کد خبر: 1100991
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
سیداحمدهاشمی اشکا
اوج حرکت زائران اربعین به سمت کربلا به سال ۱۳۹۸ بازمی‌گردد. زمانی که عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) با پای پیاده مسیر عشق و دلدادگی را می‌پیموندند، اما با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن چند سالی دولت‌های ایران و عراق برای حفظ سلامتی شهروندان اجازه حرکت گسترده را به زائران نمی‌دادند، اما امسال شور و شوق محبان اهل‌بیت وصف‌ناپذیر است و از هم اکنون می‌توان شکوه اربعین را پیش‌بینی کرد.

اوج حرکت زائران اربعین به سمت کربلا به سال ۱۳۹۸ بازمی‌گردد. زمانی که عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) با پای پیاده مسیر عشق و دلدادگی را می‌پیموندند، اما با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن چند سالی دولت‌های ایران و عراق برای حفظ سلامتی شهروندان اجازه حرکت گسترده را به زائران نمی‌دادند، اما امسال شور و شوق محبان اهل‌بیت وصف‌ناپذیر است و از هم اکنون می‌توان شکوه اربعین را پیش‌بینی کرد. پیش‌بینی شده است امسال بیش از ۵ میلیون زائر از مرز‌های ایران راه کربلای معلی را پیش بگیرند تا در موعد مقرر سر قرار عاشقی برسند. به همین خاطر نیاز است مسئولان، نهادها، سازمان‌ها وضعیت هوای گرم شهریورماه را در نظر داشته و با تأمین زیرساخت‌ها از حالا به فکر رفع مشکلات و مایحتاج زائران باشند.

محرم با روز‌های حزن و اندوهش ماه عشق و دلدادگی است. وقتی ظهر عاشورا از راه می‌رسد، این دل شیعیان و محبان سیدالشهداست که می‌سوزد. با گذشتن از شام غریبان، شمارش معکوس برای برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین آغاز می‌شود. امسال بعد از دو سال سختی و دوری از راه عاشقی، پلیس از شهروندان خواسته پاسپورت خود را به روز‌های منتهی اربعین موکول نکنند و سازمان‌ها و نهاد‌های خدمات‌رسان هم در حال آماده کردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز در مرز‌های غربی مشترک با عراق هستند. ستاد اجرایی فرمان امام یک بیمارستان فوق‌تخصص ۳۳ تختخوابی و جمعیت هلال‌احمر یک بیمارستان ۵۵ تختخوابی در مرز مهران برپا می‌کنند. هلی‌کوپتر‌های امدادرسان در مرز‌ها مستقر و موکب‌ها خود را آماده پذیرایی از زوار می‌کنند.
برپایی موکب عظیم سه راهی کارزان
ستاد اجرایی فرمان امام اعلام کرده در ایام اربعین یک بیمارستان فوق‌تخصصی ۳۳ تختخوابی در مرز مهران راه‌اندازی و نمازخانه‌ها و مساجد را به وسایل سرمایشی تجهیز می‌کند.
علی عسگری، معاون اجتماعی این ستاد با بیان اینکه در این ایام ۶۰عدد آب‌سردکن در این پایانه مرزی نصب می‌شود و از حالا ۲ میلیون آب معدنی جهت توزیع بین زائران نیز دپو شده است، می‌گوید: «علاوه بر این روزانه ۱۰ تن یخ، یعنی حدود ۵۰۰ قالب تولید و در بین موکب‌ها توزیع می‌شود.»
وی اشاره‌ای به نصب دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان مصطفی خمینی شهر ایلام کرده و تأکید می‌کند: «این مهم در راستای ارتقای سطح خدمات پزشکی و ارائه بهترین خدمات به بیماران این مرکز انجام می‌شود.
یکی از مشکلاتی که زائران در سال‌های قبل با آن دچار می‌شدند، نبودن جای مناسب برای اقامت در مرز‌ها بود. به خصوص اینکه در اواسط دهه ۹۰، اربعین در پاییز بود و باران و باد‌های شدید راه را بر زائران سخت کرد. بر همین اساس افزایش ظرفیت اسکان زوار در ایلام یکی از مهم‌ترین درخواست‌های مردمی برای ایام اربعین است. به همین خاطر، استاندار ایلام با بیان اینکه ظرفیت اسکان زوار در استان به ۶۰ هزار نفر می‌رسد، به جام جم می‌گوید: «فقط در شهرستان چرداول ظرفیت اسکان برای حدود ۱۵ هزار زائر وجود دارد و موکب بزرگ و عظیم سه راهی کارزان نیز روزانه ۶ هزار پرس غذا می‌پزد که ظرفیت اسکان ۲ هزار نفر را دارد.»
به گفته حسن بهرام‌نیا یکی از اتفاقات خوب امسال این است که پارکینگ اربعین ظرفیت بیش از ۵۰هزار وسیله نقلیه را دارد و زوار می‌توانند با خودرو‌های شخصی خود به ایلام سفر کرده و از این پارکینگ استفاده کنند.
از ساخت بیمارستان تا تأمین آب
تأمین آب در مرز‌ها از دیگر نیاز‌های مهم برای ایام اربعین به شمار می‌آید. در همین راستا با اتمام کار‌های آبرسانی به پایانه مرزی مهران با ۵۴کیلومتر خط لوله و ۳ هزار ۷۰۰ مخزن، این پروژه به بهره‌برداری رسید. با افتتاح این پروژه شهر مهران، پایانه‌های برکت و شهید سلیمانی در ایام اربعین از آب شیرین بهره‌مند می‌شوند.
این تمام ماجرا نیست و به گفته دبیر کل جمعیت هلال‌احمر، قرار است یک بیمارستان ۵۰ تختخوابی به همت این جمعیت در پایانه مرزی مهران راه‌اندازی شود.
یعقوب سلیمانی می‌گوید: «هم‌اکنون یک بالگرد هلال‌احمر در ایلام مستقر است که به در خواست استاندار برای اربعین یک بالگرد دیگر به این منطقه می‌آید.»
وی با اشاره به آمادگی‌های ایجاد شده به منظور اجرای طرح ملی امداد و نجات در اربعین حسینی تأکید می‌کند: «برای درون کشور تاکنون حدود ۱۵هزار نفر از داوطلبان، امدادگران و نجاتگران ساماندهی و ۵۶۷پایگاه ثابت و ۲۰۰ پایگاه موقت نیز هماهنگ و برنامه‌ریزی شده است.»
مرز‌های خوزستان آماده پذیرایی از زائران
آنطور که اعلام شده است، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۵ میلیون زائر از مرز‌های مجاز به سمت عراق راهی شوند که بیش از ۶۰ درصد تردد‌ها از مرز مهران انجام می‌شود. در کنار مرز مهران در ایلام، استان خوزستان نیز با برخورداری از دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه، سالانه میزبان جمعیت زیادی از محبان اهل بیت و زائران امام حسین (ع) به ویژه در ایام اربعین است. بحث جابه جایی زائران اربعین و تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی برای مسافران از جمله موارد بسیار مهم است که باید در استان‌های مرزی مدنظر قرار گیرد.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان گفته است، پیش بینی می‌شود نسبت به اربعین حسینی (ع) سال ۹۸، با رشد صددرصدی تردد زائران از پایانه‌های مرزی این استان مواجه باشیم.
محمد جولانژاد ادامه داد: «براساس آمار‌های رسمی در اربعین ۱۳۹۸، مجموع تردد زائران ایرانی و خارجی از مرز بین‌المللی شلمچه شامل ورود و خروج، حدود یک میلیون و ۶۷۲ هزار نفر و از مرز چذابه ۶۵۷هزار نفر بود که با توجه به تعطیلی مرز‌ها در دو سال گذشته و پیش‌بینی افزایش تردد زائران، شاید این تعداد در سال جاری به صورت رفت و برگشت به ۴ میلیون نفر در هر دو مرز برسد.»
هنوز راه‌ها تکمیل نشده‌اند
در کنار تمام اقداماتی که صورت گرفته است، اما هنوز زیر ساخت‌های ایلام به عنوان اولین گزینه زئران برای تردد، در حوزه‌های مختلف آماده نیست. پروژه چهار بانده‌کردن جاده ایلام- مهران به عنوان اصلی‌ترین محور تردد زوار اربعین حسینی هنوز به صورت صددرصدی تکمیل نشده است. ۹ سال از طرح چهار بانده‌کردن مسیر ایلام - مهران به عنوان مهم‌ترین مسیر ارتباطی زوار عتبات عالیات می‌گذرد و همچنان شاهد نیمه‌کاره ماندن بخش‌هایی از این مسیر هستیم. در حالی که ماه آینده اربعین حسینی برگزار می‌شود، نیاز است مسئولان هرچه سریع‌تر نسبت به رفع نواقص این جاده اقدام کنند، چراکه در سال‌های قبل در قسمت‌هایی از آن گره‌های ترافیکی و تصادفات زیادی رخ می‌داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار