کد خبر: 1101208
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
با توجه به شرایط اقلیمی کشور، کشت فراسرزمینی و تولید محصولات در سرزمین کشور‌های دیگر می‌تواند از هدر رفت منابع آبی و ارزبری جلوگیری کند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بنابر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در سال ۹۲ ابلاغ شده بود، کشت فراسرزمینی به عنوان یکی از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی مطرح و توسط هیئت وزیران در فروردین ۹۸ به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی، آیین نامه کشت فراسرزمینی به تصویب رسید که به موجب ماده یک، کشت فراسرزمینی در راستای حفظ منابع پایه، تولید و ارتقا امنیت غذایی تعریف شد.

بنابر گفته کارشناسان بخش کشاورزی، با توجه به شرایط اقلیمی، خشکسالی پی در پی سال‌های گذشته و بحران منابع آبی بواسطه مصرف بالای آب، کشت فراسرزمینی راهکاری مناسب برای تامین محصولات کشاورزی و مواد غذایی کشور به شمار‌می‌رود.

شاطر زاده مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد می‌گوید: هفت شرکت بزرگ که صلاحیت آن‌ها تایید شده است، هر کدام بین ۵۰ هزار هکتار تا یک میلیون هکتار زمین در یک کشور خارجی در اختیار دارند که به سبب تاخیر در زمانبر شدن ابلاغ نظامنامه کشت فراسرزمینی توسط وزیر جهاد، این شرکت‌ها در مرحله عقد قرارداد با شرکت‌های مباشر هستند.

بنابر گفته مجری طرح کشت فراسرزمینی، هم اکنون چند شرکت خصوصی در کشور‌های قزاقستان، روسیه، برزیل، اوکراین، آذربایجان و ازبکستان فعال هستند که براساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به منظور حمایت از فعالان کشت قراردادی، در شرایط مساوی برای واردات کالا بین تجار و تولید کننده محصول فراسرزمینی، وزارت جهاد کشاورزی باید محصول را از تولید کننده کشت فراسرزمینی خریداری کند.

شاطر زاده گفت: موافقت صندوق توسعه ملی را اخذ کردیم تا بتوانیم برای کسانی که با ما قرارداد می‌بندند، وام‌های ارزی درخواست کنیم، لذا بنابر مصوبه بانک مرکزی که در سال ۹۷ تصویب شد، این بانک آماده پرداخت ارز نیمایی به فعالان کشت فراسرزمینی است که البته این فعالان باید از طرف وزارت جهاد کشاورزی معرفی شوند و به عبارت دیگر در آغاز فصل کشت پیش پرداخت ارزی در قبال ضمانت‌نامه به فعال کشت فراسرزمینی پرداخت می‌شود و زمانی که محصول نهایی را در گمرک ایران تحویل داد مابقی آن را تسویه خواهیم کرد.

تامین امنیت غذایی با کشت فراسرزمینی شدنی است
آقای رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: کشت فراسرزمینی سیاست کلی است که خیلی از کشور‌هایی که با مشکل منابع آبی مواجه هستند، این سیاست را به منظور امنیت غذایی در دستور کار قرار دادند.

به گفته او، با توجه به محدودیت منابع آبی، خشکسالی و کمبود آب بخش کشاورزی در سیاست گذاری کلی کشت فراسرزمینی برآوردی از هزینه‌های آن در منطقه جغرافیایی مدنظر داشت و آن را با تقویت منابع آبی در داخل مقایسه کرد و در نهایت هر کدام که مقرون به صرفه بود، انجام داد.

نورانی می‌گوید: سالهاست که کشور‌های بزرگ همچون آمریکا یا اروپا در مناطقی که از منظر منابع آبی مناسب یا خاک غنی است، سرمایه گذاری کرده اند و توانسته اند علاوه بر تامین امنیت غذایی، صادرات بالقوه‌ای داشته باشند که این مسئله جدیدی نیست که بگوییم می‌خواهیم شروع کنیم، بلکه در سال‌های قبل کشور‌های بزرگ شروع کردند و به نتیجه رسیدند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: همه ساله ارز قابل توجهی برای واردات محصولات غذایی و دامی از کشور خارج می‌شود که کشت فراسرزمینی آن سوی مرز‌ها می‌تواند جلوی واردات را بگیرد. هرچند طی سیاست کلی و برنامه ریزی مناسب، تقویت منابع آبی در داخل کشور را باید در دستور کار قرار دهیم.

با توجه به محدودیت منابع آبی و خشکسالی سال‌های اخیر چاره‌ای جز کشت فراسرزمینی یا تقویت منابع آبی به منظور پایداری تولید و تضمین امنیت غذایی نداریم، اما کارشناسان آبی باید نظر دهند که در کجا می‌توانیم کشت فراسرزمینی انجام دهیم تا از منابع دیگر کشور‌ها بهره بریم که پس از بررسی هزینه تولید تصمیمات لازم اتخاذ شود.

تولید محصولات استراتژیک با کشت فراسرزمینی دست یافتنی است
آقای عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به خشکسالی و محدودیت منایع آبی، استرس آبی داخل مرزها، تولید محصولات استراتژیک همچون نهاده‌های دامی را به خارج می‌بریم تا محصولات آب بر داخل کشور با صرفه جویی منابع آبی تولید و صادر شود.

به گفته او، با توجه به آنکه سالانه بخش اعظم نهاده‌های دامی از طریق واردات تامین می‌شود، امکان تامین آن به سهولت از طریق کشت فراسرزمینی میسر است که این موضوع علاوه بر کاهش فشار به منابع آبی در پایداری تولید تاثیر بسزایی دارد.

هاشمی می‌گوید: بسیاری از کشاورزان پیشرو و صاحب امکانات از اواسط دهه ۸۰ مشغول کشت فراسرزمینی هستند، اما این موضوع بصورت سازمان یافته نیست.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به شرایط اقلیمی برای جلوگیری از هدر رفت منابع آبی و ارزبری چاره‌ای جز کشت فراسرزمینی و تولید محصولات در سرزمین کشور‌های دیگر نداریم.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران اظهار امیدواری کرد که با تشکیل دفتر کشت فراسرزمینی در وزارت جهاد، این موضوع بصورت سازمان یافته در دستور کار قرار گیرد تا حمایت‌های مالی و علمی لازم انجام شود.

نبود رایزن اقتصادی بخش کشاورزی چالش اصلی پیش روی کشت فراسرزمینی
آقای قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: علی رغم آنکه کشت فراسرزمینی در دنیا مرسوم است، اما مسائل اقتصادی و سیاسی کشور بویژه ایران در منطقه سرمایه گذاری با تغییر دولت‌ها معادلات را بر هم‌می زند.

به گفته او، گرچه برخی کشاورزان کشت فراسرزمینی ایجاد کردند، اما به سبب نبود رایزن اقتصادی بخش کشاورزی در سفارتخانه‌ها موفق نشدند که لازمه اجرای موفق این موضوع داشتن رایزن کشاورزی است تا کشاورزان پیشرو در کشور‌های ارمنستان، ترکمنستان و آفریقای جنوبی که از دانش خوبی برخوردارند، سرمایه گذاری کنند.

پیشه ور می‌گوید: با توجه به اقلیم خشکسالی، کشت فراسرزمینی راهکار مناسبی برای تامین نیاز کشور است، لذا حاکمیت باید از کشاورزان حمایت کند تا آن‌ها به جای آنکه دست از کار بکشند و به سراغ دیگر صنایع روند، در آن سوی مرز‌ها با ایجاد کشت فراسرزمینی بتوانند فعالیت کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: در سنوات قبل کشاورزان از لحاظ کشت موفق بودند و تنها از لحاظ سیاست‌های اقتصادی همچون تحریم‌ها و بسته بودن بانک‌ها دچار آسیب شدند که امیدواریم دولت گام‌هایی در راستای رونق کشت فراسرزمینی بردارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار