کد خبر: 1104417
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
سخنگوی صنعت آب:
سخنگوی صنعت آب با اعلام اینکه به‌زودی آب سد تالور به شهر همدان خواهد رسید و مشکلات آبی را برطرف خواهد کرد، گفت: بارندگی‌های امسال نسبت به پارسال ۳۰ درصد رشد داشته است، اما نسبت به شرایط نرمال ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: «فیروز قاسم‌زاده» روز یکشنبه در نشست خبری ضمن عذرخواهی از مردم همدان به لحاظ شرایط پیش‌آمده در موضوع آب، خاطرنشان کرد: از روزهای نخست بروز این حادثه مجموعه وزارت نیرو در کنار نیروهای محلی همه تلاش خود را بکار گرفتند تا از سختی پیش‌آمده برای مردم بکاهند.

وی ادامه داد: قرار بود تصفیه‌خانه  این شهر تا اواسط شهریورماه امسال وارد مدار شود؛ اما باتوجه‌به افزایش دما و کاهش بارندگی این اتفاق نیفتاد و سبب بروز این اتفاق شد.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: طی یک هفته با منابع جایگزین آب موردنیاز را تأمین کردیم و اکنون آب تأمین است.

قاسم‌زاده گفت: باتوجه‌به در مدار نبودن تصفیه‌خانه ناپایداری وجود دارد و افت فشار و قطعی هم به همین دلیل است.

تداوم خشکسالی‌ها؛ رشد ۳۰ درصدی بارندگی‌ها و افزایش ۵ درصدی حجم ورودی به سدها

سخنگوی صنعت آب در باره وضعیت منابع آبی و بارش‌های کشور گفت: امسال هم مانند سال گذشته خشکسالی تداوم دارد و همین امر سبب  شده با کاهش سطح منابع آب‌های زیرزمینی و آبخوان‌ها روبرو شویم.

قاسم‌زاده افزود: بارندگی‌های امسال باوجودآنکه نسبت به پارسال ۳۰ درصد رشد داشته؛ اما نسبت به شرایط نرمال ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی گفت: ۳۰ درصد رشد بارندگی تنها ۵ درصد حجم ورودی به سدها را افزایش داده است.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: اکنون سدها ۴۱ درصد پرشدگی دارند درحالی‌که می‌بایست ۵۰درصد پرشدگی داشته باشند که این کاهش ناشی از شرایط خشکسالی است.

خروجی سدها نسبت به پارسال ۱۸ درصد کاهش یافت

قاسم‌زاده، از کنترل خروجی سدها خبر داد و گفت: امسال خروجی سدها نسبت به پارسال ۱۸ درصد کاهش‌یافته است.

وی ادامه داد: اقدام‌های صورت‌گرفته سبب شد امسال مردم با کم‌ترین تنش آبی روبرو شوند و همین اقدام‌ها تأمین برق از سدهای برق‌آبی را  هم ممکن کرد.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: پارسال حدود ۳۰۰ شهر و ۸ هزار روستای کشور در شرایط تنش آبی بودند و بر همین اساس در دولت سیزدهم طرح‌های متنوعی برای تأمین آب تدارک دیده شد.

قاسم‌زاده طرح جهادی آبرسانی روستایی را یکی از این طرح‌ها برشمرد و خاطرنشان ساخت: در قالب این طرح به ۱۰ هزار روستا آبرسانی می‌شود که ۷ هزار و ۱۰۰ روستا توسط قرارگاه خاتم آبرسانی می‌شود.

وی گفت: سه هزار روستا نیز توسط بخش خصوصی و نیروهای جهادی آبرسانی می‌شوند که تاکنون این بخش ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در کل طرح‌های جهاد آبرسانی ۷۰ درصد پیشرفت دارند.

قاسم‌زاده درباره طرح  آبرسانی غدیر هم گفت: این طرح آب باکیفیت  و کمیت پایدار را برای مردم خوزستان تأمین کرده است.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: زمانی که رئیس‌جمهوری دولت سیزدهم به استان خوزستان سفر کردند در جریان طرح بلندمدت غدیر قرار گرفتند و با وضعیت پیش‌آمده دستور دادند طرح میان‌مدت غدیر با ویژگی‌های خاص جایگزین طرح قبلی شود.

وی افزود: طبق برنامه بنا بود این طرح با ۲۵ هزار میلیارد تومان اجرایی شود؛ اما ما با یک بیست و پنجم این اعتبار و طی مدت ۱۰ ماه طرح را اجرا کردیم.

قاسم‌زاده ادامه داد: طرح میان‌مدت غدیر بر اساس نظر کارشناسان مقرر بود ۳۶ماهه اجرایی شود؛ اما با تلاش دولت سیزدهم و به‌کارگیری ۲ هزار نیروی متخصص و سه شیفت کاری در مدت ۱۰ ماه به سرانجام رسید.

وی افزود: همه تجهیزات بکار رفته در طرح آبرسانی غدیر ساخت داخل است و بسیاری از کارخانه‌های داخلی همه ساخت قطعات خود را اختصاص به این طرح دادند تا در مدت کوتاهی به سرانجام برسد.

تدارک لازم برای تأمین آب در پاییز/ باروری ابرها پیگیری می‌شود

سخنگوی صنعت آب افزود: باوجوداینکه پیش‌بینی بارش برای پاییز مناسب نیست و زیر نرمال خواهد بود؛ اما در زمستان پیش‌بینی‌ها این است که بارش فراتر از نرمال باشد؛ بنابراین برای تأمین آب شرب مشکلی نخواهیم داشت.

  قاسم‌زاده درباره تأمین آب پاییزی گفت: باتوجه‌به تأخیر دوماهه آغاز بارندگی‌ها پیش‌بینی لازم صورت گرفت.

وی درباره باروری ابرها خاطرنشان کرد: این برنامه در دولت دنبال می‌شود؛ اما زمانی که توده هوا فعال باشد نسبت به باروری اقدام خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب  درباره حقابه هیرمند گفت: در سفر وزیر نیرو به افغانستان و طی مذاکراتی که انجام شد قرار شد آب به سمت گود زره نرود و سازه اصلاح شوکه نشد و آب به سمت گود زره جاری شد.

قاسم‌زاده ادامه داد: اکنون ۱۹ میلیون مترمکعب آب وارد چاه نیمه‌ها شده و سرجمع در سال جاری ۲۷ میلیون مترمکعب آب به ایران رسیده است.

وی درباره حقابه زاینده‌رود هم ادامه داد:  بنا بود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد شود؛ اما با تغییرات پیش‌بینی‌ها مقرر شد ۹۵۰ میلیون مترمکعب ورودی داشته باشیم که تاکنون ۹۵۸ میلیون مترمکعب محقق شده است، این میزان آب پاسخگوی نیاز پایین‌دست و کشاورزی و شرب نبود، ما جلسات متعددی با مردم و کشاورزان داشتیم و در شرق و غرب اصفهان آب شرب تأمین شد و ۵ نوبت آب به غرب و ۳ تا نوبت هم برای شرق رهاسازی شد.

سخنگوی صنعت آب گفت: قرار شد ۳۲۰ میلیون مترمکعب برای کشاورزان اصفهان و ۷۵ میلیون مترمکعب برای کشاورزان چهارمحال تأمین شود  اکنون پیش‌بینی این است که آب شرب بدون مشکل تأمین شود. اما لازم است مدیریت مصرف هم صورت گیرد.

قاسم‌زاده  خاطرنشان کرد: در حال حاضر زاینده‌رود ۱۹۴ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش دارد.

وی ادامه داد: باتوجه‌به شرایط بارش پاییز کشت پاییزه با تأخیر انجام خواهد شد.

تکذیب خشک شدن دریاچه ارومیه

سخنگوی صنعت آب ضمن رد شایعاتی مبنی بر خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: در مهرماه سال ۱۳۹۴ تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۴ بود، اما اکنون این عدد به ۱۲۷۰.۱۸ رسیده که این نشان دهنده افزایش تراز دریاچه ارومیه است.

قاسم‌زاده  با بیان این‌که مساحت دریاچه ارومیه ۱۰۰۰ کیلومتر بوده در حالی که این عدد در سال ۱۳۹۴ حدود ۷۰۰ کیلومتر بوده است، اظهار کرد: حجم آب دریاچه اکنون به یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون متر مکعب رسیده در حالی که در سال ۱۳۹۴ این عدد یک میلیارد متر مکعب بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اکنون نگرانی‌هایی بابت دریاچه ارومیه وجود دارد چرا که شرایط تغییرات اقلیمی، مصارف و تلفات همچنین افزایش دما و کاهش بارندگی‌ها ادامه پیدا کرده است، تصریح کرد: امیدواریم در زمستان در نوار غربی بارش‌های خوبی را شاهد باشیم تا به افزایش سطح آب دریاچه کمک کند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار