کد خبر: 1088008
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
سرهنگ علی صباحی*

متأسفانه شاید بتوان اذعان داشت که امروز یکی از مشکلات اصلی کشور ارائه آمار‌های غیرعلمی، سطحی و اظهارنظر‌های غیرکارشناسی شده در مسائل مختلف از سوی افراد غیرمسئول است. اظهارنظر‌های غیرکارشناسی و برآورد‌های غیرمنطقی در همه عرصه‌ها می‌تواند نتایج ناخوشایندی به همراه داشته باشد. نباید فراموش کرد اظهارنظر یک مقام مسئول در یک جایگاه کلیدی در خصوص هر مسئله‌ای می‌تواند تأثیرات مختلفی را به همراه داشته باشد و بار روانی آن بسیاری از موضوعات دیگر را تحت‌الشعاع قرار دهد. اعلام مسائل و حوادث گوناگون در رسانه‌ها اگر مستند هم باشد، کار پسندیده‌ای نیست. همچنین می‌توان گفت مطرح نکردن برخی مسائل بهتر از گفتن آن است، همچنان‌که سعدی می‌گوید «جز راست نباید گفت و هر راست نشاید گفت.» از این‌رو برای مطرح کردن خود، فروش بیشتر یا هر دلیل و علت و بهانه دیگری برخی از مسائل را نباید در بوق و کرنا کرد، بلکه باید با طرح آن در جمع مسئولان مربوطه به حل و فصل آن پرداخت، چراکه اعلام و عنوان برخی اخبار تا مدت‌ها می‌تواند جامعه را ملتهب سازد. ملتهب کردن جامعه، جوی از ناامیدی، اضطراب، شایعه‌پراکنی و تشویش را ایجاد می‌کند، به نوعی که تا مدت‌ها فکر و خیال افراد جامعه درگیر تحلیل، تشریح و واگویه کردن اینگونه مسائل می‌شود و در آخر آنچه عاید مردم خواهد شد نوعی نگرانی است که در ناخودآگاه آنان جا خوش می‌کند و در پس ذهن مردم موجبات تقویت بیش از پیش ناامنی را ایجاد می‌کند.
شکی نیست در شهری، چون تهران روزانه اتفاقات گوناگون بسیاری به وقوع می‌پیوندد که مقتضی این شهر بزرگ است؛ مثل تصادفات که با توجه به تراکم خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها، عابران پیاده و تنگی معابر عبور و مرور، آسفالت معابر، آلودگی هوا و مشکلات فردی و اجتماعی رانندگان که همه و همه می‌توانند تأثیر مستقیم یا غیرمستقیمی بر وقوع تصادفات داشته باشند را شاهد هستیم. یا در وقوع سرقت هم دلایل مختلفی وجود دارد که به عنوان مثال به مشکلات اقتصادی می‌توان اشاره کرد. به عنوان مثال افزایش قیمت گوشی تلفن همراه و در دسترس بودن آن یکی از دلایل عمده افزایش سرقت گوشی همراه شده است یا مسئله اعتیاد به مواد مخدر یکی از دلایل عمده وقوع سرقت‌های خرد از جمله سرقت تجهیزات شهری مثل دریچه‌های آب و فاضلاب و سیم برق شده است، چراکه معتادان برای تأمین مخارج مصرف مواد مخدر روزانه خود به پول کافی نیاز دارند که این پول را از طریق سرقت‌های خرد از جمله سرقت لوازم و تجهیزات شهری انجام می‌دهند. از این‌رو جمع‌آوری معتادان متجاهر و ساماندهی آن‌ها به‌طور حتم در کاهش سرقت‌های خرد تأثیرگذار است، موضوعی که نیازمند ورود سازمان‌های مختلف است.
همچنین در همه حوادث، عوامل مختلف زیادی باید دست به دست هم بدهند تا آن حادثه به وجود آید.
همه این مسائل مؤید این موضوع است که در وقوع هر مسئله، علت‌های مختلفی وجود دارد که نباید به یک‌تنه به قاضی رفت.
در وقوع جرائم مختلف عوامل مختلفی وجود دارد که در این بین پلیس مسئول کشف جرم است و وقوع جرم دلایل و علت‌های گوناگونی دارد که مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، تربیتی و اعتقادی همه و همه در این امر تأثیرگذارند.
پلیس شبانه‌روز همه تلاش خود را در حد توانایی و عده خود به کار گرفته است تا با مجرمان و متخلفان برخورد و مقابله کند، اما سؤال اینجاست که آیا دیگر سازمان‌ها و نهاد‌های مسئول که عملکرد بهینه آن‌ها می‌تواند مانع از وقوع بسیاری از جرائم و تخلفات شود، به درستی به مسئولیت خود عمل کرده‌اند؟
*رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس پایتخت

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار