کد خبر: 1115182
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷
در حال حاضر پیشرفت پروژه خط لوله گوره-جاسک ۸۹ درصد است و در اسفند سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد، در حال حاضر گلوگاه اصلی تکمیل این پروژه در بسته کاری تاسیسات دریایی شامل گوی شناور (SPM) است.

بدون شک طرح «خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک» یکی از استراتژیک‌ترین پروژه‌هایی است که علاوه بر مزایای اقتصادی از جنبه امنیتی نیز برای ایران حائز اهمیت است.

مبداء این خط لوله منطقه گوره شهرستان گناوه استان بوشهر است که پس از عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان، از 60 کیلومتری غرب شهر جاسک به ترمینال و تأسیسات دریایی صادرات و واردات متصل می‌شود. این خط لوله در اندازه 42 اینچ و در طول تقریبی یک هزار کیلومتر تعریف شده است (تصویر 1).

تصویر 1

اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با حدود 2 میلیارد دلار اعتبار مصوب با هدف ایجاد ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

* قدرت مانور ایران برای صادرات نفت افزایش می‌یابد

احداث این خط لوله از دو جنبه حائز اهمیت است: 1- احداث این خط لوله و احداث پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها باعث رونق سواحل مکران می‌شود 2- با احداث این خط لوله، ایران تنگه هرمز را دور می‌زند و می‌تواند بخشی از نفت خود را از مبادی صادراتی دیگری جز خارک صادر کند.

هم‌اکنون تنها مبدا صادرات نفت ایران از طریق جزیره خارک در خلیج فارس است. بدین ترتیب تنگه هرمز به گلوگاه اصلی ایران برای صادرات نفت خام تبدیل شده است که در صورت ایجاد درگیری احتمالی ظرف چند ساعت مسدود خواهد شد.

با مسدود شدن تنگه هرمز تنها مسیر ایران برای فروش نفت بسته می‌شود درحالی که سایر کشورها مثل عربستان مسیرهای جایگزینی برای فروش نفت خود از مسیری غیر از خلیج فارس و تنگه هرمز ایجاد کرده‌اند.

در نتیجه با توجه به وجود استحکامات قوی نیروهای مسلح در منطق جاسک و سواحل مکران ایجاد مبدا دوم صادراتی نفت ایران در بندر جاسک با احداث خط لوله گوره به جاسک می‌تواند از جنبه امنیتی جایگاه ایران را تقویت کند.

* خط لوله گوره به جاسک تا پایان 1401 به بهره‌برداری کامل می‌رسد

فاز زودهنگام طرح خط لوله گوره-جاسک، تیرماه سال گذشته با ظرفیت انتقال 300 هزار بشکه در روز به بهره‌برداری رسید، افتتاحی که به گفته بسیاری از کارشناسان زودتر از موعد اتمام پروژه انجام شده بود.

جواد اوجی وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تکمیل پروژه خط لوله گوره-جاسک در مهرماه سال جاری گفت: این خط لوله نزدیک به هزار کلیومتر است و از سه استان فارس، بوشهر و هرمزگان می‌گذرد، اما این پروژه در دولت قبل زودتر از موعد افتتاح شد به همین دلیل نواقص و مشکلاتی داشت که همکاران ما در شرکت ملی نفت از طریق پیمانکاران در حال رفع این نواقص هستند به همین دلیل این پروژه تا آخر سال تکمیل شده و به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

طبق آخرین اطلاعات، در حال حاضر پیشرفت پروژه خط لوله گوره-جاسک 89 درصد است و در اسفندماه سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسد که گلوگاه اصلی تکمیل این پروژه در بسته‌ کاری تاسیسات دریایی شامل گوی شناور (SPM) است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار