کد خبر: 1093917
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
استاد محمدعلی کریمخانی، خواننده و مداح اهل بیت (علیهم‌السلام) و خواننده قطعه مشهور «آمدم‌ای شاه پناهم بده» در آخرین ساعات روز دوشنبه بعد از مدت‌ها تحمل رنج بیماری در سن ۷۱ سالگی درگذشت و پیکرش روز گذشته در زادگاهش شهر نرجه از توابع تاکستان استان قزوین و در جوار پدر و مادر مرحومش به خاک سپرده شد.
مصطفی شاه‌کرمی

مرحوم محمدعلی کریمخانی، خواننده و مداح فقید کشورمان که طی سال‌های اخیر با اجرای زیبای قطعه مشهور به «آمدم‌ای شاه پناهم بده» در تکریم و تجلیل از جایگاه منیع و رفیع امام هشتم شیعیان حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) در میان مردم شناخته می‌شد، از جمله هنرمندان پیشکسوت موسیقی آیینی کشورمان بود که سال ۱۳۲۹ در شهر قزوین به دنیا آمد. مرحوم کریمخانی از کودکی به مداحی علاقه‌مند بود و در محافل و هیئت‌ها در ایام محرم و رمضان مناجات خوانی و مداحی می‌کرد و اولین مداحی خود را در سن ۱۶‌سالگی در حرم و روز ولادت امام رضا (علیه‌السلام) با نوای خاص و رسای خود خواند. ایشان از محضر استاد مرحوم حسین صبحدل بهره برد و توسط ایشان وارد رادیو شد. وی سال‌ها بعد به واسطه تجارب ارزشمندی که در حوزه‌های مختلف مداحی و خوانندگی داشت قطعه «آمدم‌ای شاه پناهم بده» را که شعرش توسط مرحوم حبیب‌الله چایچیان متخلص به «حسان» سروده شده بود با همراهی آریا عظیمی‌نژاد تولید کرد. اثری که در تجلیل مقام والای حضرت امام رضا (ع) تولید و بعد از پخش، تبدیل به یکی از ماندگارترین نوا‌های مذهبی پیرامون شخصیت بزرگوار امام هشتم شیعیان شد.
این مداح اهل بیت (علیهم‌السلام) جدای از فضای اجتماعی معنوی که در آن رشد و نمو یافته و با ارادت قلبی‌اش مداحی می‌کرد از منظر موسیقایی هم دارای ویژگی‌هایی منحصر به فرد بود که او را در مقایسه با دیگران از وجاهت و مکانت ویژه‌ای برخوردار می‌کرد.
مرحوم کریمخانی از این استعداد و توانایی حنجره طلایی‌اش تنها برای اهل‌بیت (ع) استفاده می‌کرد، چون معتقد بود: «این‌ها همه عنایت خداوند است و خداوند ما را بازخواست می‌کند که من این صدا را به تو دادم، تو کجا مصرفش کردی؟!» از این‌رو با صدای او نوا‌های ماندگاری برای اهل‌بیت (ع) تولید شده است. او علاوه بر حضور در مجالس مداحی اهل‌بیت (ع) افتخار داشت که در تهیه و تولید آثار موسیقایی نیز فعالیت کند. اجرای ملودی «قطعه‌ای از بهشت» یا همان «آمدم‌ای شاه پناهم بده»، اجرای قطعه‌ای عاشورایی در حسینیه کربلایی‌ها با همکاری صادق آهنگران و نزارالقطری و تولید آلبوم «ساقی سرمست» به آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد از جمله آنهاست.
این مداح و خواننده پیشکسوت در رابطه با تولید آلبوم «ساقی سرمست» برای امام حسین (ع) می‌گفت: «من برای تولید این آلبوم زحمت بسیار فراوانی کشیدم و هرچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند. من از عمق دل این قطعه‌ها را خوانده‌ام و حس می‌کردم خدمت امام‌حسین (ع) و امام‌رضا (ع) می‌خوانم؛ بنابراین تلاش می‌کردم کارم، کم و کسری نداشته باشد. برای تولید یک قطعه بیش از ۲۰ روز در استودیو بودم. اگر با دل و جان به سمت و سوی امام حسین (ع) بروی و نیم‌نگاهی به کارت داشته باشند، کار تو ماندگار می‌شود. یقین دارم آلبوم ساقی سرمست از این درجه بالاتر هم می‌رود و حتی جوانان خارج از کشور را نیز شیفته خود کرده و می‌کند. هر کسی، قطعات منتشر شده من را گوش می‌کند از این لحن و صدا متعجب می‌شود.»
استاد کریمخانی درباره آرزوی خود هنگام مرگ گفته بود فقط چشم‌انتظار دیدار حضرت اباعبدالله و امام رضا (ع) هنگام مرگم هستم.
آریا عظیمی‌نژاد، آهنگساز و سازنده موسیقی قطعه ماندگار «آمدم‌ای شاه پناهم بده» ساعاتی پس از انتشار خبر درگذشت استاد کریمخانی، مداح و پیرغلام اهل بیت (ع) در فضای مجازی نوشت: «سکوت می‌کنم… انگار حنجره‌ام از کار افتاده… انگار صدایم را از دست داده‌ام. استاد محمدعلی کریمخانی به اربابش پیوست. آمده، آمده‌ای شاه پناهش بده.» مراسم تشییع و تدفین مرحوم محمدعلی کریمخانی روز گذشته در زادگاهش شهر نرجه از توابع تاکستان استان قزوین برگزار و در جوار پدر و مادر مرحومش به خاک سپرده شد. روزنامه «جوان» نیز درگذشت این استاد فقید را به جامعه موسیقی و مداحین کشور تسلیت می‌گوید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار