کد خبر: 1100870
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
کارشناس امور بانکی گفت: تسریع در سیستم پرداخت ها، کاهش هزینه‌های جانبی خدمات رسانی و جلوگیری از بروز برخی جرایم از مزایای تجمیع کارت‌های بانکی است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: تجمیع کارت‌های بانکی موضوعی که چند سالی است مطرح می‌شود و نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف که شاهد بروز جرایم به دلیل تعدد کارت‌های بانکی هستند بر این تجمع تاکید بسیار دارند.

آقای محرمیان در این خصوص می‌گوید: بروز برخی تخلفات و سوءاستفاده‌ها از کارت‌های بانکی، پیشنهاد‌هایی را مبنی بر تجمیع همه کارت‌های بانکی در یک کارت یا ادغام کارت‌های بانکی با سایر کارت‌های شهروندی مانند کارت ملی و... در سطح رسانه‌ها و از سوی بعضی مراجع قانونی درگیر با پیامد‌های تخلفات در این حوزه به دنبال داشته است.

استقبال بانک مرکزی از همفکری در خصوص تجمیع کارت‌های بانکی

او گفت:بانک مرکزی ضمن استقبال از همفکری در این باره و استفاده از نظرات کارشناسان این بخش، تأکید دارد در انتخاب شیوه‌های جلوگیری یا کاستن از زمینه‌های سوءاستفاده از همه ابزار‌های بانکی و پرداخت الکترونیکی، جنبه‌های مختلف اعم از فنی و قانونی مورد توجه قرار داشته باشد تا راه‌حل‌های پیشنهادی باعث بروز مشکلات بزرگتر نشود.

محرمیان گفت:تجمیع کارت‌های بانکی چه به‌صورت درون‌شبکه‌ای و چه به‌صورت تجمیع با سایر کارت‌های شهروندی در کنار مزایای محتمل، مشکلات و پیچیدگی‌های فراوانی نیز به دنبال خواهد داشت که برای پرهیز از دچار شدن به آن‌ها نیازمند مقدمات قانونی و هماهنگی‌های فرابخشی هستیم.

تعدد کارت‌های بانکی منجر به افزایش ریسک وقوع جرم می‌شود

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از جمله افرادی است که برای جلو گیری از بروز برخی جرایم بر تجمع کارت‌های بانکی تاکید دارد.

سردار حسین رحیمی معتقد است که نظام بانکی و صدور کارت‌های بانکی باید به سمت‌وسویی برود که در نهایت هرفردی بتواند با کارت ملی خود به عنوان کارت بانکی خرید کند.

او گفت: انتقاد‌هایی از تعدد کارت‌های بانکی که در دست مردم است وجود دارد این موضوع منجر به افزایش ریسک وقوع جرم می‌شود. گاهی افراد سودجو از شهروندان می‌خواهند که کارت بانکی را که هیچ استفاده‌ای از آن ندارند به آن‌ها اجاره دهند و مشکلات بعدی به وجود می‌آید.

برای روشن‌تر شدن مزیت‌های تجمع کارت‌های بانکی و راهکار در این خصوص آقای حسن گلمرادی کارشناس امور بانکی مواردی را به باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد.

مزیت‌های تجمیع کارت‌های بانکی چیست؟

آقای حسن گلمرادی: تعدد کارت‌های بانکی که بعضا علاوه بر نوع بانک برای حساب‌های مختلف نیز متفاوت است شهروندان عادی را با مشکلاتی مواجه کرده است. تجمیع کارت‌های بانکی ابتدا در سطح حساب‌های بانک‌ها و سپس در سطح کلیه بانک‌ها می‌تواند مزایای زیادی برای شهروندان داشته باشد. تسهیل و تسریع در سیستم پرداخت‌ها، کاهش هزینه‌های جانبی خدمات رسانی از جمله هزینه نیروی انسانی، شفافیت و جلوگیری از بروز برخی جرایم می‌تواند از مزایای این طرح باشد.

آیا تجمیع حساب بانکی با توجه به شرایط فعلی امکان پذیر است؟

آقای حسن گلمرادی:علیرغم تلاش‌های صورت گرفته توسط بانک مرکزی از طریق سامانه‌های مختلف، اما هنوز این کار تا وضعیت مطلوب و یکپارچه سازی کامل فاصله زیادی دارد. وجود دیتابیس‌های مختلف و برنامه‌های مختلف در بانک‌ها و تعامل اندک با یکدیگر که بعضا حتی ممکن است امکان پذیر نباشد و نیاز به بستر‌های نرم افزاری و سخت افزاری و کد و برنامه نویسی تخصصی دارد به همین سبب این پیچیدگی‌ها باعث کندی امر تجمیع کارت‌ها شده است.

در خصوص تجمیع کارت‌های بانکی با کارت‌های هویتی مقداری توضیح دهید آیا این موضوع امکان پذیر است؟

آقای حسن گلمرادی:در خصوص تجمیع کارت‌های بانکی با سایر خدمات از جمله کارت هویتی نظیر کارت ملی باید به این موضوع اشاره کرد که در برخی کشور‌های پیشرفته اکثر خدمات شهروندی و خدمات بانکی با یک کارت خاص مثلا ویزا کارت یا کارت تامین اجتماعی یا کارت‌های با نام‌های مشابه صورت می‌گیرد و تجربه‌های خوبی در این زمینه وجود دارد.

نکته این است که علیرغم این که تجمیع کارت‌ها مفید است و باعث افزایش شفافیت بیشتر نیز خواهد شد، اما بعضا به دلیل مشکلات مختلف نظیر هک شدن سیستم‌های متمرکز و از دست دادن یا در اختیار قرار گرفتن غیرقانونی اطلاعات افراد و یا حتی خرید و فروش این اطلاعات ذی قیمت می‌تواند یک سری مشکلات داشته باشد.

به هر حال از طریق سیستم‌های رمزنگاری خیلی از این تهدیدات خوشبختانه قابل مهار شدن هستند و این رمزنگاری هوشمند در برخی سیستم‌های نوین پرداخت مثل رمزارز‌های بانک مرکزی که در کشور ما نیز رمزریال در مراحل مطالعاتی و اجرای اولیه و آزمایشی است قابل مدیریت است در کل موضوع تجمیع کارت‌های بانکی موردی است که سال‌های زیادی است که مطرح می‌شود.

برابر آخرین آمار‌های اعلام شده از سوی بانکی مرکزی شمار کارت‌های بانکی صادر شده بانک‌ها تا پایان خرداد امسال معادل ۴۲۰ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۹۵۳ عدد کارت بانکی در قالب کارت برداشت، اعتباری، هدیه و کارت پول الکترونیک در کشور است. در این میان ۲۷۲ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۹۶۵ عدد کارت بانکی از نوع برداشت در کشور وجود دارد.

حالا باید منتظر ماند و دید موضوعی که هر سال به آن اشاره می‌شود و به گفته مسئولان کشور یکی از زمینه‌های وقوع جرایم است آیا بالاخره تعیین و تکلیف خواهد شد یا همچنان قرار است فقط در حد سخن باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار