کد خبر: 1100129
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
مشاهدات میدانی از برخی نمایندگی‌های خدمات پس از فروش سایپا حاکی از افزایش مراجعات خودرو‌های صفر به تعمیرگاه‌ها و معطلی بیش از یک‌ماهه برای تعویض قطعات خراب و تعمیر خودرو می‌باشد. خاموش شدن خودروی در حال حرکت ایراد عجیب برخی از این خودروهاست.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: این روز‌ها شاید زیاد شنیده یا دیده باشید که خریداران خودرو‌های صفر به دلایل مختلف به تعمیرگاه‌های مجاز یا نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه می‌کنند. گذری بر تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز داخلی نشان می‌دهد، با وجود تمام وعده‌ها در افزایش کیفیت، مراجعه مالکان خودرو‌های صفر کیلومتر و کارکرده با ایرادات بسیار به نمایندگی‌ها نه تنها کم نشده، بلکه روند افزایشی دارد و اکثراً از عدم ارائه خدمات مناسب سردرگم و ناراضی هستند. این در حالی است که نمایندگی‌های خدمات پس از فروش ملزم به تأمین به موقع قطعات با‌کیفیت، تعمیر خودرو در اسرع وقت و پرداخت خسارت خواب خودرو یا ارائه خودروی جایگزین هستند.

گزارش از برخی مراکز خدمات پس از فروش شرکت خودروسازی سایپا در شهر تهران حاکی از نارضایتی مالکان خودرو‌های صفر و کارکرده است که پیش از فرا رسیدن زمان پایان گارانتی اولیه به‌دلیل نقص فنی مجبور به مراجعه چندین باره به این تعمیر‌گاه‌ها شده اند، اما مشکل خودروی صفر‌کیلومتر آن‌ها همچنان باقی است و خبری از رفع ایرادات نیست. خودرو، گروه خودرو سازی سایپا.

در برخی موارد این خودرو‌ها برای تأمین قطعه مورد نیاز چندین هفته در نمایندگی‌ها مانده اند و خودروساز نیز هیچ اقدامی برای پرداخت خسارت خواب خودرو یا تأمین قطعات اصلی و تعمیر و تحویل بموقع این خودرو‌ها انجام نداده است. سوالات ما از برخی مشتریان حاضر در تعمیرگاه‌های سایپا حاوی نکات قابل تاملی بوده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

*دردسر‌های خریداران کوئیک در خرابی سنسور اکسیژن و ECU

اکثر مشتریان کوئیک از ایرادات فنی این خودرو گله داشته و می‌گویند چندین بار برای خرابی سنسور اکسیژن و ECU به نمایندگی‌ها مراجعه کردند، اما در پاسخ می‌گویند هنوز قطعه به دست شان نرسیده است و این معطلی حتی به یک ماه هم می‌رسد. علاوه بر این سهل انگاری در تعمیر خودرو‌ها باعث می‌شود مشتری بعد از طی چند کیلومتر مجدد راهی نمایندگی‌ها برای تعمیر دوباره شود.

یکی از این مشتریان که دردسر‌های زیادی در رفت و آمد به نمایندگی‌ها کشیده به خبرنگار تسنیم می‌گوید: بعد از تحویل خودرو کمتر از ۳ ماه واشر سر سوپاپ خودرو خراب شد و مجبور به تعویض شدم، دو ماه بعد گیربکس دچار ایراد شد و دنده جا نمی‌رفت برای رفع ایراد گیربکس نمایندگی نمی‌دانست باید چه کار کند در نهایت تصمیم گرفت دنده را عوض کند، اما وقتی دنده عوض شد گیربکس جمع نمی‌شد به آن‌ها گفتم اگر نمی‌توانید مکانیک از بیرون بیاورم. در نهایت بعد از ۳ روز قبول کردند مکانیک از بیرون بیاورم و با پرداخت ۶۰۰ هزار تومان توانستم خودرو را از نمایندگی ترخیص کنم.

تعدادی از مالکان خودرو که در نمایندگی‌ها مشغول تعیین تکلیف وضعیت خودرو‌های خود هستند نیز به خبرنگار تسنیم می‌گویند: کلید‌های شیشه بالابر کوییک ایراد دارد علاوه بر این گیربکس خودرو هم مشکل دارد. کوییک صفر میخریم ماشین درحال حرکت خاموش می‌شود هنگام کلاچ گرفتن خوب عمل نمی‌کند دور موتور ضعیف می‌شود وقتی هم که راهی نمایندگی می‌شوید حرف درستی نمی‌زنند و مجبوریم چند روز ماشین را در نمایندگی بگذاریم تا ایرادات برطرف شود.

*اگر پول بدهید قطعه در نمایندگی‌ها هست در غیر این صورت باید چند هفته معطل بمانی!

مشتری دیگری که دل پری از خدمات پس از فروش سایپا دارد می‌گوید: صفحه کلاج خودروی ساینای من بعد از هزار و ۲۰۰ کیلومتر بیش از حد سفت شد و تقه داشت رفتم نمایندگی گفتند چیزی نیست در نهایت بعد از سرگردانی در چند نمایندگی گفتند باید عوض شود که یک هفته زمان می‌برد. هیچ قطعه‌ای در نمایندگی‌ها نیست، اما اگر بخواهی پول بدهی تمام قطعات را دارند.

قاسمی یکی دیگر از مراجعه کنندگان به تعمیرگاه‌های سایپا با اعلام اینکه بعد از یک ماه از تحویل خودرو سنسور دریچه گاز خودرو خراب شد و مجبور شدم به دلیل خاموشی خودرو به نمایندگی مراجعه کنم نمایندگی قطعه معیوب را تعویض کرد و با استفاده از دستگاه سعی کرد دلیل روشن شدن مدام چراغ چک را بفهمد، اما در نهایت گفت ایرادی از قطعات الکترونیکی نیست و ماشین درست شد. اما بعد از دو سه ماه سنسور اکسیژن مشکل پیدا کرد و ناچار باز به نمایندگی مراجعه کردم در نهایت با معطلی بسیار مجبور شدم خودرو را از نمایندگی برداشته و سنسور اکسیژن را بیرون آزاد بخرم.

وی با گلایه از اینکه خدمات اصلاً مناسب نیست گفت: بعد از رفع این ایراد مدام صدا‌های مختلفی از خودرو شنیده می‌شد که باز به نمایندگی مراجعه کردم، اما آن‌ها متوجه نشدند و هنوز من درگیر رفع ایراد صدا‌های خودرو و دلایل روشن شدن چراغ چک هستم.

فرد دیگری که صاحب کوییک صفر است با اعلام اینکه برای سرویس اولیه آن را به تعمیرگاه بردم، گفت: در حال حرکت ماشین مدام خاموش می‌شد وقتی به نمایندگی رفتم دیدم چند نفر دیگر نیز همین مشکل را دارند در نهایت گفتند ما دستگاه زده ایم و مشکل حل شده است، اما در حال حاضر کیلومتر خودرو به هزار رسیده و مشکل پابرجاست. در سرویس اولیه ضمن دستگاه زدن رگلاژ درب‌ها را انجام دادند که اصلاً لازم نبود من برای خاموش شدن ماشین مراجعه کرده بودم.

*برخی از قطعات خودرو مانند صندلی شامل گارانتی نیست

برای پیگیری مشکلات صاحبان خودرو‌های صفر در نمایندگی‌های سایپا با مدیران این شرکت گفتگو کردیم. سید محمدرضا موسوی مدیرعامل سایپا یدک در این ارتباط می‌گوید: وقتی مشتری تماس می‌گیرد نیرو موظف است ظرف ۲۴ ساعت ایردات خودرو را بررسی و قطعه مورد نیاز را تهیه کند. ما ملزم به ارائه خدمات هستیم و نباید در این رابطه کوتاهی انجام شود. در همین جهت بحث امداد ویژه نیز تعریف شده تا قطعه در اسرع وقت به دست مصرف کننده برسد. البته برخی از قطعات خودرو مانند صندلی شامل گارانتی نیست و مردم به دلیل عدم آگهی از این موضوع پیگیر تعویض قطعات در دوره گارانتی هستند.

وی با بیان اینکه تمام ایرادات خودرو گردآوردی و در جلسات هفتگی با حضور معاونت کیفیت سایپا بررسی می‌شود، اعلام می‌کند: البته باید این نکته را مدنظر داشته باشید که سنسور اکسیژن و ECU قطعه کاملا وارداتی است و ما با کمبود این قطعه در کل کشور روبه رو هستیم.

به گفته مدیرعامل سایپا یدک، البته مهم است که آیا کارشناس نمایندگی تعویض قطعه را تأیید کرده است یا خیر! تأییده گارانتی و داخلی و وارداتی بودن قطعه هم مهم است.

*معطلی یک ماهه مردم در تعمیرگاه‌ها را قبول ندارم

مدیرعامل سایپا یدک اضافه کرد: در حال حاضر تا حد توان اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا مشتریان در بخش خدمات پس از فروش دچار مشکل نشوند. در خودروی شاهین ۱۶ هزار محصول تولید شده که تعداد مراجعه آن‌ها به نمایندگی‌ها بسیار اندک است.

روزبهانی قائم مقام مدیرعامل سایپا یدک نیز با اشاره به اینکه کوئیک بیشترین میزان گارانتی را دارد می‌گوید: عمده ایرادات این خودرو قبل از گارانتی بحث باز و بسته شدن درب است که در اسرع وقت این موضوع برطرف می‌شود. ما آمار قطعات تعویضی را داریم و اینکه خودرویی چند ماه معطل یک قطعه در نمایندگی بماند را بعید می‌دانم.

وی در پاسخ به اینکه شما می‌فرمایید ما مدام در حال بررسی عیوب خودرو‌ها و اعلام ایرادات آن‌ها به واحد تولید هستیم، اما چرا هنوز مردم با این خودرو مشکل داشته و حتی کیفیت هم نه تنها بهتر نشده بلکه هر روز ایرادات جدیدتری هم ایجاد می‌شود؟ گفت: ما یک آمار درصد حرکت خودرو در جاده‌ها نسبت خرابی محصول و قطعه داریم. البته همه خودروسازان یک نرخ شکست قطعه نیز دارند در خصوص کوییک آمار‌ها درصد معقول را نشان می‌دهند. در برخی از موارد رفع ایرادات خودرو با تعویض یک قطعه درست نمی‌شود به نحوی که شاید خودرو خطای سنسور اکسیژن بدهد، ولی ایراد از سیم کشی خودرو باشد.

روزبهانی تصریح کرد: در این شرایط در اولین گام تصمیم به تعویض قطعه نمی‌گیریم. برای بررسی بیشتر و رفع عیوب خودرو داغی قطعات را ارزیابی می‌کنیم تا ضمن جلوگیری از بروز مشکلات در خط تولید؛ اگر ایراد از کیفیت قطعات است اصلاحات لازم انجام شود. ما حتی در صورت مشاهده خطا‌های زیاد فراخوان می‌دهیم به عنوان نمونه در مورد شاهین ۱۰ بار فرخوان دادیم.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار