کد خبر: 1082230
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
آیین هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با شعار «رسانه، جهاد تبیین، زمینه‌سازی برای ظهور» برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر ضمن گرامیداشت اعیاد شعبان، بیان کرد: امروز جنگ؛ جنگ روایت‌ها است. گونه این روایت‌ها موجب جریان‌سازی منسجم می‌شود که در میدان مبارزه طرح دارند. اکنون حوزه مدیریت رسانه با پنج سال پیش هم تفاوت کرده است.

وی ادامه داد: ما یک مزیت مطلق در حوزه مدیریت رسانه داریم. مکتب و فرهنگ اصیلی که به آن تعلق داریم، اعجازش؛ اعجاز بیان است. معجزه پیامبر، قرآن است. مکتب آسمانی اسلام بر اساس بیان و قلم بنیان گرفته است. ما یک پیروزی قبل از آغاز روایت را داریم که از نظر تاریخی به آن وابسته هستیم. همچنین رسالت و بعثت امام خمینی(ره) در حرکت خود به پیامبر(ص) اقتداء کردند و موضوعات را با دقت دنبال می‌کردند. تمام تسلط امام(ره) به مکتب اسلامی بود. فضای تبیین انقلاب در ایام فاطمیه ۱۳۴۱ شکل گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: تقویم انقلاب ما یک تقویم شیعی است. ما در حوزه تبیین و رسانه پیشینه قوی داریم. رهبر انقلاب ما به عنوان امام، جامعه انقلاب را از گذرگاه‌های سخت عبور داده‌اند و با اقتدار خودشان جمهوری اسلامی را به قدرت برتر تبدیل کرده‌اند به گونه‌ای که تاثیرگذار در تصمیمات منطقه است. رژیم پهلوی پس از چهلم آقا مصطفی خمینی، رهبران و فعالان انقلاب را به نقاط مختلف کشور تبعید کرد و همین تصمیم باعث ایجاد شبکه‌هایی از فعالان انقلاب اسلامی و رساندن پیام انقلاب به سراسر کشور شد. دشمن یک شبکه گسترده از معاندین و مخالفین ایجاد کرده است تا بر پیام انقلاب تاثیر بگذارند. جنگ روایت‌ها، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم از جمله عبارت‌هایی هستند که رهبر انقلاب در سخنان خود استفاده کرده‌اند.

وی گفت: شبکه‌های معاند از هیچ دروغی واهمه ندارند و متصل به پول‌های عربی، غربی و وهابی هستند. این‌ها دست به دست هم داده‌اند تا در مقابل پیام انقلاب بایستند. آنها می‌خواهند مردم را ناامید کنند. نقاط قوت را کوچک می‌کنند و نقاط ضعف را برجسته می‌کنند. جهاد تبیین باید در راستای مقابله با این حرکت دشمنان باشد. جریان‌های هوشمند باید درست در مقابل نقطه‌ای بایستند که این موارد را هدف گرفته است.

وی تاکید کرد: ما حق نداریم از اموال بیت‌المال در جاهایی خرج کنیم که خروجی کار، مخدوش کردن دستاوردهای انقلاب اسلامی است. اجازه ندهیم اهداف دشمن در لایه‌های جامعه ما نفوذ کند. برای جریان دولتی و حاکمیتی در همه جا این ممنوع است. این به معنای فهم بازی دشمن است. خروجی کار باید امیدواری ملت باشد و عزت و پیشرفت کشور را نشان دهد که بخش بزرگ کار بر عهده جریان رسانه‌ای ما است. این جشنواره اسم خوبی دارد، ابوذر با قدرت و اقتدار موازین اسلامی را فریاد زد و جان مبارک خودش را تقدیم کرد. ابوذر نمونه قهرمان یک چهره رسانه‌ای در اسلام است.

اسماعیلی در پایان یادآور شد: بسیج رسانه امروز متصل به آحاد زحمتکش جبهه انقلاب اسلامی ایران است. ما با همه‌ی قدرت در کنار بسیج رسانه هستیم.

سردار قریشی، جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین نیز در بخش دیگر جشنواره رسانه‌ای ابوذر، گفت: مستکبران جهان سلطه، برای تسلط بر کشورها و به دست آوردن منافع شوم خود به تهدید و حمله نظامی و حمله نرم یا حمله فرهنگی متوسل شده‌اند و ما از آثار نکبت‌بار حمله نظامی آنها آگاهیم.

وی افزود: تکه‌تکه شدن جهان اسلام نتیجه حمله نظامی است و آثار حمله نظامی آنها محدود است. در عرصه تهاجم نرم، آثار؛ بلندمدت‌تر است. آغاز جنگ نرم را می‌توانیم با همزاد آدمی معرفی کنیم. از جهت ابزار و شیوه‌ها تغییر داشته است. در چهار سطح و موج تقسیم‌بندی شده است. اینترنت به عنوان یک ابزار کارآمد در اختیار دشمن قرار گرفت.

سردار قریشی ادامه داد: دشمن جنگ نظامی را کنار گذاشت و عملیات و اهداف خودش را با جنگ نرم با هزینه کمتر ادامه داد. آمریکا تصور می‌کرد در این میدان به پیروزی خواهد رسید. آنها از اقناع، استدلال و اقواء، تغییر صدا و تصویر و محتوا در سطح چهارم استفاده کردند.

وی گفت: پیروزی انقلاب اسلامی یک پیروزی گفتمانی بود. از سال ۱۳۵۷ تاکنون پیروزی‌هایی به دست آورده‌ایم. مقام معظم رهبری از سال ۱۳۷۰ تعبیرهای متفاوتی از جنگ نرم و جهاد تبیین داشته‌اند. با کمال تأسف مسئولین مختلف ما، به برخورد با این موضوع پرداختند. نمونه‌اش درباره مطالبه ایشان پیرامون تهاجم فرهنگی بود. ما در تحقق فرامین مقام معظم رهبری به شدت خودمان را بدهکار می‌دانیم.

جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: دشمنان از ترس واکنش ما از اقدام نظامی خودداری کردند. پایه توانمندی نیروهای نظامی ما معنوی و علمی است. در بُعد تسلیحات نظامی، قدرت ما بسیار تقویت شده است. خیل عظیم بسیجیان باید مثل شهید طهرانی‌مقدم، سلیمانی و فهمیده در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن بایستند.

سردار قریشی گفت: اوکراین جزو قدرتمندترین کشورها بود اما اکنون از روز اول جنگ از کشورهای اروپایی درخواست سلاح می‌کند. چندین دهه تحریم بوده‌ایم اما اکنون به خود افتخار می‌کنیم چراکه به خودکفایی رسیده‌ایم. اکنون دوران "بزن در رو" تمام شده است و رژیم صهیونیستی سزای کار خود را دید.

وی تاکید کرد: جهاد تبیین مانند نان برای ما واجب است. روحیه رزمندگان و بسیجیان دوران دفاع مقدس را در خود تقویت کنید.

در بخش دیگر این آیین، عباس محمدیان رییس سازمان بسیج رسانه کشور در سخنانی بیان کرد: امروز روز شهداء و گرامیداشت شهداء است. ما این فرصت را غنیمت می‌شماریم. این جشنواره امروز به ایستگاه پایانی رسید.

وی گفت: از سال ۹۳ جشنواره ابوذر آغاز به کار کرده است. تاکنون در ۲۸ مرکز استان این جشنواره برگزار شده است و یکی از بارزترین نتایج این جشنواره رقابت بسیار نزدیک اهالی رسانه در تولید آثار ارزشی است.

محمدیان با اشاره به این‌که امروز ۲۱ هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده است، یاد آور شد: ۶۸۰۰ اثر در مرحله کشوری وارد شد و ۳۰۰۰ اثر هم به مرحله ارزیابی نهایی کشوری رسید. من از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا دارم که این جشنواره را به عنوان یک حرکت ارزشی و انقلابی در تقویم فرهنگی کشور ثبت کنند. همچنین پنج یا ۱۰ درصد از صندوق اعتبارات به رسانه می‌رسد، انتظار هست که تفکیک صندوق رسانه و هنر شکل بگیرد.

رییس سازمان بسیج رسانه کشور گفت: ما رسانه را هنوز ناجی در جامعه می‌بینیم. همچنین در تولید محتوا ضعف داریم و فقر محتوا به چشم می‌خورد. ما باید رسانه را به عنوان سرباز شجاع و سلیم‌النفس ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان یک قشر متخصص از اقشار بسیج اعلام آمادگی می‌کنیم تا در نهضت آموزش خبرنگار تراز انقلاب اسلامی و علوم اسلامی ایفای نقش کنیم‌.

در پایان این مراسم از برگزیدگان جشنواره رسانه‌ای ابوذر تقدیر شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار