کد خبر: 1114847
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستور رئیس جمهور برای تسریع در احداث آزادراه ۹۳ کیلومتری شرق استان تهران و کنارگذر ۳۲ کیلومتری پاکدشت، گفت: این پروژه نیازمند ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

خیر الله خادمی، با اشاره به سفر روز گذشته رئیس جمهور به شهرستان پاکدشت، اظهار داشت: آقای رئیس جمهور در این سفر بازدیدی از پروژه‌های زیرساختی و مسکن شهر پاکدشت داشت و یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی را که مورد بازدید قرار گرفت، آزادراه کنار گذر پاکدشت بود که بخشی از آن در حال اجراست.

وی افزود: همان طور که می‌دانید وقتی که از تهران به سمت سمنان و از آنجا به سمت خراسان رضوی و شرق کشور حرکت می‌کنیم، در خروجی تهران یکی از گلوگاه‌های اصلی، عبور از منطقه مسکونی پاکدشت است و در روزهای اوج ترافیک مردم دچار زحمت می‌شوند و باتوجه به صنایعی که در سمت شرق وجود دارد، این گرفتاری وجود دارد؛ همانطور که در سمت غرب هم این گرفتاری را برای عبوراز منطقه مسکونی کرج داریم.

*رفع گره ترافیکی شرق استان تهران با احداث آزادراه ۹۳ کیلومتری در شرق تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی دولت احداث کنارگذر شرق تهران به طول ۹۳ کیلومتر است، گفت: این کنارگذر از چرمشهر شروع می‌شود و با عبور از کنارگذر پاکدشت از این شهر عبور کرده و به بزرگراه شهید شوشتری در شمال تهران و سپس به جاده فیروزکوه و پردیس متصل می‌شود.

خادمی تصریح کرد: اگر این آزادراه را در شرق تهران احداث کنیم، بار ترافیک این منطقه به میزان قابل توجهی رفع می‌شود، چرا که از طریق این آزادراه به سمت آزادراه جنوبی تهران و آزادراه حرم تا حرم تردد انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل نقل کشور با بیان اینکه از ۹۳ کیلومتر طول این آزادراه ۳۲ کیلومتر مربوط به کنارگذر پاکدشت می‌شود، افزود: برای احداث این آزادراه تفاهم‌نامه‌ای با با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا کردیم و الان در حال مطالعه پروژه هستیم.

*سهم ۳۲ کیلومتری کنارگذر پاکدشت از آزادراه شرق استان تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قسمت اول این آزادراه احداث کنارگذر پاکدشت به طول 32 کیلومتر است که اولویت اصلی این پروژه 93 کیلومتری است. 

* احداث ۱۰‌کیلومتر از پروژه ۳۲ کیلومتری کنارگذر پاکدشت

وی گفت: در بازدیدی که روز گذشته آقای رئیس جمهور انجام داد، 2 مساله مطرح شد؛ اول  اینکه 10 کیلومتر از این 32 کیلومتر قبلا احداث شده و در حال آسفالت است و قرار شد این 10 کیلومتر را پیگیری کنیم و با تامین اعتبار 200 میلیارد تومانی آن را به بهره‌برداری برسانیم و ضلع جنوبی آن را به پاکدشت متصل کنیم تا مردم پاکدشت بتوانند از طریق این 10 کیلومتر تردد انجام دهند تا هم خودشان دیگر در ترافیک نمانند و هم بخشی از ترافیک به سمت سمنان کاهش یابد.

*هزینه بالای تملک زمین‌ مشکل اصلی پروژه آزادراه شرق استان تهران

خادمی افزود: مساله دولت نحوه تملک اراضی برای احداث ۲۳ کیلومتر باقی مانده کنارگذر پاکدشت بود، زیرا مشکل اصلی این آزادراه احداث نیست، بلکه تملک زمین‌ است.

*هزینه احداث ۲ هزار میلیارد تومان و هزینه تملک اراضی ۵۴۰۰ میلیارد تومان است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برآورد ما این است که کل هزینه احداث پروژه 2 هزار میلیارد تومان است، اما برای تملک زمین‌ و احداث آزادراه 5 هزار و 400 میلیارد تومان باید هزینه کنیم و در واقع مشکل اصلی پروژه همین تملک اراضی است.

* بررسی روش تهاتر زمین و عبور آزادراه از قسمت شمالی شهر ۲ دستور رئیس جمهور در سفر دیروز

خادمی تصریح کرد: آقای رئیس جمهور دستور داد به روش‌های مختلفی مانند تهاتر زمین و یا تهاتر نفتی این موضوع را بررسی کنیم تا کار به نتیجه برسد. بنابراین برای احداث آزادراه کنارگذر پاکدشت حدود 7 هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهارداشت: البته امروز رئیس جمهور دستور داد روش‌های دیگری مثل عبور آزادراه از منطقه شمالی شهر پاکدشت بررسی شود تا اگر امکان تهاتر زمین وجود نداشت، آزادراه کنارگذر از قسمت شمالی شهر عبور کند.

* ساخت آزادراه شرق استان تهران با ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار

خادمی در مورد هزینه احداث پروژه کنارگذر شرق تهران، گفت: این پروژه که به آزادراه شرق تهران نامگذاری شده است و از چرمشهر آغاز و به بزرگراه شهید شوشتری متصل می‌شود، حدود 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساخت نیاز دارد و 7 هزار میلیارد تومان هم برای تملک اراضی باید هزینه شود. 7 هزار میلیارد تومان برای کنارگذر پاکدشت و 10 هزار میلیارد تومان مابقی مسیر باید هزینه شود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار