کد خبر: 1089608
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹
طرح مبارزه با قاچاق کالا که با همکاری وزارت صمت آغاز شده‌است، وارد مرحله دوم شد. مرحله نخست مبارزه با قاچاق کالا در حوزه قطعات یدکی خودرو بود که پیشرفت ۶۱‌درصدی داشت و همچنان ادامه دارد. مرحله دوم مبارزه با قاچاق لوازم خانگی است که تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را در سال‌های اخیر با چالش مواجه کرده است. وزارت صمت امید دارد که با ثبت کد شناسه و رهگیری کالا می‌توان از ورود و عرضه کالای قاچاق در بازار جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدمهدی برادران، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وزارت صمت در هشتمین نشست ستاد «مبارزه با کالا‌های قاچاق و تقلبی»، با اشاره به آغاز طرح مبارزه با کالا‌های قاچاق و تقلبی حوزه لوازم خانگی گفت: «۲ هزار و ۲۰۰ قلم کالا به بازار ارائه‌شده که بیشتر آن‌ها بیش از یکسال است که با همراهی تولیدکنندگان و تشکل‌ها افزایش قیمت نداشته‌اند.»
وی با اشاره به پیشرفت پروژه مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی لوازم‌یدکی و قطعات خودرو گفت: «استان‌های تهران، همدان، هرمزگان و مرکزی بیشترین همکاری را با این طرح داشتند.» معاون وزیر صمت همراهی خوب تولیدکنندگان و رشد شاخص‌ها در حوزه ثبت شناسه و فاکتور را مورد توجه قرار داد و افزود: «ثبت فاکتور قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت تا ۳۱‌اردیبهشت‌ماه رشد ۱۰‌درصدی داشته است که نشان از این همراهی و روند مثبت طرح دارد.»
۱۵خرداد حداکثر زمان دریافت کد شناسه و رهگیری
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وزارت صمت تصریح کرد: «۱۵‌خردادماه حداکثر زمانی است که واحد‌های تولیدی باید به طرح شناسه کالا بپیوندند و از ۱۵ خرداد تولید کالا‌هایی که شناسه و کد رهگیری ندارند، باید متوقف شود. برادران همچنین از استان‌ها خواست که واحد‌های تولیدی را برای پیوستن به این طرح فعال کند و همچنین به واحد‌های بدون مجوز، مجوز‌های لازم را ارائه دهند.»
وی ادامه داد: «مرحله دوم طرح مبارزه با قاچاق کالا از این هفته اجرایی شده است و در این مرحله وارد حوزه لوازم‌خانگی شده‌ایم، سطح اول مبارزه با قاچاق کالا در حوزه قطعات یدکی خودرو بود که پیشرفت خوبی در حدود ۶۱‌درصد داشته است و تداوم دارد.»
همراهی انجمن تخصصی لوازم‌خانگی در طرح مبارزه با قاچاق
معاون صنایع عمومی وزارت صمت، با یادآوری اینکه با همراهی انجمن تخصصی لوازم‌خانگی زیرساخت‌هایی از پیش برای این موضوع فراهم‌شده‌بود، تأکید کرد: بیشتر محصولات دارای کد شناسه و کد رهگیری هستند و تولیدات داخلی نیز رصد می‌شوند، اکنون با کمک رسانه‌ها باید همراهی مردم را افزایش دهیم که با افزایش کیفیت تولیدات داخلی و تمهیدات انجام‌شده این موضوع انجام خواهد شد.
برادران تصریح کرد: روند روبه رشد تولید لوازم‌خانگی در ماه‌های اخیر با اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا افزایش خواهد داشت و به موفقیت‌های بیشتری خواهیم رسید.
مردم در زمان خرید لوازم‌خانگی به شناسنامه کالا دقت کنند
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وزارت صمت در ادامه سخنان خود با تأکید بر این‌که مردم در موقع خرید لوازم‌خانگی به شناسنامه کالا (کد شناسه) توجه داشته باشند، افزود: «هر کالای لوازم‌خانگی نیز یک کد رهگیری دارد که باعث متمایز شدن آن می‌شود، این کد در تمامی مراحل، قابل رهگیری برای اصالت کالا و قابل‌استفاده در ضمانت‌نامه و قابل رصد و پایش است.»
وی با اعلام اینکه برای کالا‌های وارداتی نیز دریافت کد رهگیری انجام می‌شود، عنوان کرد: «این کد رهگیری قابلیت رصد دارد و کالا‌های وارداتی را از کالا‌های قاچاق و تقلبی متمایز می‌کند. هرگونه همراهی و کمک در ورود کالای قاچاق و تقلبی به کشور (شامل بیمه کالا، عرضه و ضمانت) در حکم مساعدت در کالای قاچاق است و مشمول برخورد قانونی می‌شود.» همچنین مرسل صدیق، رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات یدکی لوازم‌خانگی نیز پس از پایان نشست در جمع خبرنگاران بزرگ‌ترین معضل حوزه لوازم‌خانگی را قاچاق دانست و گفت: «به‌خصوص در حوزه قطعات یدکی لوازم‌خانگی امیدواریم به همت وزارت صمت، واردات محصولاتی که در داخل تولید می‌شود، متوقف شود و آمادگی در انجمن برای همراهی با وزارت صمت و دریافت کد شناسه و کنترل سامانه‌ای برای مبارزه با قاچاق وجود دارد.»
وی افزود: «قاچاق کالا و همچنین واردات بی‌رویه به‌طور یقین برنامه‌ریزی واحد‌های تولیدی داخلی را با مشکل روبه‌رو می‌کند. ضمن لزوم تأمین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی، اما محصولات وارداتی باید مورد رصد و پایش مداوم و مستمر قرار بگیرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار