کد خبر: 1116187
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲
سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعای ایالات متحده آمریکا درباره ایران به‌عنوان مانع رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات رفع تحریم‌ها را تکرار کرد.

در این بیانیه که از سوی سفیر و نماینده دائم آلمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین قرائت، ادعا شد که خواسته‌های فرابرجامی ایران مانع رسیدن به پایان مذاکرات در شهریور ماه گذشته شد.

بیانیه یادشده بدون اشاره به اینکه کدام طرف ناقض برجام است و در مذاکرات رفع تحریم‌ها اراده سیاسی لازم برای بازگشت به برجام را نشان نداد، ادعا کرده است: تروئیکا به همراه شرکا، تمام تلاش خود را برای مذاکره در مورد بازگشت به برنامه هسته‌ای ایران انجام داده است. پس از ماه‌ها مذاکره، هماهنگ‌کننده برجام در ماه مارس و بار دیگر در آگوست سال جاری پیش‌نویس توافق‌هایی را ارائه کرد که ایران را به پایبندی کامل به تعهدات برجامی و ایالات متحده را به توافق بازمی‌گرداند. ایران با وجود تلاش‌های بیشتر در تابستان، این بسته‌ها را با درخواست‌های خارج از محدوده برجام رد کرد.

پیشتر سفیر ایالات متحده آمریکا نیز در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ایران در شهریور ماه گذشته با طرح خواسته‌های غیر ممکن امید بازگشت به برجام را از بین برد. لورا هول‌گیت مدعی شد: در سپتامبر گذشته ایران امید جمعی درباره بازگشت قریب‌الوقوع به برجام را با طرح خواسته‌هایی که می‌دانست غیر ممکن است از بین برد.

وی با بیان این ادعا که ایران خواستار سیاسی‌کاری در ماموریت آژانس است مدعی شد: کاملا واضح است که وضعیت از سپتامبر پیچیده‌تر شده است. ایران باید اقدامات تحریک آمیز هسته‌ای خود و فعالیت‌هایی را که خطرات جدی اشاعه را به همراه دارد، متوقف کند.

این درحالیست که نتیجه ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته در وین برای رفع تحریم‌ها و از سرگیری اجرای کامل برجام نشان داد دولت ضعیف جو بایدن به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و به همین خاطر به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.

گفتگو‌ها اینک به نقطه‌ای رسیده که اگر ایالات متحده آمریکا الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان حاصل خواهد شد. ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.

قریب به اتفاق کشور‌های مشارکت کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند، اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکایی‌ها ریاکارانه برخورد می‌کنند، اظهار داشت:، ما برای مذاکره، مذاکره نکردیم برای دریافت نتیجه مذاکره کردیم.
وی ساعتی پیش در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران عنوان کرد: به طور مستمر با طرف آمریکایی پیام تبادل می‌کنیم، آخرین پیام‌مان در کمتر از ۷۲ ساعت گذشته بود، آمریکایی‌ها پیغام می‌دهند برای برجام شتاب دارند، اما مصاحبه می‌کنند و می‌گویند اولویت‌مان نیست.

وزیر امور خارجه همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با جوسپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی بر آمادگی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار تاکید کرده است.

در بخش دیگری از بیانیه تروئیکا به تدابیر جبرانی ایران در برجام که در مقابل بی‌عملی طرف‌های مشارکت کننده در این توافق صورت گرفت اشاره شده و آمده است: امروز، کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۸ برابر از محدودیت‌های تعریف شده در برجام فراتر رفته و شامل مقادیر بسیار نگران کننده اورانیوم غنی شده تا ۵، ۲۰ و ۶۰ درصد است. از زمان آخرین گزارش مدیرکل در سپتامبر سال جاری، ایران ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد را تا ۱۶ درصد و ذخایر اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را تا ۱۲ درصد افزایش داده است.

سه کشور اروپایی ادعا کردند: اگر ایران تصمیم نگیرد که بصورت کامل به تعهدات برجامی بازگردد این وضعیت در آینده نزدیک بدتر خواهد شد. از این رو ما به رایزنی‌ها در کنار شرکای بین‌المللی درباره بهترین روش برای مقابله با تشدید بی‌وقفه و خطرناک هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد.

جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و تعلل طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی، تصمیماتی را در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کرد.

در واقع پس از اینکه سایر اعضای باقیمانده در توافق یاد شده نتوانستند انتظارات مشروع ایران برای بازگرداندن توازن به توافق را برقرار کنند، به خودیاری متوسل شود، اما از واکنش متقابل دربرابر رفتار غیرقانونی آمریکا خودداری و بر رویکرد اصولی خود برای حفظ توافق پافشاری کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار