کد خبر: 1087968
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
دکتر قیصر امین‌پور در آیینه یک اثر نو انتشار
در میان نسل شاعران انقلاب اسلامی، نام دکتر قیصر امین‌پور بس شاخص و در خور اعتناست. این امر به دلیل عمق و محتوای ارجمند آثاری است که این ادیب نامور فراهم آورده است.
محمدرضا کائینی

در میان نسل شاعران انقلاب اسلامی، نام دکتر قیصر امین‌پور بس شاخص و در خور اعتناست. این امر به دلیل عمق و محتوای ارجمند آثاری است که این ادیب نامور فراهم آورده است. از این روی مجموعه شخصیت‌های مانا، منتشره از سوی انتشارات سوره مهر یکی از دفتر‌های خویش را به این چهره ماندگار اختصاص داده است. علی تقوی مؤلف این اثر در دیباچه آن آورده است:
«از آن هنگام که نگارش کتابی درباره زندگی و آثار امین‌پور به من پیشنهاد شد، همواره به این می‌اندیشیدم که چگونه می‌توان در تعداد صفحاتی محدود، به تمام جوانب و زوایای گوناگون زندگی پربار و آثار ارزشمند او پرداخت. تصمیم گرفتم برای نگارش این کتاب، پایه و اساس کار خود را ابتدا بر مصاحبه‌ها و یادادشت‌ها و آثار به یادگار مانده از او قرار دهم، سپس برای تکمیل مباحث، آنجا که نیاز است به کتاب‌ها، مقالات، یاد‌ها و خاطرات مکتوب نزدیکان و دوستان و همراهان او استناد کنم. بنابراین کتاب حاضر، پس از ذکر سال شمار مفصل زندگی و آثار قیصر امین‌پور در پنج فصل به نگار در آمده است. در فصل اول، براساس چند مصاحبه امین‌پور و برخی از اشعار خاطره‌گون و نوستالژیک او و یادداشت‌ها و خاطرات دوستان و همراهانش، رویداد‌های مهم سال‌های زندگی او روایت شده است. فصل دوم نیز در تکمیل و تتمیم زندگینامه امین‌پور است. در این فصل به پاره‌ای از خصائل و ویژگی‌های اخلاقی قیصر و همراهی و انس او با برخی از ادیبان و شاعران معاصر توجه شده است. در فصل سوم، دفتر‌های شعری امین‌پور به ترتیب سال‌های انتشارشان و با توجه به اوضاع سیاسی و اجتماعی آن سال‌ها، به اختصار مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. فصل چهارم، در نقد و تحلیل سبک و عناصر شعری سروده‌های قیصر است. در سرآغاز این فصل، به پاره‌ای از آرا و نظرات قیصر درباره جوانب گوناگون و مهم ادبیات و هنر، همچون ضرورت نوآوری در شعر و هنر، کارکرد زبان و وزن شعر، رابطه صورت و محتوا و تعهد در شعر پرداخته شد و سپس برای آشنایی دقیق‌تر با زوایای گوناگون شعر قیصر، سبک شعری و عناصر اصلی شعر او در انواع عاطفه، تخیل، زبان، موسیقی و شکل‌تحلیل و واکاوی گردید. در فصل پنجم، آثار منثور امین‌پور تحلیل و بررسی شده است که بی‌گمان از دریچه همین آثار منثور و با مطالعه آنها، می‌توان به درک درستی از نوع نگاه و اندیشه قیصر نسبت به هنر و ادبیات دست یافت که جلوه‌های عاطفی آن، اغلب در سروده‌های او انعکاس یافته است. در این فصل، تکیه اصلی بر تحلیل و بررسی کتاب‌های قیصر بوده و از نقد و بررسی مقالات او که بسیارند، پرهیز شده است.
در میان کتاب‌های نثر امین‌پور، کتاب سنت و نوآوری در شعر معاصر، از سویی مهم‌ترین اثر پژوهشی نویسنده است و از سوی دیگر به موضوع مهم چگونگی پیوند سنت و نوآوری می‌پردازد. از اینرو در بررسی و تحلیل این کتاب که کمتر نیز بدان پرداخته شده، درنگ و تأملی بیشتر نسبت به دیگر آثار امین‌پور شده است. در پایان کتاب نیز فهرست کتاب‌ها و مقالات امین‌پور آمده و نویسنده در پژوهش حاضر کوشیده است، ضمن پرهیز از انشا‌های توصیفی، میان تهی و هیاهوی جنجال‌های ذوقی و احساساتی تا آنجا که حد و حدود این مجموعه کتاب‌ها ممکن می‌سازد، هم به تمامی جوانب و رویداد‌های مهم زندگی امین بپردازد و هم در بررسی و تحلیل آثار او، افزون بر مجموعه‌های شعری به کتاب‌های پژوهشی و نثر‌های ادبی او نیز توجه کند....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار