کد خبر: 1099370
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
رونمایی از تاریخ شفاهی ورزش ایران در آکادمی ملی المپیک
شیوا نوروزی

مراسم رونمایی از ۳۱  عنوان کتاب تاریخ شفاهی ورزش برگزار شد. رضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک، حمید سجادی وزیر ورزش، ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و برخی از رؤسای فدراسیون‌ها و پیشکسوتان ورزش روز گذشته در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک گردهم آمدند تا از تاریخ شفاهی ورزش کشورمان رونمایی کنند.
رئیس کمیته ملی المپیک وجود پیشکسوتان را افتخاری بزرگ برای ورزش ایران خواند: «امروز ورزش ایران بابت وجود پیشکسوتان چند نسل ورزش قهرمانی و مدیران تاریخ به خود می‌بالد. مجموعه دارایی‌های ما در ورزش ایران بیش از ذخایر بانک مرکزی است. ذخایر بانک مرکزی مادی است و بالاخره تمام می‌شود، اما ذخایر ورزش ایران معنوی است و تمام شدنی نیست. نعمت، کرسی و سکوی امروز ورزش ایران به‌خاطر همین پیشکسوت‌هاست. ما جامعه فراموش‌کاری هستیم و شهدا و قهرمانان را از یاد می‌بریم. ورزش ایران زنده و پویاست، چون بزرگانش حیات دارند. این حرکت به مثابه قطاری است که هر ماه تکرار می‌شود، باید باور کنیم این قطار در مقصد هزارم توقف می‌کند. ۷۰ جلد کتاب چاپ کرده‌ایم و باید آن را به هزار جلد برسانیم. اگر کرونا نبود، الان به ۲۰۰ جلد رسیده بودیم.»
صالحی‌امیری بر ادامه تجلیل از بزرگان ورزش تأکید کرد: «این جریان هیچ‌گاه متوقف نشده است. می‌خواهیم به آیندگان بگوییم که ورزش ایران در قرن گذشته همیشه حیات داشته است. جوانان ما باید الگو‌های خود را از میان قهرمانان ایرانی انتخاب کنند، نه گزینه‌های خارجی. تختی را نماد موزه ورزش قرار داده‌ایم، چون قهرمان و پهلوان جهان و ماست. باید از زنان مؤثر در ورزش هم نام ببریم که ورزش بانوان را به غرور رسانده‌اند.»
ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز از عملکرد کمیته المپیک برای انجام این کار فرهنگی تقدیر کرد: «عیان کردن واقعیت‌های تاریخ از طریق گفتگو با بزرگان کار آسانی نیست. هر رخدادی یک بود و نبودی دارد و کسانی که کار را انجام می‌دهند، باید با دقت پیش بروند. تاریخ شفاهی جزو منابع دست اول علوم اجتماعی است و هرگز چنین کاری در حوزه ورزش نداشتیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار