کد خبر: 1112370
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
اگزاست فن سانتریفیوژ و هواکش های محوری، در واقع می توانند قلب سیستم تهویه نامیده شوند، بطور کلی فن های مکنده و دمنده هوا را از طریق شبکه کانال کشی و دریچه های هوا، در جهت مورد نظر جابجا می کنند.

رپورتاژ آگهی/ اگزاست فن سانتریفیوژ و هواکش های محوری، در واقع می توانند قلب سیستم تهویه نامیده شوند، بطور کلی فن های مکنده و دمنده هوا را از طریق شبکه کانال کشی و دریچه های هوا، در جهت مورد نظر جابجا می کنند.

اگزاست فن تهویه(Exhaust fan)

سیستم های تهویه و تجهیزات تهویه مطبوع با در نظر گرفتن عوامل بسیاری طراحی و ساخته می شوند. بطور کلی برای داشتن یک تهویه مناسب باید ساخت و اجرایی تمامی اجزایی تهویه مطبوع به بهترین شکل ممکن انجام شود. این اجزا شامل : فن های مکنده ( اگزاست فن ) و فن های دمنده ( فشار مثبت) ، کانال های هوا، بخاری ها، صدا خفه کن ها و فیلتر ها می شوند.

اگزاست فن تهویه

اگزاست فن :

فن سانتریفیوژ و هواکش های محوری، در واقع می توانند قلب سیستم تهویه نامیده شوند، بطور کلی فن های مکنده و دمنده آذین تهویه هوا را از طریق شبکه کانال کشی و دریچه های هوا، در جهت مورد نظر جابجا می کنند. فن های در سایزهای مختلف و اشکال گوناگون با توانایی های منحصر به فردی قابل طراحی و تولید هستند. هدف اصلی از نصب اگزاست فن، تخلیه هوای گرم، رطوبت، بوی نامطبوع، گرد وغبار و دیگر آلاینده ها می باشد.

دسته بندی انواع اگزاست فن ها

1-اگزاست فن سانتریفیوژ ( Utility Exhaust Fan)

این دسته از فن ها می توانند از دو نوع پروانه بکوارد و فوروارد جهت مکش و دهش هوا مورد استفاده قرار گیرند. این دستگاه از یک چرخ کار تشکیل شده است که به شفت مخصوص، لوله ورودی و خروجی و محفظه مارپیچ متصل می شود. هوا (گاز قابل جابجایی) چندین بار جذب شده و از پره های چرخان به داخل محفظه فن جذب می شود. بنابراین، تغییر جهت جریان هوا (گاز) از یک خط موازی به طور مستقیم به محور، شعاعی می شود. سپس، نیروی گریز از مرکز ، هوا را از طریق یک دهانه ویژه در محفظه هل می دهد.یکی دیگر از نام های این دستگاه به خاطر شکل مارپیچی شکل آن، اگزاست فن حلزونی می باشد.

چرخش پروانه در اگزاست فن حلزونی می تواند راست گرد یا چپ گرد باشد. تعداد تیغه ها بر نوع و هدف دستگاه تأثیر می گذارد. یک هشدار وجود دارد: به چه طریقی تیغه ها خودشان (جلو یا عقب) قرار می گیرند. در برخی موارد از اهمیت اساسی برخوردار است. به عنوان مثال، یک فن سانتریفیوژ مجهز به تیغه های پشتی خمیده، می تواند تا 20٪ در انرژی صرفه جویی کند.

از طرف دیگر، تیغه های منحنی رو به جلو می توانند قطر چرخی را که به آن متصل می شوند کاهش دهند و بر این اساس، خود فن می تواند فشرده تر باشد. مزیت دیگر: کمی سریعتر و سطح سر و صدا کاهش می یابد.

اگزاست فن سانتریفیوژ را می توان در سیستم های استخراج اجباری، آشپزخانه ها، رستوران ها، خشکشویی، صنایع متالورژی و شیمیایی، پالایشگاه های نفت استفاده کرد. در این مورد، توجه داشته باشید که اگر قصد مکش و تحلیه هوای نسبتاً تمیز، و بدون حالت اسیدی را دارید. کافی است که از فولاد کربنی همراه با پوشش رنگ مقاوم برای قسمت پروانه و حلزونی استفاده کنید. در مواردی که گازهای انفجاری وجود دارد، از تجهیزات با آلیاژ آلومینیوم یا پوشش چدن استفاده می شود. و از موتورهای ضد انفجار برای گردش پروانه بهره ببرید. در ضمن برای جابجای هوای اسیدی و گازهای خورنده بهتر است از متریال پلاستیک و یا استنلس استیل برای ساخت بدنه و هوزینگ اگزاست فن استفاده کنید.

2-اگزاست فن سقفی یا قارچی(Rooftop Exhaust Fan)

اگزاست فن های قارچی نیز همانند تمامی فن های مکنده مسئولیت مکش و تخلیه رطوبت، گرد وغبار، هوای کهنه و آلودگی های ناشی از فرآیندهای کارگاهی را دارد. اگزوز فن های سقفی در انتهای کانال بر روی پشت بام نصب می شوند و به علت کلاهک گرد و قارچی شکل، که بر روی موتور قرار می گیرد به این نام شناخته می شوند. فن سقفی به دوصورت اتصال مستقیم و فولیو تسمه قابل تولید می باشد. معمولا در ظرفیتهای پایین تر از سیستم کوبل مستقیم استفاده می شود و در اگزاست فن های بزرگتر اتصال موتور به پروانه بوسیله فولی وتسمه صورت می گیرد. نصب اگزاست فن های قارچی راحت می باشد و بدون نیاز به کانال بر روی دهنه مکش نصب می شود.

پروانه مورد استفاده در هواکش های سقفی از نوع بکوارد می باشد. از این نوع اگزوز فن ها برای فشارهای مکش کم استفاده میکنند. پیشنهاد می کنیم در صورت نیاز به مکش قوی و فشار بالا از اگزاست فن های یوتیلیتی یا فن حلزونی استفاده کنید تا فشار لازم را به همراه مکش ایجاد نمایید.

3-اگزاست فن محوری یا هواکش آکسیال (Axial Exhaust Fan)

این نوع از هواکش ها قابلیت جابجای حجم زیادی از هوا را دارند و برای نصب بر روی دیوار، پنجره یا سقف بسیار مناسب هستند.البته باید توجه داشته باشید که اگزاست فن محوری جهت جابجای هوا همراه با فشار بالا کاربرد چندانی ندارد چون با توجه به نوع طراحی قابلیت ایجاد فشار زیادی را ندارد. هواکش آکسیال صنعتی از یک پروانه، قاب، توری و موتور تشکیل شده اند که به راحتی از طریق چهار گوشه قاب در محل مناسب قابل نصب می باشند.

هواکش آکسیال یا فن دیواری هم برای مصارف خانگی و هم صنعتی تولید می شود. هواکش های آکسیال خانگی از جنس پلاستیک و کم صدا هستند که در سایزهای 10 سانت تا 60 سانتی متر بطور روتینگ تولید می شوند و فن های صنعتی نیز ترکیبی از متریال فلز و پلاستیک مقاوم هستند.در اکثر موارد انتقال قدرت موتور به پروانه بصورت دایرکت درایو می باشد ولی در فن های محوری بزرگ مانند، فن برج خنک کننده و فن های کندانسور هوای از گیربکس و پولی و تسمه استفاده می شود.

اگزاست فن تهویه

نحوه تخلیه هوا توسط اگزاست فن تهویه:

بطور کلی برای تهویه مناسب هوا باید قسمتی از هوای کهنه، آلوده و ساکن مکش و تخلیه شود تا هوای تازه بجای آن جایگزین گردد. تخلیه هوای به دور صورت کلی انجام می شود.

1.تخلیه هوا بصورت کلی

2.تخلیه هوا موضعی

در مواقعی که نیاز باشد کل فضای یک سالن تهویه شود و آلودگی در تمام نقاط پخش شده باشد از چندین هواکش برای تخلیه هوای کل فضا استفاده می گردد. در این حالت معمولا منشاء آلودگی بطور دقیق مشخص نیست. ولی درحالت تخلیه هوا بوسیله اگزاست فن تهویه بصورت موضعی ما سعی می کنیم که از طریق کانال های تهویه و دریچه های مکش اقدام به جمع آوری هوای آلود در قسمت اصلی و منشاء آن کنیم. بطور مثال در آشپزخانه های صنعتی با نصب هود و کانال مناسب از پخش شدن بوی غذا و گرمای زیاد جلوگیری می شود و در همان منطقه ایجاد بو و گرما از طریق اگزاست فن اقدام به مکش می کنیم.

اهمیت کانال کشی در تخلیه هوای آلوده :

یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد مسیر کانال کشی ها، قطر کانال و پیچ و خم های مسیر کانال کشی می باشد. بطور کلی استفاده از کانال های گرد مناسب تر از کانال های مربع می باشند چون افت فشار کمتری ایجاد می کنند. همچنین باید قطر کانال با میزان هوای در جریان مطابقت داشته باشد تا اگزاست فن به خوبی کار کند.

اجزای تشکیل دهنده اگزاست فن سانتریفیوژ:

دستگاه اگزاست فن از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که به اصلی ترین آنها در زیر اشاره می کنیم.

1-بدنه اصلی یا هوزینگ : جنس بدنه اگزاست فن ها از متریال فلز یا پلاستیک می باشد و قسمتی است که پروانه درون آن قرار می گیرد و عمل مکش را انجام می دهد.

2-پروانه : یکی از اصلی ترین قسمت های اگزاست فن که با توجه به شکل طراحی و سایز پروانه می تواند میزان هوادهی و فشار یک دستگاه را مشخص نماید.پروانه اگزاست فن بصورت بکوارد و فوروارد تولید می شود.

3-الکترو موتور : نیروی محرک پروانه می باشد که از طریق اتصال به برق و نیروی وارد به پروانه موجب گردش پروانه اگزاست فن می شود تا عمل مکش  ودهش صورت گیرد.

4-شاسی ولرزه گیر : شاسی اگزاست فن در واقع نگه دارنده بدنه و پروانه می باشد و لرزه گیر نیز برای جلوگیری از لرزش های احتمالی و ویبره دستگاه در زیر شاسی نصب می شود.

5-لوازم جانبی : قطعاتی ماننده توری، دمپر، محافظ موتور، تسمه وفولی، یاتاقان ومیل ترانس  و... دراگزاست فن ها بر اساس نوع سفارش قابل نصب می باشند.

قیمت اگزاست فن :

عوامل متعددی در قیمت اگزاست فن تاثیر گذار است. بطور مثال نوع و ضخامت ورق بکار رفته در ساخت حلزونی و پروانه دستگاه، برند موتوروتوان آن، نوع اتصالات که پرچی باشد یا تمام جوش و نوع انتقال قدرت از موتور به پروانه که کوبل مستقیم باشد یا فولی تسمه، همه این موارد و البته سایز و ظرفیت دستگاه می تواند پارامترهای باشد که در تعین قیمت اگزاست فن تاثیر بگذارد.به ما پیشنهاد میکنم قبل از خرید اگزاست فن با کارشناسان فروش شرکت آذین تهویه تماس گرفته تا بتوانید بهترین فن را با مناسب ترین قیمت انتخاب کنید.

اگزاست فن تهویه

در انتخاب اگزاست فن به چه پارامترهای باید توجه نماییم؟

1-نوع کاربری و نوع آلودگی که قرار است جابجا شود

2-قدرت مکش اگزاست فن بر حسب متر مکعب در ساعت یا سی اف ام

3-میزان افت فشار ناشی از مسیر کانال کشی و دریچه های هوا( اینچ واتر گیج )Inch/w

4-انتخاب متریال اگزاست فن با توجه به :دمای هوا، رطوبت هوا و حالت خورندگی و اسیدی 

5-شرایط و محل نصب دستگاه اگزاست فن

این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار