کد خبر: 1117128
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت که دولت مرکزی عراق کنترل مرز‌ها را در دست خواهد گرفت و گروه‌های تجزیه‌طلب نیز باید خلع سلاح شده و به اردوگاه‌ها بازگردانده شوند.

محمد کاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق شامگاه امروز یکشنبه از مذاکره با طرف عراقی درباره مسائل مرزی خبر داد.

شبکه خبری العهد به نقل از آل صادق گزارش داد، در جریان دیدار با طرف عراقی، «درخواست کردیم که کنترل مرز‌ها را دولت مرکزی عراق در اختیار بگیرد».

وی با بیان اینکه دولت عراق با این مطالبه موافقت کرده است، خبر دا، بغداد در خصوص خلع سلاح گروه‌های تجزیه‌طلب و اپوزیسیون، زمان درخواست کرده است.

سفیر تهران در بغداد تأکید کرد: «از دولت عراق خواستیم جدول زمانی برای انجام موضوع خلع سلاح معارضان تعیین کند».

آل صادق با تأکید بر اینکه گروه‌های تجزیه طلب باید خلع سلاح شده و به اردوگاه‌ها به عنوان آوارگان بازگردانده شوند، خاطر نشان کرد: با طرف عراقی، بر اساس یک یادداشت تفاهم بین دستگاه‌های قضا ایران و عراق، بر سر تبادل افراد تحت تعقیب توافق کردیم.

علیرغم تأکید چند باره جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به حضور گروه‌های تروریستی در خاک کردستان عراق، اربیل شامگاه گذشته باز هم ادعا‌هایی در این باره مطرح کرد.

جوتیار عادل سخنگوی دولت کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد: دولت کردستان، اجازه نخواهد داد که اراضی آن، خطری برای امنیت کشور‌های همسایه ایجاد کند (جزئیات بیشتر).

در همین ارتباط، منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه کشورمان تأکید کرد که بازداشت عناصری از اغتشاشگران، اطلاعات خوبی در اختیار ایران قرار داده است و دولت کردستان عراق باید پیام ایران را گرفته باشد.

متکی درباره تحرکات عناصر تروریستی در کردستان عراق گفت: اگر برخی گروه‌های تروریستی می‌خواهند در کردستان بمانند، نباید سلاح داشته باشند. نباید آموزش نظامی داشته باشند و باید متوقف شود. هیچ کشوری اردوگاه‌های نظامی را پشت مرز‌های خود تحمل نمی‌کند.

وی ادامه داد: نکته مهم دور کردن هر گونه حضور مشکل‌زای این عناصر از مرز‌های ایران است... برخی از مقر‌های آنان در حملات اخیر نابود شد و اگر لازم باشد باز هم به مقر‌های مشکل‌زای آنان حمله خواهد شد.

این دیپلمات ایرانی در پایان هشدار داد: بعد از گفتگو با دولت عراق، بغداد از موضع ما کاملا مطلع است، و آنکس که باید پیام اول را بگیرد، دولت کردستان عراق است و باید به یاد بیاورد که ایران بر سر امنیت ملی خود اصلا مسامحه نمی‌کند. ما برای اثبات برادری خود با برادران در عراق از جمله برادران کُرد، ما سال‌ها حضور این‌ها را تحمل کردیم.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار