کد خبر: 1101222
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
بندر چابهار به جهت برخورداری از موقعیت ممتاز در شرق تنگه هرمز و دریای عمان در مسیر خطوط اصلی کشتیرانی به آفریقا، آسیا و اروپا قرار گرفته و با وجود ارتباط ۲ بندر گوادر در پاکستان و چابهار در ایران با داشتن موقعیت استراتژیک و مهم، قابلیت تبدیل شدن به دروازه شاهراه اقتصادی آسیای میانه را دارد
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: این روز‌ها چابهار را با القاب پایتخت دریایی و تنها بندر اقیانوسی ایران می‌شناسند که تحریم‌های ظالمانه دشمن نیز نتوانسته به آن خدشه‌ای وارد کند، زیرا این بندر با موقعیت راهبردی و اهمیت آن در جغرافیای لجستیکی کشور‌ها موجب شده تا دشمن عملا نتواند این بندر استراتژیک را تحریم کند و این فرصتی خدادادی برای بهره گیری مناسب از ظرفیت‌های این بندر و منطقه آزاد چابهار محسوب می‌شود و کارشناسان اقتصادی زیادی بر این باورند که دنیا نمی‌تواند جایگاه لجستیکی چابهار را نادیده بگیرد.

دومین سفر استانی رییس دولت سیزدهم از چابهار در جنوب شرق ایران آغاز شد که نشان از توجه و نگاه ویژه دولت مردمی به این بندر دارد.

تخلیه ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی در بندر چابهار

۸۰۰ هزار تن کالای اساسی از ۲۷ فروند کشتی ورودی به بندر چابهار از ابتدای امسال تاکنون تخلیه شده که این امر نوید دهنده رونق حمل و نقل و توسعه ترانزیت کالا است.

بازار بزرگ کشور‌های اوراسیا و تمایل این کشور‌ها به انجام تبادلات کالایی و تجاری با کشور‌های حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند فرصت مناسبی برای استفاده از زیرساخت‌های بنادر ایران در جنوب بویژه بندر چابهار و استفاده از کشور ارمنستان به عنوان دروازه ورود به کشور‌های اوراسیا خواهد بود.

راه آهنی که با رسیدن به چابهار نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا خواهد کرد

این طرح به جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد.

این خط آهن به طول ۶۳۴ کیلومتر از شهر‌های چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور می‌کند که طول آن با احتساب ایستگاه‌ها به ۷۵۰ کیلومتر می‌رسد و در گام نخست، قطعه هفت و هشت این پروژه حدفاصل خاش تا زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر (با احتساب ایستگاه‌ها حدود ۱۸۰ کیلومتر) به بهره برداری خواهد رسید و شهر خاش از طرف زاهدان به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.

در حال حاضر کل این پروژه بیش از ۶۰ درصد و قطعه خاش - زاهدان بیش از ۹۸ درصد پیشرفت دارد که در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.

در بحث احداث بزرگراه‌های سیستان و بلوچستان نیز برنامه‌های مفصلی در دستور کار دولت مردمی است که طعم شیرین آن را در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم چشید.

احداث فرودگاه بین المللی چابهار نیز به عنوان آخرین پازل توسعه با تکمیل و بهره برداری نوید بخش آینده‌ای روشن برای این خطه از میهن عزیزمان خواهد بود.

افتتاح کارخانه مخازن پلی اتیلن در بندر چابهار

پنجم مرداد ماه سالجاری کارخانه تولید مخازن پلی اتیلن با حضور نعمت اله رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در شهرستان چابهار افتتاح و بهره برداری شد.

رشد ۴۰ درصدی تخلیه و بارگیری از بندر چابهار

تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار در سه ماهه نخست امسال بیش از ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار داشت: بیشترین سهم واردات کالا‌های اساسی از بندر چابهار طی این مدت متعلق به گندم و برنج بوده و تخلیه گندم از ابتدای سالجاری تاکنون نسبت به سال قبل بیش از ۲ برابر رشد داشته است.

ناصر روانبخش گفت: افزایش مستمر عملیات تخلیه و بارگیری کالای غیرنفتی طی سال‌های گذشته و ابتدای سالجاری از طریق بندر چابهار اتفاق افتاده و در بهار امسال نسبت به سال گذشته ۷۴ درصد رشد داشته است.

افتتاح نیروگاه بخار سیکل ترکیبی

همزمان با گسترش جمعیت چابهار و استقرار صنایع در این منطقه و افزایش نیاز به استفاده از انرژی، با حضور رییس بنیاد مستضعفان، واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی این شهرستان در منطقه استراتژیک سواحل مکران افتتاح شد.

این واحد بخار که با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان به بهره برداری رسید، ظرفیت تولید ۱۶۰ مگاوات برق را در کشور افزایش داد و تولید برق در این نیروگاه به ۵۷۵ مگاوات رسید.

راه اندازی این واحد بخار در آغاز فصل گرما و اوج گیری مصرف برق بخصوص در مناطق جنوبی و شرقی، تاثیر بسزایی در تامین مصارف خانگی و صنعتی کشور دارد.

احداث این واحد بخار در منطقه استراتژیک و محروم چابهار، علاوه بر افزایش توان تولید انرژی در کشور، برای حدود ۴۹۰ نفر از نیرو‌های متخصص و بومی منطقه اشتغالزایی داشته است.

بندر چابهار توسعه دهنده روابط ایران و ارمنستان

آرسن آواکیان سفیر جمهوری ارمنستان در ایران اظهار داشت: ارمنستان مسیر خوبی برای ترانزیت کالا به دریاست و ایجاد همکاری بین ارمنستان، ایران و هند از طریق چابهار برای ما علاقه مندی ایجاد کرده و این بندر توسعه دهنده ارتباط بین سه کشور است.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: بازار بزرگ کشور‌های اوراسیا و تمایل این کشور‌ها به انجام تبادلات کالایی و تجاری با کشور‌های حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و هند فرصت مناسبی برای استفاده از زیرساخت‌های بنادر ایران در جنوب بویژه بندر چابهار و استفاده از کشور ارمنستان به عنوان دروازه ورود به کشور‌های اوراسیا خواهد بود.

روانبخش با اشاره به زیر ساخت‌های بندری ایجاد شده برای پذیرش بدون محدودیت انواع کشتی و قابلیت تخلیه و بارگیری انواع کالا و فعالیت‌های شرکت‌های کشتیرانی بویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی در بندر چابهار خاطرنشان کرد: امکان جابجایی دریایی کالا به مقاصد بنادر کشور‌های حاشیه خلیج فارس و بنادر هند وجود دارد و در این زمینه لازم است تسهیلات و هماهنگی برای تردد ناوگان حمل زمینی ترانزیتی از طریق مرز‌های زمینی ۲ کشور برای انتقال کالا‌های صادراتی و وارداتی و ترانزیتی نیز فراهم شود.

وی افزود: مسوولان بندر چابهار تلاش خواهند کرد که هزینه و زمان انتقال کالا برای تمام گروه‌های کالایی را کاهش دهند.

تحقق ۲۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: محقق شدن سرمایه گذاری ۲۱۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و وضعیت مطلوب پروژه‌های سرمایه گذاری در بزرگترین بندراقیانوسی ایران نشان از رونق و توسعه دارد.

منطقه آزادی به وسعت ۸۲ هزار کیلومتر مربع در نوار ساحلی مکُران و آب‌های اقیانوسی، چنان ظرفیتی دارد که امروز فولادسازان بزرگ کشور مشغول راه اندازی مجهزترین مجموعه فولاد در این منطقه هستند.

قطعا مدیریت صحیح ظرفیت‌ها و مزیت‌های چابهار در حوزه‌های کشاورزی، صیادی، تجارت و ترانزیت می‌تواند ضمن کاهش نرخ بیکاری و اشتغال پایدار جوانان، بسترساز توسعه شرق کشور شود.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار