کد خبر: 1100236
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰

گزارش‌های رسیده از برخی نمایندگی‌های خدمات پس از فروش سایپا از افزایش مراجعات خودرو‌های صفر به تعمیرگاه‌ها و معطلی بیش از یک‌ماهه برای تعویض قطعات خراب و تعمیر خودرو حکایت دارد. خاموش شدن خودروی در حال حرکت ایراد عجیب برخی از این خودروهاست. مشتریان می‌گویند: «هیچ قطعه‌ای در نمایندگی‌ها نیست، اما اگر بخواهی پول بدهی تمام قطعات را دارند.»
این روز‌ها شاید زیاد شنیده یا دیده باشید که خریداران خودرو‌های صفر به دلایل مختلف به تعمیرگاه‌های مجاز یا نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه می‌کنند. گذری بر تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز داخلی نشان می‌دهد، با وجود تمام وعده‌ها در افزایش کیفیت، مراجعه مالکان خودرو‌های صفر کیلومتر و کارکرده با ایرادات بسیار به نمایندگی‌ها نه تنها کم نشده، بلکه روند افزایشی دارد و اکثراً از عدم ارائه خدمات مناسب سردرگم و ناراضی هستند. این در حالی است که نمایندگی‌های خدمات پس از فروش ملزم به تأمین به موقع قطعات با‌کیفیت، تعمیر خودرو در اسرع وقت و پرداخت خسارت خواب خودرو یا ارائه خودروی جایگزین هستند.
گزارش میدانی تسنیم، از برخی مراکز خدمات پس از فروش شرکت خودروسازی سایپا در شهر تهران حاکی از نارضایتی مالکان خودرو‌های صفر و کارکرده است که پیش از فرا رسیدن زمان پایان گارانتی اولیه به‌دلیل نقص فنی مجبور به مراجعه چندین باره به این تعمیر‌گاه‌ها شده‌اند، اما مشکل خودروی صفر‌کیلومتر آن‌ها همچنان باقی است و خبری از رفع ایرادات نیست.
در برخی موارد این خودرو‌ها برای تأمین قطعه مورد نیاز چندین هفته در نمایندگی‌ها مانده‌اند و خودروساز نیز هیچ اقدامی برای پرداخت خسارت خواب خودرو یا تأمین قطعات اصلی و تعمیر و تحویل به‌موقع این خودرو‌ها انجام نداده است.
دردسر‌های خریداران کوییک در خرابی سنسور اکسیژن و ECU
اکثر مشتریان کوییک از ایرادات فنی این خودرو گله داشته و می‌گویند: «چندین بار برای خرابی سنسور اکسیژن و ECU به نمایندگی‌ها مراجعه کردند، اما در پاسخ می‌گویند هنوز قطعه به دست‌شان نرسیده است و این معطلی حتی به یک ماه هم می‌رسد. علاوه بر این سهل‌انگاری در تعمیر خودرو‌ها باعث می‌شود مشتری بعد از طی چند کیلومتر مجدد راهی نمایندگی‌ها برای تعمیر دوباره شود.»
یکی از این مشتریان که دردسر‌های زیادی در رفت و آمد به نمایندگی‌ها کشیده می‌گوید: «بعد از تحویل خودرو کمتر از سه ماه واشر سر سوپاپ خودرو خراب شد و مجبور به تعویض شدم، دو ماه بعد گیربکس دچار ایراد شد و دنده جا نمی‌رفت برای رفع ایراد گیربکس نمایندگی نمی‌دانست باید چه کار کند در نهایت تصمیم گرفت دنده را عوض کند، اما وقتی دنده عوض شد گیربکس جمع نمی‌شد به آن‌ها گفتم اگر نمی‌توانید مکانیک از بیرون بیاورم. در نهایت بعد از سه روز قبول کردند مکانیک از بیرون بیاورم و با پرداخت ۶۰۰ هزار تومان توانستم خودرو را از نمایندگی ترخیص کنم.»
تعدادی از مالکان خودرو که در نمایندگی‌ها مشغول تعیین تکلیف وضعیت خودرو‌های خود هستند نیز می‌گویند: «کلید‌های شیشه بالابر کوییک ایراد دارد علاوه بر این گیربکس خودرو هم مشکل دارد. کوییک صفر می‌خریم ماشین در حال حرکت خاموش می‌شود هنگام کلاچ گرفتن خوب عمل نمی‌کند دور موتور ضعیف می‌شود وقتی هم که راهی نمایندگی می‌شوید حرف درستی نمی‌زنند و مجبوریم چند روز ماشین را در نمایندگی بگذاریم تا ایرادات برطرف شود.»
اگر پول بدهید قطعه در نمایندگی‌ها هست در غیر این صورت باید چند هفته معطل بمانی
مشتری دیگری که دل پری از خدمات پس از فروش سایپا دارد، می‌گوید: «صفحه کلاچ خودروی ساینای من بعد از هزارو ۲۰۰ کیلومتر بیش از حد سفت شد و تقه داشت، رفتم نمایندگی گفتند چیزی نیست در نهایت بعد از سرگردانی در چند نمایندگی گفتند باید عوض شود که یک هفته زمان می‌برد. چون هیچ قطعه‌ای در نمایندگی‌ها نیست، اما اگر بخواهی پول بدهی تمام قطعات را دارند.»
موسوی یکی دیگر از مراجعه کنندگان به تعمیرگاه‌های سایپا می‌افزاید: «بعد از یک ماه از تحویل خودرو سنسور دریچه گاز خودرو خراب شد و مجبور شدم به دلیل خاموشی خودرو به نمایندگی مراجعه کنم نمایندگی قطعه معیوب را تعویض کرد و با استفاده از دستگاه سعی کرد دلیل روشن شدن مدام چراغ چک را بفهمد، اما در نهایت گفت ایرادی از قطعات الکترونیکی نیست و ماشین درست شد. اما بعد از دو سه ماه سنسور اکسیژن مشکل پیدا کرد و ناچار باز به نمایندگی مراجعه کردم در نهایت با معطلی بسیار مجبور شدم خودرو را از نمایندگی برداشته و سنسور اکسیژن را از بیرون و آزاد بخرم.»
برخی از قطعات خودرو مانند صندلی شامل گارانتی نیست
برای پی‌گیری مشکلات صاحبان خودرو‌های صفر در نمایندگی‌های سایپا با مدیران این شرکت گفتگو کردیم. سید محمدرضا موسوی مدیرعامل سایپا یدک در این ارتباط می‌گوید: «وقتی مشتری تماس می‌گیرد نیرو مؤظف است ظرف ۲۴ ساعت ایرادات خودرو را بررسی و قطعه مورد نیاز را تهیه کند. ما ملزم به ارائه خدمات هستیم و نباید در این رابطه کوتاهی انجام شود. در همین جهت بحث امداد ویژه نیز تعریف شده تا قطعه در اسرع وقت به دست مصرف کننده برسد. البته برخی از قطعات خودرو مانند صندلی شامل گارانتی نیست و مردم به دلیل عدم آگهی از این موضوع پی‌گیر تعویض قطعات در دوره گارانتی هستند.»
وی با بیان اینکه تمام ایرادات خودرو گردآوری و در جلسات هفتگی با حضور معاونت کیفیت سایپا بررسی می‌شود، اعلام می‌کند: «البته باید این نکته را مدنظر داشته باشید که سنسور اکسیژن و ECU قطعه کاملاً وارداتی است و ما با کمبود این قطعه در کل کشور روبه‌رو هستیم.»
به گفته مدیرعامل سایپا یدک، البته مهم است که آیا کارشناس نمایندگی تعویض قطعه را تأیید کرده است یا خیر. تأییدیه گارانتی و داخلی و وارداتی بودن قطعه هم مهم است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار