کد خبر: 1117536
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
به گفته یک سرباز سابق ارتش اوکراین، نظامیان این کشور که ۱۰ اسیر جنگی روس را اعدام کردند، متعلق به تیپ مستقر در شهر لووف هستند که همکاری نزدیکی با ناتو دارد.
شبکه روسی «راشا تودی» دوشنبه (۲۱ نوامبر، ۳۰ آبان) به نقل از یک سرباز سابق ارتش اوکراین گزارش داد نظامیان اوکراینی که ۱۰ اسیر جنگی روس را اعدام کردند، متعلق به تیپ مستقر در شهر لووف Lvov هستند که همکاری نزدیکی با ناتو دارد. 

طبق این گزارش، سرباز منبع این خبر پیش‌تر در همین تیپ خدمت می‌کرد اما بعد از که آن که اوکراینی‌ها پدرش را اعدام کردند، به طرف روس پیوست. 

به نوشته راشا تودی به نقل از این سرباز سابق اوکراین، افرادی که در تیپ ۸۰ مستقر شده بودند، مدت‌ها قبل از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آموزش دیده بودند که از هر چیز روسی متنفر باشند. به گفته او، نیروهای آمریکایی از جمله نیروهای سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده در آموزش این تیپ مشارکت داشتند. 

پیش‌تر، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه قول داد که مسکو به دنبال قاتلان خواهد بود و تاکید کرد این افراد باید به مخاطر جنایتشان پیدا و مجازات شوند. وی همچنین بر لزوم انجام تحقیقات بین‌المللی در این زمینه تاکید کرد. 

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» بتازگی صحت ویدئوهایی را که هفته گذشته در فضای مجازی از اعدام سربازهای اسیر روس به دست نیروهای اوکراینی منتشر شد، تایید کرد. طبق این گزارش، به نظر می‌رسد این افراد به ضرب گلوله از فاصله نزدیک کشته شده‌اند. 

این روزنامه یکشنبه گزارش داد وقایعی که در کلیپ‌ها نشان داده شده اواسط نوامبر در روستای Makeyevka رخ داده است. روزنامه آمریکایی با این توضیح که آنچه واقعاً بر این سربازان گذشته، یک راز باقی مانده، نوشت: ویدئوها... که صحت آن‌ها توسط نیویورک تایمز تایید شده، دیدی نادر به یک لحظه وحشتناک در بین بسیاری (از لحظات) در جنگ است، اما نشان نمی‌دهد چطور و چرا سربازان روس کشته شدند. 

طبق این گزارش، «قضاوت بر اساس فیلم نشان می‌دهد دست‌کم ۱۱ روس... به نظر می‌رسد بعد از آن که یکی از همرزمان آن‌ها ناگهان به روی سربازان اوکراینی که در نزدیکی ایستاده‌اند، آتش می‌گشاید، از فاصله نزدیک هدف گلوله قرار گرفته و کشته می‌شوند».

نیویورک تایمز در ادامه به نقل از مشاور پزشکی در سازمان «پزشکان برای حقوق بشر» افزود «کشتن یا زخمی کردن یک جنگجو که سلاحش را زمین گذاشته یا دیگر ابزار دفاعی ندارد و به اختیار تسلیم شده، نقض قوانین بین‌المللی جنگ است». 

پیش‌تر، فرهان حق سخنگوی سازمان ملل گفت این نهاد خواستار تحقیقات کامل درباره همه موارد نقض حقوق بشر گزارش شده در خصوص اعدام وحشیانه بیش از ۱۰ اسیر جنگی روس توسط طرف اوکراینی است. 

به نوشته اسپوتنیک، پیش از آن وزارت دفاع روسیه گفت که «ارتش اوکراین عمداً بیش از ۱۰ سرباز روسی اسیر را کشته و از نزدیک به سر آن‌ها شلیک کرده است؛ جنایتی که کسی نمی‌تواند استثنای غم‌انگیز جلوه دهد».

کمیته تحقیقات روسیه جمعه تحقیقاتی جنایی را درباره اعدام اسرای روس توسط ارتش اوکراین آغاز کرد. این کمیته اعلام کرد بازرسان ارتش روسیه همچنین اقداماتی را برای شناسایی افرادی که فیلم اعدام را ضبط کردند، انجام خواهند داد. 

پیش‌تر، کمیسیون ناظر حقوق بشر سازمان ملل متحد دستکم دو جنایت جنگی ارتش اوکراین در بحبوحه درگیری با ارتش روسیه را ثبت کرد. بر اساس این گزارش، دو مورد مستند شده این کمیسیون نشان می‌دهد که نیروهای مسلح اوکراین به اسرای روس شلیک، آن‌ها را مجروح و شکنجه کرده‌اند. هر دو مورد این جنایات جنگی در اوایل درگیری بین روسیه و اوکراین رخ داد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار