کد خبر: 1104887
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
ایران هفدهمین کشور پرجمعیت و هجدهمین کشور پهناور جهان است که پایین‌ترین هزینه‌کرد نظامی در منطقه مسلح غرب آسیا را دارد. ایران توانست با این میزان هزینه به قدرتمندترین نیروی موشکی غرب آسیا و یکی از سه قدرت اصلی پهپادی جهان تبدیل شود.

ایران هفدهمین کشور پرجمعیت و هجدهمین کشور پهناور جهان است که پایین‌ترین هزینه‌کرد نظامی در منطقه مسلح غرب آسیا را دارد. ایران توانست با این میزان هزینه به قدرتمندترین نیروی موشکی غرب آسیا و یکی از سه قدرت اصلی پهپادی جهان تبدیل شود.
به گزارش فارس، رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی برنامه هفتم را به سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ابلاغ کردند. در توضیح بخش امنیت و دفاعی آمده است: «تقویت بنیه دفاعی به منظور ارتقای بازدارندگی و اکتساب فناوری‌های اقتدارآفرین مورد نیاز صنایع دفاعی و امنیتی با تأکید بر خودکفایی کشور در سامانه‌ها، تجهیزات و خدمات اولویت‌دار با تخصیص حداقل ۵‌درصد بودجه عمومی کشور.» در این گزارش به مقایسه بودجه نظامی ایران و اعراب پرداخته شده است.
بودجه سال ۱۴۰۱ و نرخ دلار ۳۰‌هزار تومان را معیار قرار می‌دهیم. سقف کل بودجه کشور در سال۱۴۰۱ بیش از ۳ هزارو ۶۰۰ هزار‌میلیارد تومان است. از این رقم ۲ هزارو ۲۰۰‌هزار‌میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و هزارو ۵۰۰‌هزار‌میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است. ۵‌درصد بودجه عمومی دولت برابر ۷۵‌هزار‌میلیارد تومان خواهد بود. این عدد معادل ۵/۲ میلیارد دلار است.
بودجه دفاعی ایران در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟
اعتباری بالغ بر ۱۹۸‌هزارو۴۲۲‌میلیارد تومان در فصل امور دفاعی و امنیتی بودجه۱۴۰۱ در نظر گرفته شد. این عدد معادل ۶/۶ میلیارد دلار است. بودجه ایران در سال جاری معادل ۱۲۰‌میلیارد دلار معین شد، یعنی بودجه دفاعی ۵/۵ درصد بودجه کل کشور است. تمامی هزینه دفاعی ایران نظیر توسعه برنامه موشکی و حضور منطقه‌ای در کشور‌های بحران‌زده غرب آسیا از این ۵/۵ درصد هزینه می‌شود.
دشمنان و همسایگان ایران چقدر هزینه نظامی می‌کنند؟
هزینه نظامی جهان در سال۲۰۲۱ به بالاترین رقم خود در تاریخ رسید: ۱/۲ تریلیون دلار!
با استناد به آمار مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI)، امریکا ۸۰۰‌میلیارد دلار در سال۲۰۲۱ هزینه کرده است که بالاترین هزینه نظامی جهان بود. این عدد ۱۲۰برابر بودجه دفاعی ایران در سال۱۴۰۱ است. قریب ۴۰‌درصد کل هزینه نظامی جهان متعلق به امریکاست.
چین (۲۹۳‌میلیارد دلار)، هند (۶/۷۶ میلیارد دلار)، انگلیس (۴/۶۸ میلیارد دلار) و روسیه (۹/۶۵ میلیارد دلار) در رده‌های دوم تا پنجم جهان قرار دارند. سه کشور چین، هند و روسیه در شعاع ۲ هزارکیلومتری مرز‌های ایران قرار دارند و انگلیس در قالب ناتو در خلیج‌فارس حضور نظامی دارد.
رژیم‌صهیونیستی ۲۵‌میلیارد دلار در سال۲۰۲۱ هزینه نظامی کرده که حدوداً ۴ برابر بودجه دفاعی ایران است. عربستان نیز ۵۵‌میلیارد دلار هزینه کرده که هشت برابر بودجه دفاعی ایران در سال۱۴۰۱ است.
بانک جهانی فهرستی از نسبت هزینه نظامی کشور‌های جهان با تولید ناخالص داخلی (GDP) تهیه کرده است. تولید ناخالص داخلی (GDP) به معنای ارزش پولی کل کالا‌ها و خدمات نهایی تولیدشده کشور است.
بانک جهانی برآورد کرده که رقم تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران در سال۲۰۲۰ بالغ بر ۱۹۲‌میلیارد دلار بوده است. بانک جهانی هزینه نظامی ایران را ۲/۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور تخمین زد.
ایران با ۱۵کشور همسایه است. درصد نسبت هزینه نظامی این کشور‌ها نسبت به تولید ناخالص داخلی (GDP) از این قرار است:
روسیه (۳/۴ درصد)، آذربایجان (۴/۵ درصد)، ارمنستان (۹/۴ درصد)، ترکیه (۸/۲ درصد)، عراق (۱/۴ درصد)، کویت (۵/۶ درصد)، عربستان‌سعودی (۴/۸ درصد)، بحرین (۱/۴ درصد)، قطر (۸/۴ درصد)، امارات (۶/۵ درصد)، عمان (۹/۱۰ درصد)، پاکستان (۴درصد)، افغانستان (۴/۱ درصد)، ترکمنستان (۹/۲ درصد الی ۶/۳ درصد) و قزاقستان (۱/۱ درصد).
فقط نسبت هزینه نظامی به تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور جنگ‌زده افغانستان و کشور محصور در خشکی قزاقستان از ایران کمتر است. نکته جالب آمار فوق، هزینه نظامی بیش از حد اعراب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس است.
درصد‌های فوق در مورد کشور‌هایی نظیر قطر، عربستان و امارات جدای از هزینه منطقه‌ای این کشورهاست. به عنوان نمونه، ذخایر ارزی سعودی در روز اول حمله به یمن (شش فروردین ۱۳۹۴) عددی بالغ بر ۷۴۵‌میلیارددلار بود. ذخایر ارزی عربستان در آستانه سال هشتم جنگ یمن (پایان ۲۰۲۱) به ۴۴۶‌میلیارد دلار رسید، یعنی کاهش ۳۰۰‌میلیارد دلاری!
ایران؛ هزینه کم، بازدهی بالا
ایران هفدهمین کشور پرجمعیت و هجدهمین کشور پهناور جهان است که پایین‌ترین هزینه‌کرد نظامی در منطقه مسلح غرب آسیا را دارد. ایران توانست با این میزان هزینه به قدرتمندترین نیروی موشکی غرب آسیا و یکی از سه قدرت اصلی پهپادی جهان تبدیل شود.
تهران همچنین بخشی از هزینه نظامی خود را در نبرد‌های غرب آسیا هزینه کرد تا بحران را قبل از رسیدن به سرحدات کشور سرکوب کند. این راهبرد سه پیروزی به همراه داشت: اول: گیرکردن ماشین جنگی امریکا در باتلاق منطقه. دوم: شکست ارتش جریان تکفیر در منطقه. سوم: ارتباط مستقیم تهران- مدیترانه.
این مهم در بستر بحران و آشوب همسایگی ایران حاصل شده است. ارتش امریکا پس از واقعه ۱۱سپتامبر۲۰۰۱ دست به بزرگ‌ترین لشکرکشی قرن زد. قریب ۱۵سال مرز‌های جنوبی، غربی و شرقی ایران در محاصره نیرو‌های ارتش امریکا، ناتو و سپس تروریسم بود. جنگی که برای تضعیف ایران به راه انداخته شد، به تعبیر گالبرایت (دیپلمات ارشد امریکا در جنگ اول و دوم خلیج فارس)، تهران را به برترین موقعیت استراتژیک خود در چهار قرن اخیر رساند.
هزینه جنگ‌های امریکا در غرب آسیا ۷تریلیون دلار برآورده شده است. عدد مذکور را شخص ترامپ فاش کرد. از طرف دیگر، وزیر خارجه دولت ترامپ هزینه ایران در منطقه غرب آسیا (جنگ‌های سوریه، عراق، یمن و فلسطین) را ۱۶‌میلیارد دلار تا سال۲۰۱۸ اعلام کرد. با مبنا قرار دادن عدد اعلامی پمپئو، یعنی امریکا به تنهایی ۴۳۸برابر ایران در منطقه هزینه کرده است. این آمار غیر از هزینه‌ای است که رژیم‌صهیونیستی، ترکیه، سعودی، اردن، امارات و قطر در منطقه علیه محور مقاومت انجام داده است.
توان نظامی ایران از نگاه مکنزی
مکنزی، فرمانده پیشین سنتکام (۲۰۲۲- ۲۰۱۹ میلادی) و فرمانده عملیات ترور سردار سلیمانی نیز قدرت نظامی ایران را در سطح «OverMatch» قلمداد کرده است. این واژه به آن معناست که اگر جنگی شروع شود، امریکا و متحدانش قادر به تسلط بر میدان نبرد به دلیل بارش موشک‌ها و پهپاد‌های ایران نیست.
مک‌کنزی در مصاحبه با نیویورکر تصریح کرد: کشوری که به این مرحله برسد، دارای تسلیحاتی است که مهار یا شکست دادنش بسیار دشوار است. مک‌کنزی گفت: «ایران اکنون توانمندی‌های راهبردی عظیمی دارد. آن‌ها در میدان [نبرد]به سرآمدی رسیده‌اند، یعنی مرحله‌ای که می‌توانند توان دیگران را از کار بیندازند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار