کد خبر: 1095224
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
رییس اتاق تبریز:
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی تبریز گفت: ما به‌ زودی شاهد رشد اقتصادی بالای ۱۰ درصدی در کشور خواهیم بود که این اتفاق در حال شکل‌گیری است و ما نوید این را می‌دهیم که به رغم تمامی ناملایمات و مشکلات با دیدگاه امیدوارانه در آینده شاهد اتفاقات بزرگ و رشد اقتصادی در کشور خواهیم بود.

یونس ژائله  به مناسبت دهم تیرماه، روز صنعت و معدن در جمع خبرنگاران گفت: بخش خصوصی استان با نهایت تلاش و توان خود، طی سال های گذشته در راستای افزایش تولید و فروش محصولات صنعتی استان اقدام کرده‌ و آمارها نیز نشان از تاثیر جدی این بخش در تولید ناخالص ملی استان دارد.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات تولید، ناشی از حذف ارز ترجیحی و افزایش هزینه‌های گمرکی و سایر هزینه‌های مالی تحمیل شده به بنگاه‌های اقتصادی است که خسارات زیادی را به بار آورده و منجر به توقف سرمایه‌گذاری و کاهش انگیزه‌ سرمایه‌گذاران شده‌ است.  
ژائله ‌گفت: اولین پیشنهاد ما برای حل این‌موضوع این است که معافیت‌های ماشین‌آلات صنعتی در حال توسعه، آزاد شده و به شیوه قبلی برگردد و پیشنهاد دوم نیز این است که با توجه به اینکه خرید ما براساس نرخ ETS بانک مرکزی بوده و تعرفه‌ها نیز از صفر درصد به ۱۵ تا ۲۰ درصد رسیده‌ است، باید عوارض گمرکی را کاهش دهیم.

وی تاکید کرد با توجه به مالیات بر ارزش‌افزوده‌ ماشین‌آلات که ۹ درصد است، باید معافیت‌های این حوزه ماشین‌آلات صنعتی را برقرار و یا نرخ مالیاتی را کاهش دهیم.  
وی با اشاره به اینکه هدف غایی توسعه صنعتی، معدنی و کشاورزی افزایش صادرات غیرنفتی است، افزایش کیفیت و بهره‌ وری و کاهش میزان ضایعات را عوامل تاثیرگذار در افزایش صادرات و تولید محصولات قابل قبول در بازار جهانی عنوان کرد و افزود: هر بنگاه اقتصادی باید این عوامل را در دستور کار خود قرار داده و با سوق دادن نگرش به سمت تفکر دانش بنیان از طریق همکاری با مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها، قیمت تمام‌شده محصولات خود را کاهش دهد.  
ژائله با اشاره به کاهش میزان صادرات لبنیات، صنایع غذایی مانند ماکارونی، شیرینی و شکلات خاطرنشان کرد: یکی از دلایل کاهش صادرات این محصولات صحیح نبودن و عدم تطابق نرخ‌های اعمال‌شده برای بخش کشاورزی در کشورمان است که این نرخ، نرخ صحیحی نبوده و مطابق قیمت‌های جهانی نیست به‌طوری‌که به‌عنوان مثال قیمت FOB گندم ۲۹۰ تا ۳۲۰ دلار است که اگر دلار ۲۵ هزار تومانی را ملاک عمل برای صادرکننده قرار دهیم، هر کیلو گندم برای صادرکننده هفت هزار و ۵۰۰ تومن درمی‌آید و این در حالی است که نرخ رسمی فروش گندم در ایران ۱۲ هزار تومان است.

وی اظهار کرد: این اختلاف قیمت، در نرخ تمام شده قیمت مصرف‌کننده به‌ شدت تاثیر صعودی داشته و این نه تنها منجر به افزایش تولید محصولات کشاورزی نخواهد شد، قدرت خرید را با افزایش قیمت کاهش خواهد داد.
ژائله خاطرنشان کرد: افزایش قیمت زمین کشاورزی موجب افزایش رغبت افراد برای فروش زمین‌های کشاورزی و تبدیل آن به ویلا می‌شود و ما در بخش کشاورزی باید نقطه تعادل را پیدا کنیم.

وی گفت: در زمینه لبنیات نیز با افزایش قیمت شیر از ۶ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان، میزان مصرف لبنیات به‌شدت کاهش‌یافته است، در حالیکه مدعی افزایش سرانه مصرف لبنیات در کشور هستیم.
وی تاکید کرد: ما مخالف آزادسازی قیمت‌ها و جراحی اقتصادی نیستیم اما چرا باید افزایش قیمت کالاها را به‌صورت ارزی حساب کنیم ولی درآمدهای مردم ریالی باشد بنابراین باید درآمد و هزینه‌ خانواده‌ها تناسب داشته باشد و اگر قیمت کالایی را براساس قیمت جهانی افزایش می‌دهیم، میزان حقوق و درآمد مردم نیز به‌صورت جهانی افزایش یابد.  
ژائله یادآور شد: جراحی اقتصادی و افزایش قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۵ هزار تومان، زمانی اثرات مثبتی خواهد داشت که اصلاحات لازم در برخی وزارتخانه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها انجام شود، اما در این سیاستگذاری‌ها اگر ما قیمت‌ها را بالاتر از قیمت بازارهای داخلی و جهانی انتخاب کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از معضلات اصلی جامعه‌ ما کاهش قدرت خرید مردم است و دولت باید ضمن حمایت و تشویق مردم، مبالغ یارانه‌ای را سریع تامین کند تا مردم بتوانند زندگی خود را بگذرانند.  
وی، افزایش هزینه‌های کشتیرانی و مشکلات موجود در بخش حمل‌ونقل را عامل اصلی کاهش قدرت رقابت کالای ایرانی در بازار جهانی برشمرد و افزود: سازمان کشتیرانی باید از حالت جزیره‌ای خارج شده و به‌ صورت ملی فکر کرده و کشتی‌های خود را در اختیار صادرکنندگان قرار دهد تا صادرکنندگان بتوانند محصولات خود را به بازارهای آفریقا و روسیه صادر کنند.  
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در مورد تامین کامیون در حوزه حمل و نقل نیز گفت: واردات کامیون باید تا حدی آزاد شود چراکه افزایش قیمت کامیون نیز موجب کاهش انگیزه‌ سرمایه‌گذاری در بخش لجستیک می‌شود درحالی‌که اگر کامیون به‌ وفور وجود داشته باشد، صادرات نیز رونق می‌گیرد.  
ژائله با اشاره به ضرورت استفاده از هاب‌های صادراتی، تاکید کرد: ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم نیاز بازار روسیه را تامین کنیم به‌ شرطی که لجستیک کالاهای مورد نیاز برای این کار تامین شود.  
وی ادامه داد: ما اکنون با کمبود شدید نیروی انسانی ماهر در بازارهای صادراتی مواجه هستیم و متأسفانه در تربیت و آموزش تیم‌های حرفه‌ای و افرادی که بتوانند در کشوری مانند آفریقا زندگی کرده و با زبان فرانسوی صحبت کنند و در بازار این کشور به خرید و فروش بپردازند، موفق نشده‌ایم؛ بنابراین باید تلاش کنیم تا مهارت‌های لازم را به نیروی انسانی جوان و ماهر آموزش دهیم که اتاق بازرگانی تبریز این کار را آغاز کرده است.  
وی تاکید کرد: ما در کنار همه‌ این موارد، نیازمند همت و تلاش مضاعف از سوی بخش خصوصی هستیم تا بعد از اصلاح و جراحی اقتصادی از سوی دولت شاهد رشد و افزایش میزان تولید و صادرات باشیم.

رییس اتاق تبریز، وحدت و یکپارچگی را رمز عبور از شرایط ویژه اقتصادی کشور عنوان و بر ضرورت وجود اتحاد بین بخش‌های مختلف جامعه تاکید کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر