کد خبر: 1094437
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
بهناز قاسمی

از آغاز دولت سیزدهم، سیدرضا فاطمی‌امین به وزارتخانه‌ای آمد که در دولت قبل بی‌ثبات‌ترین بود. به عنوان مثال در یک سال (سال ۹۹) وزارت صنعت چهار وزیر و سرپرست به خود دید تا اینکه در نهایت رزم‌حسینی به عنوان وزیر پایانی دولت معرفی شد. اکنون بعد از ۹ ماه به گفته فاطمی‌امین با تغییر ریل در این وزارتخانه، منافع عده‌ای به خطر افتاده است و برای اصلاح ساختار سنگ‌اندازی می‌کنند.
این روز‌ها خبر‌های بسیاری حول تغییر و تحول کابینه دولت سیزدهم منتشر می‌شود. استیضاح وزیر صمت بعد از استعفای وزیر رفاه نیز بر سر زبان‌ها افتاد.
سیدرضا فاطمی‌امین روز گذشته در نشست خبری‌ای که به بهانه دهه تولید و تجارت برگزار شد، از سنگ‌اندازی‌ها بر سر اصلاح ساختار وزارت صمت سخن گفت و تأکید کرد، صنعت خودرو مدعی زیاد دارد. بسیاری از افراد برای کسب شهرت در خصوص این صنعت سخن می‌گویند، اما پاسخگوی مشکلات آن صنعت فقط شخص وزیر است.
احتمال از سرگیری تولید تندر ۹۰ با قطعات روسی
وزیر صمت با بیان اینکه بحث پلت‌فرم مشترک خودرو بین ایران و روسیه مطرح نیست، اظهار کرد: «صنعت خودروی روسیه بعد از جنگ روسیه و اوکراین دچار مشکل شده است. در این شرایط مذاکراتی برای خرید قطعات خودرو، به ویژه در خودرو‌هایی که در هر دو کشور تولید می‌شده مثل تندر۹۰ و همچنین فروش قطعات تولید ایران که در روسیه مورد نیاز است، در جریان است.» وی با بیان اینکه انتظار می‌رود با واردات خودرو شکاف عرضه و تقاضا پر شود و سبد محصول که حالا محصولات اقتصادی و ارزان‌قیمت را کم دارد، کامل شود، تصریح کرد: «در حال حاضر سه پلت‌فرم مناسب خودرو یعنی تارا، شاهین و تندر۹۰ در کشور وجود دارد، ولی پلت‌فرم سمند، پژو و پراید قابل توسعه نیست، اما قیمت خودرو‌های پلت‌فرم‌های مناسب بالاست، البته ایران خودرو در حال طراحی یک پلت‌فرم برای خودروی ارزان‌قیمت است که تا میانه سال بعد وارد بازار می‌شود، اما در این فاصله زمانی باید نیاز بازار برطرف شود و بعداً هم داخلی‌سازی شوند.»
وزیر صمت در خصوص صنعت خودروسازی افزود: «وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست، اما روند قابل قبول است، سال گذشته ۱۴۳‌هزار خودروی ناقص کف پارکینگ بود، اما در سه ماه امسال به ۴۲‌هزار دستگاه رسیده است که نشان از کاهش ۷۰‌درصدی دارد. در این مدت ۲۴۶‌هزار دستگاه تحویل شد و در مدت مشابه پارسال نزدیک ۱۸۰‌هزار دستگاه تحویل شده بود. همچنین عبور مستقیم خودرو ۹۵ تا ۱۰۰‌درصد و تولید روزانه خودروسازان نیز پایدار شده است.»
رفع ممنوعیت واردات ۴ قلم کالا در دست بررسی
وزیر صمت درباره احتمال رفع ممنوعیت واردات پنج قلم کالا در سال جاری گفت: «در حال حاضر واردات نزدیک ۲ هزارو ۳۰۰ قلم کالا ممنوع است که این ممنوعیت هم ادامه دارد، اما وزارت صمت رفع ممنوعیت واردات پنج کالا را به ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد کرده که در دست بررسی است. یکی از این پنج کالا خودرو بوده، اما چهار کالای دیگر را تا زمان مصوب شدن اعلام نمی‌کنیم.»
فاطمی‌امین در ادامه با بیان اینکه امسال دو ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی حذف شد، اظهار کرد: «امسال هم ارز مربوط به واردات نهاده‌ها حذف شد و هم نرخ ارز پایه حقوق گمرکی از ۴ هزارو ۲۰۰ تومان به ارز نیمایی تغییر کرد که باعث افزایش قیمت‌ها در بازار شد. در همین راستا از دو هفته پیش سقف قیمت بیش از ۱۰‌هزار کالا متناسب با برند و حجم در سامانه ۱۲۴ اعلام شده و این کالا‌ها در حال افزایش هستند. فروش بالاتر این نرخ‌ها تخلف است.»
تولید مشترک لوازم خانگی در عمان
این مقام مسئول همچنین گفت: «یک شرکت ایرانی لوازم خانگی به دنبال طرف عمانی است تا در عمان تولید مشترک داشته باشند. طبق قوانین عمان، اگر ۴۹‌درصد سهام برای شرکت عمانی باشد، وام ۲۰ساله دریافت می‌کند، بنابراین قطعات و تکنولوژی از ایران و زیرساخت از عمان تأمین خواهد شد.»
صادرات روغن موتور به جای عرضه در بازار
وزیر صمت در مورد عرضه ناکافی برخی محصولات از جمله روغن موتور اظهار کرد: «چهار تولیدکننده روغن موتور در کشور وجود دارد که عرضه خوبی نداشته‌اند. این تولیدکنندگان عمده محصولات خود را صادر می‌کنند. جلسات متعددی با این شرکت‌ها داشته‌ایم تا عرضه را به اندازه کافی برسانند و با توجه به اینکه اقدام مناسبی در این خصوص صورت ندادند، پرونده تعزیراتی برای یکی از این شرکت‌ها تشکیل شده است.» وزیر صمت گفت: «اصلاح ساختار سخت است، زیرا در شرایط ناپایدار می‌خواهیم اصلاح ساختار را انجام دهیم. پنج سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد داشتیم، علاوه بر این برای فهماندن سازوکار جدید نیاز به زمان و انرژی دارد و همچنین تغییر سازوکار‌ها منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازد و این افراد سنگ‌اندازی می‌کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار