کد خبر: 1095655
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
بررسی ده ماه عملکرد شهرداری با یک روش خاص مدیریتی
تجربه نشان داده کلان شهر تهران، با مدیریت‌های تقابلی یا صرف اتکا به وظایف تنظیم شده بین دستگاه‌ها به جایی نمی‌رسد و عملا هم این شهروندان هستند که نهایتا ضرر می‌کنند.
مهدی جهان تیغی

تجربه نشان داده کلان شهر تهران، با مدیریت‌های تقابلی یا صرف اتکا به وظایف تنظیم شده بین دستگاه‌ها به جایی نمی‌رسد و عملا هم این شهروندان هستند که نهایتا ضرر می‌کنند.
استراتژی و دستاورد‌های «مدیریت احترامی» برای پایتخت
شهردار تهران اخیرا در صحن شورای شهر، از لفظ «مدیریت احترامی» برای اداره و پیشرفت پایتخت استفاده کرد. درباره میزان سودمند بودن این استراتژی مدیریتی با توجه به عملکرد ده ماه گذشته دکتر زاکانی، نکات ذیل قابل گفتن است:

الف: قلب استراتژی «مدیریت احترامی»، تعامل برای جلب همکاری و مشارکت مدیران دستگاه‌های مختلف دولتی، نظامی، قضایی، خصوصی و مردمی برای اداره بهتر و ملی تر، کلان شهر تهران است. تجربه نشان داده کلان شهر تهران، با مدیریت‌های تقابلی یا صرف اتکا به وظایف تنظیم شده بین دستگاه‌ها به جایی نمی‌رسد و عملا هم این شهروندان هستند که نهایتا ضرر می‌کنند. این در حالیست که بسیاری ار دلسوزان و اهل فن معتقدند، «مدیریت احترامی» بخشی از نیاز و فوریت امروز کشور برای حل مشکلات اساسی آن است که باید از راس هرم مدیریتی کشور (سران قوا) آغاز شده و تا بدنه‌های میانی و پایین ادامه پیدا کند.

ب: ماحصل راهبردی «مدیریت احترامی»، بازگشت شهردار تهران پس از سال‌ها به متن جلسات هیات دولت، تاثیر وی برای تقویت نگاه دولتی به مجموع شهرداری‌های کشور، زمینه سازی برخی تغییرات در بودجه سالیانه دولت درباره شهرداری ها، افزایش مشارکت به جای تنش میان مدیریت شهری و دولت، همفزایی امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف، برای خدمت بیشتر و شتاب پیشرفت پایتخت بوده است.

ج: علاوه بر آثار استراتژیک گفته شده، به صورت اجمالی و مشخص می‌توان به دستاورد‌های ملموس «مدیریت احترامی» شهردار تهران با دیگر دستگاه‌های دولتی و نظامی به شرح ذیل اشاره کرد:

یک: زمینه سازی و کارسازی برای ساخت ۱۸۰ هزار مسکن در تهران

دو: ایجاد تعهد واقعی سهم دولت در حمل و نقل عمومی با تعهد به تامین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۳۳ واگن مترو و مصوب شدن بودجه ۷۷ میلیون دلاری (درک این مطلب آن هنگام بیشتر مشخص می‌شود که به عملکرد تقریبا هیچ دولت روحانی در این زمینه اشاره کرد)

سه: سهم افزایش یافته شهرداری‌ها از محل قانون مالیات بر ارزش، حل شدن موضوع فایناس در بودجه برای شهرداری‌ها و در اختیار قرار دادن صد‌ها میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط شهرداری‌ها

چهار: توسعه پارک‌های علم و فناوری در سطح شهر تهران با مشارکت متولیان حوزه علم و دانش در دولت

پنج: الزام دوساله وزارت نیرو برای جمع‌آوری فاضلاب شهری تهران

شش: کاهش هشت درصدی تلفات با همکاری راهنمایی و رانندگی

هفت: جایگزین شدن راهکار تهاتر برای جبران منابع مالی و بدهی شهرداری از دولت و دستگاه‌های دیگر

هشت: جمع آوری ۷ هزار معتاد متجاهر پایتخت و بسته شدن کامل این پرونده در نیمه دوم سال با مشارکت چندین دستگاه نظامی و دولتی با محوریت شهرداری

نه: صدور ۱۶ هزار میلیارد تومان در محاکم به نفع شهرداری

ده: بازگشت بی سر و صدا هفت هزار میلیارد تومان از محل مشارکت‌هایی که از سابق باقی مانده بود و سهم شهرداری در نظر گرفته نشده بود.

پی نوشت: مخالفان «مدیریت احترامی» بین شهرداری و دیگر دستگاه ها-عمدتا دولت- در پایتخت جمهوری اسلامی، طیفی از ضدانقلاب خارج نشین تا برخی جریانات سیاسی داخلی را شامل می‌شود. همکاری و همیاری زاکانی و رئیسی در ایام انتخابات و کنار زدن جریان غربگرا سبب بغض ضدانقلاب و جریان اعتدال و اصلاحات شد و این موضوع در ده ماه گذشته همواره علائم خود را در رسانه‌ها و مواضع این جریانات نشان داده است. در این میان جریاناتی از رقبا نیز که کارنامه سیاسی و کسب قدرت در آن‌ها با انتخابات ریاست جمهوری گره خورده، همچنان ناظر به آینده معادلات سیاسی ایران، از آثار سیاسی و اجتماعی این شیوه تعامل و احترام در مدیریت شهر تهران، در هراس هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار