کد خبر: 1103859
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
در یکسالگی دولت سیزدهم،ساخت یک میلیون و ۳۸۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن شروع شده و در مراحل اجرای فنداسیون، سفت کاری و نازک کاری قرار دارد و در عین حال زمین برای ساخت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تعیین تکلیف شده است.
 

زمانی که دولت سیزدهم در مردادماه سال ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد، بازار مسکن در یکی از بحرانی‌ترین شرایط خود پس از انقلاب قرار داشت. آمار ساخت مسکن بر اساس تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده از حدود رقم سالانه ۸۰۰ هزار مورد در دولت دهم به کمتر از نصف یعنی حدود ۳۵۰ هزار مورد در دولت یازدهم رسیده بود.

این در حالی بود که جمعیت کشور و به‌تبع آن جمعیت در سن ازدواج کشور افزایش یافته است. کاهش شدید ساخت مسکن در شرایط رشد تقاضای مسکن طی هشت سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ باعث شکل‌گیری بحران در بازار مسکن شد.

 رشد شدید قیمت مسکن و اجاره‌بها، نه تنها خرید مسکن بلکه بعضاً اجاره مسکن را هم برای برخی از مردم ناممکن کرد. در چنین شرایطی دولت سیزدهم ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را هدف خود قرار داد.

دولت سیزدهم در ماه‌های آغازین فعالیت خود برای تحقق هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، مقدمات گسترده اجرای این پروژه عظیم را فراهم کرد. از جمله این مقدمات، تأمین هزاران هکتار زمین در اقصی نقاط کشور برای اجرای این طرح بود.

 اکنون در یک سالگی دولت سیزدهم، مسئله تأمین زمین تقریباً به طور کامل حل شده و طرح نهضت ملی مسکن در مرحله اجرا قرار گرفته است. بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی ساخت یک میلیون و ۳۸۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن شروع شده است و در چند ماه آینده این رقم به ۲ میلیون واحد می‌رسد.

مدیرعامل شهر جدید پردیس اخیراً اعلام کرده است که پیشرفت نهضت ملی مسکن در پردیس به میانگین ۴۵ درصدی رسیده است. اما دولت چگونه توانست در یک سال اخیر نهضت ملی مسکن را تکمیل کرده و حتی در برخی استان‌ها به مرحله تحویل برساند.

کارگاه‌های نهضت ملی مسکن اکنون دو نوبت در شهرهای جدید فعال است و از آنجایی که سیاست دولت این نیست که اعتبار این طرح را جای دیگری خرج کند، پیشرفت پروژه‌ها قابل دفاع است.

طبق تعهد دولت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شهری و ۸۰۰ هزار واحد روستایی در ۴ سال ساخته می‌شود، و امروز در کل کشور یک میلیون و ۳۸۵ هزار واحد در مراحل مختلف فونداسیون تا نازک‌کاری قرار دارد.

در قالب نهضت ملی مسکن نیز ۸۰۰ هزار واحد روستایی ساخته خواهد شد که عملیات ۲۰۰ هزار واحد آغاز شده است و ۳۰۰ هزار واحد هم از هفته آینده شروع می‌شود.

جزئیات تأمین زمین نهضت ملی مسکن

سرپرست معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن اخیراً از آغاز دور جدید تأمین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن خبر داده و گفته است: این دور با بررسی آخرین وضعیت تأمین زمین در استان قم آغاز شد. بر اساس اعلام سازمان ملی زمین و مسکن تاکنون ۲۲ هزار هکتار از زمین‌های داخل محدوده شهرها که سند آنها متعلق به وزارت راه و شهرسازی است در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته است و علاوه بر این ۳۵ هزار هکتار از اراضی در حریم شهرها هم که مالکیت آنها تثبیت شده، در حال طی مراحل الحاق به محدوده شهرها هستند که پس از این الحاق در اختیار طرح اقدام ملی قرار خواهند گرفت.

بر این اساس کل زمین‌های داخل محدوده و اراضی داخل حریم شهرها درمجموع تأمین‌کننده بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن خواهند بود.

اجرای طرح نهضت ملی مسکن و رساندن ساخت مسکن به سالانه یک میلیون واحد اما تنها اقدام دولت در حوزه مسکن نبود. پیگیری جدی دولت برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی با هدف تشویق مالکان این واحدها به عرضه در بازار فروش یا اجاره از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی بوده است.

همچنین اعطای هزاران فقره وام ودیعه مسکن، حمایت حقوقی و قانونی از مستأجران از طریق اعمال سقف ۲۵ درصدی برای رشد اجاره‌بها و در آخرین مورد تغییر سازوکار تعیین نرخ کمیسیون مشاوران املاک به منظور حذف انگیزه بنگاه‌داران برای رشد قیمت‌ها و اجاره‌ها از دیگر اقدامات دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت مسکن در کشور بوده است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار