کد خبر: 1094965
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
بریتیش پترولیوم اعلام کرد:
شرکت بریتیش پترولیوم از توقف روند نزولی تولید نفت ایران با روی کار آمدن دولت سیزدهم خبر داد و اعلام کرد تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۱ با رشد ۱۶.۱ درصدی به ۳.۱۷ میلیون بشکه در روز رسید.
شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم هفتاد و یکمین گزارش سالانه خود موسوم به مرور آماری انرژی جهان ۲۰۲۲ را به تازگی منتشر کرده است. این گزارش از معتبرترین گزارش‌های بخش انرژی جهان است که از دهه ۱۹۶۰ و به طور سالانه توسط این شرکت منتشر می‌شود.

بریتیش پترولیوم در گزارش جدید خود از افزایش ۱۶.۱ درصدی تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۱ و با وجود تداوم تحریم‌های آمریکا خبر داده است.

*روند نزولی تولید نفت ایران با روی کار آمدن دولت سیزدهم معکوس شد

این گزارش تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۰ را ۲.۷۳ میلیون بشکه در روز اعلام کرده بود، اما در سال ۲۰۲۱ از تولید روزانه ۳.۱۷ میلیون بشکه‌ای نفت ایران خبر داده است که نسبت به سال قبل از آن ۴۴۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۰ در نتیجه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تولید نفت ایران همواره روندی نزولی را طی کرده و از ۴.۴۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ به ۴.۲۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸، ۳.۰۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ و ۲.۷۳ میلیون بشکه در روز طی سال ۲۰۲۰ کاهش یافته بود.

توقف روند نزولی تولید نفت ایران پس از ۳ سال و افزایش ۱۶.۱ درصدی آن طی سال ۲۰۲۱ علی رغم حفظ تحریم‌ها درحالی بوده است که دولت سیزدهم در ایران طی این سال روی کار آمده است.

*ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان شناخته شد

بر اساس این گزارش کل تولید نفت و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۱ معادل ۴.۱ درصد کل تولید جهان دراین سال بوده است. ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت خام و میعانات گازی جهان در این سال شناخته شده است. آمریکا با اختصاص سهم ۱۴.۴ درصدی از کل تولید جهان در رتبه نخست از این نظر قرار گرفته و روسیه، عربستان، کانادا، عراق و چین به ترتیب در رتبه‌های دوم تا ششم بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام و میعانات گازی جهان قرار گرفته اند.

کل تولید نفت خام و میعانات گازی جهان در سال ۲۰۲۱ با رشد ۱.۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۷۷.۸۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۱ با کاهش ۰.۸ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۱۱.۱۸۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. تولید نفت روسیه در این سال ۲.۶ درصد افزایش و تولید نفت عربستان ۰.۴ درصد کاهش داشته است.

کل تولید نفت خام و میعانات گازی اوپک نیز در این سال با رشد ۲.۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۲۸.۲۲۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

* رتبه هشتمی جهان در پالایش نفت به ایران رسید

بریتیش پترولیوم در بخش دیگری از گزارش خود اطلاعات مربوط به تولیدات پالایشگاهی کشور‌ها را منتشر کرده و از رشد ۶.۹ درصدی تولیدات پالایشگاهی نفت ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن خبر داده است.

تولیدات پالایشگاهی ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲.۱۹۳ میلیون بشکه در روز بوده که این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۲.۳۴۴ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. از سال ۲۰۱۵ روند پالایش نفت ایران به طور مداوم صعودی بوده است.

در طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ تولیدات پالایشگاهی نفت ایران به طور متوسط ۲.۳ درصد در سال رشد داشته است.

کل تولیدات پالایشگاهی نفت جهان در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۷۹.۲۲۹ میلیون بشکه در روز بوده که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد ۳.۳ درصدی داشته است. در سال پیش از آن تولیدات پالایشگاهی نفت جهان ۲۸.۶۳۵ میلیون بشکه در روز اعلام شده بود.

ایران سهم ۳ درصدی از کل پالایش نفت جهان در سال ۲۰۲۲ داشته و هشتمین پالایش کننده بزرگ نفت جهان در این سال شناخته شده است. آمریکا با سهم ۱۹.۱ درصدی و پالایش روزانه ۱۵.۱۴۸ میلیون بشکه در روز نفت در رتبه نخست جهان از این نظر قرار گرفته و چین با ۱۸.۳ درصد و روسیه با ۷.۲ درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار