کد خبر: 1095625
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
باقری کنی در چهارمین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی:
معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: همانطور که حقوق بشر آمریکایی‌ها سیاسی بوده، سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر حقوق بشر است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: چهارمین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری دوازدهم تیرماه در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
 
علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه عصر در این کنفرانس با بیان این مطلب که موضوع حقوق بشر و حقوق ملت ها چند وجهی است، گفت: حقوق بشر از منظر حقوقی، اجتماعی و یا نوعی از سبک زندگی نگاه می ‌شود اما حقوق بشر ترکیبی از حقوق، سیاست، رسانه و سبک زندگی است.
 
معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: حقوق بشر دستاویز و ابزاری برای نهادینه ‌سازی سلطه و یکجانبه‌ گرایی آمریکا به سردمداری آمریکا است. نقض حقوق بشر در فلسطین به بهای از دست دادن جان هزاران انسان در طول هفت دهه گذشته و به قیمت از دست دادن جان مال و زیرساخت مردم یمن تمام شده است.
 
باقری کنی ادامه داد: مواجهه‌ ای که بین تفکر انقلاب اسلامی به عنوان پیشرو در حکمرانی دینی با پرچم مردم‌ سالاری اسلامی است در تقابل با تفکر لیبرالیسم که پرچم یکجانبه‌ گرایی آمریکایی جلو می رود، میدان اصلی مقابله در موضوع حقوق بشر خواهد بود.
 
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه اگر یک انسان به ناحق کشته شود به معنی این است که تمامی انسان ها کشته شدند، ادامه داد: بر اساس منشور حقوق بشر در نظام جمهوری اسلامی ایران، مردم برادران و خواهران ایرانی یا ایمانی و یا انسانی یکدیگرند.
 
وی افزود: همچنین بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، انسان صرفنظر از ملیت، دین، مذهب، قوم، زبان و رنگ، موضوع اصلی و محوری حقوق بشر است.
 
باقری کنی با تاکید بر اینکه در حقوق بشر آمریکایی حقوق انسانها و حقوق ملت‌ ها موضوعیت ندارد، یادآور شد: مبنا و اساس حقوق بشر امریکایی منافع باندهای قدرت و ثروت است، نه انسان ها و همان قدرت و ثروت ملاک و معیار موضع گیری و قصاوت آنها در موضوع حقوق بشر است.
 
وی ادامه داد: نظم تحمیلی کنونی در قالب دیکتاتوری یکجانبه گرایی آمریکا، هیچگاه صلح، ثبات و آرامش پایدار جهانی را به دنبال ندارد.
 
معاون سیاسی وزارت امور خارجه به موضوع کشتار مردم فلسطین و یمن و عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت: کشتار مردم با سلاح های مرگبار از نظر آنها، نقض حقوق بشر محسوب نمی‌ شود.
 
باقری کنی با بیان این مطلب که از نظر جمهوری اسلامی ایران صیانت از حقوق انسانها صرفا یک موضوع حقوقی یا اجتماعی و یا نوعی از سبک زندگی نیست اظهار کرد: در نگاه ایران، محوریت حقوق انسان زیرساخت نظام بین‌المللی عدالت‌محور، باثبات و پایدار است.
 
وی افزود: خاستگاه انقلاب اسلامی، انسان و حقوق انسان، پیروزی انقلاب اسلامی در گرو محوریت مردم و حقوق مردم، تداوم انقلاب اسلامی در گرو نهادینه شدن حقوق مردم در تاروپود حکمرانی جمهوری اسلامی و ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی در جغرافیای منطقه و جهان مستلزم تبیین نقش و جایگاه مردم در سامانه حکمرانی دینی است که مردم‌ سالاری اسلامی نماد اعلا و شاخص بارز آن است.
 
باقری کنی سیاست‌ های جمهوری اسلامی را انسان محور و مردم پایه دانست و با تاکید بر اینکه حقوق بشر آمریکایی سیاست ‌زده و سیاست پایه است ادامه داد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر صیانت از حقوق مردم و پاسداری از حقوق انسان ها است، بنابراین همانطور که حقوق بشر آمریکایی ‌ها سیاسی است، سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر حقوق بشر است.
 
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف به ویژه در موضوع هسته ای پایبند است و کوچکترین خدشه به حقوق ملت خود را نمی پذیرد. این موضوع به جهانیان ثابت شده و بزرگترین ابزار بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در مقابل تجاوزگری، زیاده خواهی و خود برتربینی آمریکایی‌ ها است.
 
معاون سیاسی وزارت امور خارجه تجربه ۸ سال دفاع مقدس و مقاومت مردم ایران را مثالی جهت اثبات مقابله با تحریم ها ارزیابی کرد و گفت: مکتب شهید سلیمانی معیار و مبنای گفتمان مقاومت است و یکی از شاخص های اصلی این مکتب، صیانت از حقوق ملت ها است.
 
باقری کنی گفت: تفکری که شهید سلیمانی در عرصه منطقه تحت پرچم گفتمان مقاومت برافراشت این بود که گفتمان مقاومت در هر کشور یک مفهوم مشترک دارد و آن نیز صیانت از حقوق ملت ها است.
 
معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: مکتب شهید سلیمانی گفتمان مقاومت است، تا زمانی که مردمسالاری اسلامی زنده است مکتب شهید سلیمانی نیز زنده است.
 
وی اساس اختلاف و مواجهه آمریکا با ایران را پایداری نظام اسلامی در صیانت حداکثری از حقوق مردم معرفی کرد و با اشاره به اینکه قبل از انقلاب مزدوران آمریکا در ایران هیچ خط قرمزی در برابر آمریکا نداشتند گفت: این مزدوران حاضر شدند ننگ کاپیتولاسیون را بپذیرند و بنا به اراده آمریکا حتی نسبت به تمامیت ارضی ایران نیز تساهل و تسامح کردند، اما ایران در هیچ زمانی و در هیچ موضوعی، کوچکترین تسامحی در قبال حقوق مردم در برابر آمریکا از خود نشان نداد.
 
معاون سیاسی وزارت امور خارجه تحریم و تروریسم را دو لبه تیغ سیاست ‌های تجاوزکارانه آمریکا در قبال ملت‌های مستقل دانست و کفت: این کشور عامل نقض فراگیر و بدون استثنای حقوق انسان ها است و موارد ذکر شده دو ویژگی جدایی‌ ناپذیر حقوق بشر آمریکایی است.
 
باقری در توضیح بیشتر گفت: آمریکا با تحریم و تروریسم مردم را هدف قرار داده و در هیچ دادگاهی جرم این مردم ثابت نشده است چراکه در منطق حقوق بشر آمریکایی، هیچ انسانی در هیچ شرایطی حرمت و هویت ندارد.
 
معاون سیاسی وزارت امور خارجه سرشت زیاده ‌خواهی آمریکایی ‌ها را اینگونه ارزیابی کرد که هیچ حد و مرزی برای حقوق ملت‌های مستقل قائل نیست و با تکیه بر همین موضوع گفت: در جهان امروز هیچ ملتی نیست که طعم تلخ حقوق بشر آمریکایی را نچشیده باشد چراکه زیرپا گذاشتن حقوق ملت‌ های مستقل، جزو سیاست خارجی آمریکا بوده و مقابله با یکجانبه گرایی، جهاد مقدس برای اعتلای حقوق انسان ها در گیتی است.
 
وی با تاکید بر اینکه فلسطین دایره المعارف حقوق بشر آمریکایی است ادامه داد: طبق همه قواعد و مقررات بین ‌المللی اقلام بشردوستانه در هیچ شرایطی قابل تحریم نیست، اما در حقوق بشر آمریکایی تحریم غذا و دارو ممنوع نیست در نتیجه وضعیت رقت بار کودکان معصوم مبتلا به بیماری پروانه ‌ای در ایران، نماد حقوق بشر آمریکایی است.
 
معاون سیاسی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: یکجانبه گرایی آمریکا درگیر یک پارادوکس هویتی و وجودی است، چراکه از یکسو نقض حقوق ملت لازمه سلطه و سیطره آمریکا است و از سوی دیگر زیرپا گذاشتن حقوق ملت‌ ها مانند موریانه زیرساخت یکجانبه گرایی را در میان ملت‌ها از بین می ‌برد.

گفتنی است کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، حسین اکبری، معاون دبیرکل مجمع بیداری اسلامی، امین انصاری، دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، مسعود شجره رییس کمیسیون حقوق بشر لندن و سید عدنان قاسم القفله، سرکنسول سفارت یمن در ایران نیز دیگر میهمانان حاضر در این کنفرانس بودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار