداخت مالیات کرده است.

بر اساس همین قانون، مشمولین پرداخت مالیت، موظف هستند، هرسال اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

در کنار این قانون، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در سال ۱۳۹۹، لایحه‌ای تصویب کردند که به‌موجب آن، درآمد‌های کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور (مانند اینستاگرام و تلگرام) از محل تبلیغات مشمول مالیات‌بردرآمد خواهد بود.

سازمان امور مالیاتی دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمد‌های کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه و به کاربران اعلام کرده است.

رییس سازمان امور مالیاتی در این باره گفته است که کسانی که درآمد از محل تبلیغات کسب کنند باید مالیات پرداخت کنند.

طبق گفته «داود منظور» با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بانک اطلاعاتی مربوط به سلبریتی‌ها و فعالان مجازی رصد شده است و بر اساس شاخص‌ها و تعداد فالور‌ها و سایر موارد مالیات‌ها محاسبه و به آن‌ها ابلاغ می‌شود.

بر اساس آخرین گزارش سازمان مالیاتی کشور، بیش از یک‌هزار شناسه کاربری متعلق به فعالان اقتصادی فضای مجازی شناسایی شده که استعلامات لازم از مراجع ذی‌ربط جهت دریافت اطلاعات هویتی و میزان فعالیت اقتصادی ایشان انجام شده است.

همچنین استعلام از ۱۳ تارنمای فعال در حوزه کسب‌وکار‌های مجازی در خصوص شناسایی فعالان این حوزه انجام شده که تاکنون بر اساس پاسخ‌های دریافتی و جستجو‌های میدانی در مجموع اطلاعات هویتی ۲۴۹ شناسه کاربری شناسایی و پیامک اطلاع‌رسانی برای ارائه اظهارنامه عملکرد مالیاتی سال ۱۴۰۰ در اختیار اداره مودیان متوسط قرار داده شده است.

رصد مالیاتی فعالان اقتصادی فضای مجازی با هوشمندسازی نظام مالیاتی

طبق گزارش سازمان امور مالیاتی، دراین‌خصوص درخواست ریز تراکنش برای اشخاص مذکور نیز ثبت شده که فرایند استعلام آن‌ها در حال انجام است. در ادامه اقدامات فوق، شناسایی اشخاص با ۱۰۰ بیش از هزار دنبال‌کننده نیز در دست اقدام است. دریافت اطلاعات سایر افراد نیز از مراجع مختلف همچنان در حال پیگیری است.

یکی از اهداف راهبردی دولت سیزدهم ایجاد چرخش‌های تحول‌آفرینی از مالیات ستانی منبع‌محور و ممیز سالار به مالیات ستانی مؤدی محور و هوشمند مبتنی بر داده، از تمرکز مالیات ستانی بر بنگاه‌های بخش رسمی به شفاف‌سازی و مالیات ستانی از بخش غیررسمی و با محوریت اصلاح ساختار سازمانی است.

این نوع مالیات ستانی به‌طورقطع، پیشرفت اقتصادی کشور، ارتقای عدالت اجتماعی و ایجاد رضایت عمومی مردم را در پی خواهد داشت.

تحقق عدالت مالیاتی از پیش‌نیاز‌های اساسی برای رسیدن به این دستاورد ملی ایجاد شفافیت اقتصادی در جامعه است که این امر در هوشمندسازی نظام مالیاتی مورد تاکید قرار گرفته است.

همچنین شفافیت درفعالیت‌هایی اقتصادی آثار و نتایج مهمی از جمله جلوگیری از فرار مالیاتی پرداخت مالیات منطبق با درآمد و با رویکرد برابر تکریم مؤدیان مالیاتی و در نهایت افزایش رضایت‌مندی آن‌ها را به دنبال دارد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار