کد خبر: 1094420
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
آنچه سیدعلاء‌الدین میرمحمد صادقی به تاریخ سپرده است
اثر تاریخی- روایی «پنجره‌ای به گذشته» که شامل خاطراتی از سید علاء‌الدین میرمحمد صادقی است، فراز‌هایی از تاریخ مبارزات پیش از انقلاب اسلامی و نیز حیات اقتصادی جمهوری اسلامی را بر مخاطب پژوهنده عیان خواهد ساخت
محمدرضا کائینی

اثر تاریخی- روایی «پنجره‌ای به گذشته» که شامل خاطراتی از سید علاء‌الدین میرمحمد صادقی است، فراز‌هایی از تاریخ مبارزات پیش از انقلاب اسلامی و نیز حیات اقتصادی جمهوری اسلامی را بر مخاطب پژوهنده عیان خواهد ساخت. راوی خاطرات در دیباچه این اثر که توسط نشر کارآفرین انتشار یافته است درباره محتوای آن به نکات ذیل اشارت برده است:
«اینک که شمه‌ای از خاطرات این حقیر، طی اوراق حاضر به نظر ارجمند خوانندگان گرامی می‌رسد، ضمن عذرخواهی پیشاپیش از تصدیع اوقات گرانبهای همه عزیزان، نکاتی را متذکر می‌شوم:
اولاً، با وجود بزرگانی که در بخش خصوصی و اتاق بازرگانی و نیز سایر نهاد‌ها حضور داشته و دارند و چه بسا نسبت به وقایع و رخداد‌هایی که من به آن‌ها پرداخته‌ام، وقوف و اطلاع عمیق‌تر و دقیق‌تری داشته باشند، بنده هیچ‌گاه مایل به بیان خاطرات خود نبوده‌ام. گام گذاشتن در این وادی که منجربه آماده شدن و انتشار این مجموعه شده، ناشی از توصیه و اصرار برخی از دوستان و سروران می‌باشد که بی‌توجهی به آن توصیه‌ها بر من مجاز نبوده است. البته پشتکار، پیگیری و علاقه زائد‌الوصف روایان محترم هم مانع از نیمه‌کاره رها شدن این اقدام، در نتیجه گرفتاری‌ها و اشتغالات این جانب شده است که در همین جا باید مراتب سپاس و تشکر خود را از آنان اعلام دارم.
ثانیاً، این مصاحبه‌ها، همان طور که در پیش‌گفتار راویان نیز مورد اشاره قرار گرفته است، طی یک برهه زمانی پنج ساله انجام شده، به طوری که گاه بین دو مصاحبه، ماه‌ها فاصله می‌افتاده است. بدین ترتیب، تکرار احتمالی برخی از مطالب یا احیاناً عدم رعایت دقیق ترتیب وقایع تاریخی در همه موارد، ناشی از این امر بوده است. البته در بازنگری نهایی این مجموعه، سعی در رفع این مشکل یا به حداقل رسانیدن آن شده است.
ثالثاً، با توجه به اینکه قدمت برخی از مطالب مطروحه، به چند دهه قبل و گاه حتی به بیش از نیم قرن می‌رسد، احتمال دقیق نبودن بعضی از تاریخ‌ها یا از قلم افتادن نام برخی از افراد می‌رود که پیشاپیش مراتب اعتذار و شرمساری خود را از این بابت به همه آن عزیزان و نیز به خوانندگان ارجمند این مجموعه ابراز می‌دارم. تذکر این نقصان‌ها و کاستی‌ها از سوی خوانندگان، موجب تصحیح آن‌ها در چاپ‌های بعدی خواهد شد.
رابعاً، مطالب مطروحه صرفاً برشی از تاریخ و پنجره‌ای به گذشته است. در طرح این مطالب، بنابر اختصار و گزیده گویی بوده است و بنابراین، ناگفته‌های بسیاری همچنان باقی می‌ماند که طرح آنها، مستلزم فرصت بیشتر این جانب و همت عالی دیگران خواهد بود:
گمان مبر که به پایان رسیده کار مغان
هزار باده ناخورده در رگ تاک است».
ناشر نیز در مقدمه‌ای دیگر در صدر این مجموعه، سعی دارد که سید علاءالدین میرمحمد صادقی را اینگونه معرفی کند:
«آنچه که می‌خوانید، شرح بیش از چهل جلسه گفتگو با علاء‌الدین میرمحمد صادقی، طی زمانی در حدود پنج سال است. دیدار‌ها با توالی زمانی اندکی صورت گرفت، ولی زمان زیادی نیاز بود تا متن کتاب به همراه یادداشت‌های آن، تهیه و تنظیم شوند. داستان زندگی علاءالدین میرمحمد صادقی شرحی مفصل است، ولی تلاش شده تا از میان سیر حوادث قبل و بعد از انقلاب، طیفی از مسائل انتخاب و به پرسش در مقابل علاء‌الدین میرمحمد صادقی گذارده شود که در میان اتفاقات اقتصادی و سیاسی شاخص‌تر بوده‌اند. معرفی شخصیت علاء‌الدین میرمحمد صادقی که سال‌هاست دوستانش او را به نام حاج‌آقا علاء می‌شناسند، با دشواری‌های بسیاری همراه است. او از اقتصاد تا سیاست و از مدرسه‌سازی تا راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه و مؤسسات خیریه را در پرونده دارد تا همزمان مرد بازار و سیاست و نیکوکار بزرگ لقب گرفته باشد....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار