کد خبر: 1084665
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان:
سرهنگ پاسدار رشیدی، از آغاز به‌کار نگارش دانشنامه دفاع مقدس لرستان خبر داد و گفت: تألیف این دانشنامه نیازمند وحدت و همگرایی است.

به گزارش جوان از لرستان، سرهنگ پاسدار «محسن رشیدی»، امروز(24فرورددین)، در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز نگارش دانشنامه دفاع مقدس، اظهارداشت: این دانشنامه معرف نقش لرستان در هشت سال دفاع مقدس است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان افزود: برای تألیف این دانشنامه نیازمند وحدت و همگرایی همه عوامل هستیم.

وی با بیان اینکه با شروع جنگ تحمیلی جوانان لرستانی از جمله اولین گروه‌هایی بودند که خود را به مناطق مرزی و عملیاتی رساندند و در برابر دشمن متجاوز قد علم کردند، عنوان داشت: لرستان در دوران دفاع مقدس پشتیبانی سه استان را برعهده داشته است و ۴۶ هزار رزمنده به مناطق جنگی اعزام کرد.

سرهنگ رشیدی بیان کرد: شهرهای استان لرستان در دوران دفاع مقدس ۱۷۶ بار مورد هجوم حمله هوایی رژیم بعث عراق قرار گرفتند و یک هزار و ۲۲۵ نفر از مردم این دیار در بمباران‌ها به شهادت رسیدند و ۲۷ هزار واحد مسکونی و تجاری تخریب شد.

سرهنگ رشیدی با استناد به این سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند: نبرد رزمندگان لر قبل از آنکه شنیدنی باشد، دیدنی است، گفت: لرستان در عملیات «حاج عمران» بیش از ۳۰۰ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرد و کلید فتح عملیات «کربلای ۵»، عملیات «کربلای ۴» بود که نقش رزمندگان لرستانی در آن بسیار مهم و تأثیرگذار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: دفاع مقدس متعلق به یگان‌های نظامی و یا قشر خاصی نیست بلکه همه‌ ادارات، دستگاه‌ها و اقشار مردم در آن نقش داشتند؛  امروز نیز برای تهیه دانشنامه دفاع مقدس لرستان، نیازمند وحدت و همگرایی همگانی هستیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با بیان اینکه آثار فراوانی در قالب کتاب، فیلم، مستند، کلیپ و… تهیه شده است، تصریح کرد: اهمیت، جامعیت و ماندگاری هیچکدام از این آثار به اندازه دانشنامه دفاع مقدس نیست.

وی تأکید کرد: اگر امروز نقش لرستان در دفاع مقدس نوشته نشود، پرسش‌های محققین، پژوهشگران و آیندگان در خصوص نقش این استان در دفاع مقدس بدون پاسخ خواهد ماند.

رشیدی در ادامه ابراز امیدواری کرد که برگزاری کنگره ملی ۶۵۴۴ شهید استان لرستان فتح بابی برای تهیه دانشنامه دفاع مقدس لرستان شود.

وی ادامه داد: شیوه‌نامه علمی دانشنامه دفاع مقدس استان لرستان در سال گذشته تهیه شد و ۶ جلسه از سلسله جلسات کارگروه اساتید دفاع مقدس لرستان به بحث و تبادل نظر در خصوص دانشنامه دفاع مقدس این استان اختصاص یافت و پورپوزال این پروژه عظیم فرهنگی تهیه شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان یادآور شد: در ماه‌های بهمن و اسفند سال ۱۴۰۰ شش کارگاه آموزشی و جلسه توجیهی ویژه نویسندگان و پژوهشگران مقالات دانشنامه دفاع مقدس لرستان برگزار شد و در سال جاری نیز ادامه این کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار