کد خبر: 1096155
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه اخذ کد رهگیری برای معاملات مسکن رایگان است، اعلام کرده: «هر نوع قراردادی در دفاتر مشاور املاک اعم از رهن، اجاره، خریدوفروش باید با ثبت کد رهگیری تنظیم شود.»
محیا حسینی

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: وقتی که در بنگاه‌های املاک قراردادی برای خرید یا اجاره ملک نوشته می‌شود، صفحات رنگی قولنامه‌ای را برای امضا طرفین قرارداد و شاهدان آماده می‌کنند. هر چند سال‌های سال است که مشاوران املاک از این نوع قولنامه‌ها استفاده می‌کنند، اما این قولنامه‌ها از ضمانت و اطمینان کافی برخوردار نیستند و تنها به عنوان یک پیش‌نویس در معاملات مسکن می‌توان قبولشان داشت.

ثبت کدرهگیری در قراردادهای مسکن، الزامی و رایگان است

از سال ۱۳۸۷، سامانه‌ای برای ثبت معاملات و املاک در کشور راه‌اندازی شد که تمامی مشاوران املاک موظف بودند تا قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره خود را در این سامانه ثبت و اقدام به دریافت کد رهگیری کنند. این در حالی است که چنین اقدامی با هزینه بیشتر از سوی املاکی‌ها انجام می‌شد. به همین دلیل بسیاری از طرفین قرارداد، کدرهگیری را مطالبه نمی‌کردند و با همان صفحات رنگی قولنامه‌ای قراردادشان را به ثبت می‌رساندند. حالا نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه اخذ کد رهگیری برای معاملات مسکن رایگان است، اعلام کرده: «هر نوع قراردادی در دفاتر مشاور املاک اعم از رهن، اجاره، خریدوفروش باید با ثبت کد رهگیری تنظیم شود.»

«حسام عقبایی» درباره تداوم تخلفات مشاوران املاک در عدم صدور «کد رهگیری» به ایرنا گفت: «در خصوص ثبت کد رهگیری هیچ دفتر مشاور املاکی حق دریافت وجه ندارد. اخذ کد رهگیری برای معاملات رایگان و بدون هیچ هزینه‌ای است و فقط مشاوران حق دریافت حق کمیسیون (حق العمل تنظیم قرارداد) مربوط به معامله را دارند.»

وی افزوده: «در خصوص دریافت کد رهگیری اگر مبلغی از سوی طرفین معامله دریافت شود، تخلف و خلاف مقررات است.»

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفته: «حتی اگر طرفین معامله نخواهند که کد رهگیری اخذ و در قرارداد ثبت شود، اما مشاوران املاک موظف هستند کد رهگیری را بگیرند و صادر کنند.»

او  تاکید کرده: «با مشاوران املاک دارای پروانه کسب بر اساس ماده ۲۸ نظام صنفی در صورت عدم صدور کد رهگیری برخورد می‌شود و دفاتر آن‌ها پلمب و در صورت ادامه تخلف تا ابطال پروانه پیگیری خواهد شد.»

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار داشته: «مردم هنگام مراجعه به دفاتر املاک از مشاوران بخواهند که هر نوع قرارداد خرید، فروش، اجاره، رهن، صلح، هبه را با کد رهگیری بدون پرداخت اخذ وجه اضافه تنظیم کنند.»

دریافت کد رهگیری املاک چه مزیتی دارد؟

معمولا افرادی که تجربه زیادی در معامله ملک ندارند همیشه از این نگرانند که مبادا زمان قرارداد بستن کلاه سرشان برود. دریافت کد رهگیری املاک این اطمینان را به افراد می‌دهد که ملک مورد معامله بدون اشکال است و قرارداد آن معتبر خواهد بود.

از آن‌جا که سامانه دریافت کد رهگیری املاک در سراسر کشور برقرار است از فروش همزمان یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌شود. همچنین با دریافت این کد می‌ـوان از قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهرداری و میزان بدهی آن به بانک‌ها مطلع شد.

این کد دریافت‌شده نزد مراجع قضایی از اعتبار کافی برخوردار است در نتیجه طرفین معامله نمی‌توانند پس از ثبت آن روی قیمت یا زمان تحویل ملک دبه کنند؛ در صورت رخ دادن چنین موردی می‌توان با در دست داشتن قرارداد و کد اخذشده، از شخص موردنظر شکایت کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار