کد خبر: 1077019
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
گفت‌و‌گوی «جوان» با مدیر انتشارات روایت فتح
مدیر انتشارات روایت فتح با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب به عنوان یک مسکن برای حوزه نشر باید سالی یکی، دو بار برگزار شود، معتقد است: برگزاری نمایشگاه‌های حقیقی و مجازی کارکرد همدیگر را رفع نمی‌کنند و نمایشگاه مجازی جایگزین نمایشگاه حقیقی نخواهد شد و نیاز ناشران به نمایشگاه حقیقی همچنان سر جای خودش است.
مصطفی شاه‌کرمی

مدیر انتشارات روایت فتح با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب به عنوان یک مسکن برای حوزه نشر باید سالی یکی، دو بار برگزار شود، معتقد است: برگزاری نمایشگاه‌های حقیقی و مجازی کارکرد همدیگر را رفع نمی‌کنند و نمایشگاه مجازی جایگزین نمایشگاه حقیقی نخواهد شد و نیاز ناشران به نمایشگاه حقیقی همچنان سر جای خودش است.
مهدی محمدخانی، مدیر انتشارات روایت فتح درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران می‌گوید: با توجه به بحث کرونا و شرایط جدید حاکم بر کل جهان قاعدتاً این مسئله باعث اقبال عمومی در خرید از طریق فضای مجازی شده است و بر همین اساس مخاطبان علاقه‌مند هستند کمتر از منزل خارج شوند و خدمات را به صورت مجازی در اختیار بگیرند و کتاب را از طریق پست تحویل بگیرند. این اقبال باعث شده است ارشاد هم تمهید جدیدی بیندیشد و فضای نمایشگاه‌های مجازی را راه‌اندازی کند. پارسال اولین دوره برگزار شد و ما و خریداران ایرادات زیادی مخصوصاً در روز‌های اول نمایشگاه داشتیم، البته این مشکلات به مرور مرتفع شد. امسال که نمایشگاه مجازی کتاب تهران در حال برگزاری است، دومین دوره‌اش را تجربه می‌کند و مشکلات را نسبت به سال گذشته برطرف کرده‌اند. نمایشگاه فیزیکی و حقیقی و نمایشگاه مجازی هر کدام شاخصه‌های مثبتی دارند که به صورت مستقیم نمی‌توان آن‌ها را باهم قیاس کرد. به نظر من از اینجا به بعد و با توجه به شرایط جدید بهتر است سالی یک یا دوبار نمایشگاه مجازی کتاب به غیر از نمایشگاه حقیقی و فیزیکی که برگزار می‌شود، وجود داشته باشد و آثار انتشاراتی‌ها را به عموم مخاطبان و مردم عرضه کنند.
وی می‌افزاید: اینکه مخاطبان مجبور باشند یک سال صبر کنند تا ایام برپایی نمایشگاه حقیقی یا همان فیزیکی از راه برسد و حالا با توجه به اتفاقات اساساً تشکیل بشود یا نشود، دیگر دوره‌اش گذشته است و باید علاوه بر نمایشگاه حقیقی، نمایشگاه مجازی هم تشکیل شود. مخاطبان این دو سال نشان دادند علاقه‌مندند از این فضا استفاده کنند و کتاب را بدون حضور فیزیکی بخرند و تهیه کنند. از سوی دیگر امکان پست خرید‌های مخاطبان هم جزو تمهیداتی است که حالا ارسال رایگان دارند یا ۲۰ درصد تخفیفی که در اختیارشان قرار می‌گیرد از جمله دلایلی است که باعث اقبال بیشتر مخاطبان هم می‌شود، البته یکی دیگر از محسنات برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی برای ناشران این است که اگر انتشاراتی‌ها بخواهند به صورت عملیاتی و فیزیکی وارد یک نمایشگاه شوند، مسائلی مثل غرفه‌آرایی، تأمین نیروی انسانی کاربلد و آشنا با فضای چاپ و نشر و همه هزینه‌های دیگری که بر این مسئله مترتب هستند، باعث می‌شود هزینه‌های زیادی به ناشر تحمیل شود، این در حالی است که در نمایشگاه مجازی این هزینه‌ها بسیار کمتر است ولیکن همچنان کاربرد یک نمایشگاه حقیقی نیازی است که همیشه وجود داشته است و به نظرم بعد از این هم وجود خواهد داشت و از اینجا به بعد هم باید همچنان نمایشگاه حقیقی را سالی یک بار داشته باشیم و این برای ناشران مفید فایده است.
این مدیر انتشاراتی می‌گوید: باید این نکته را عرض کنم که برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در قالب این دو مدل حقیقی و مجازی کارکرد همدیگر را رفع نمی‌کنند و نمایشگاه مجازی جایگزین نمایشگاه حقیقی نخواهد شد و همچنان نیاز ناشران به نمایشگاه حقیقی سر جای خودش است، ولی فکر می‌کنم برگزاری نمایشگاه مجازی به عنوان یک مسکن شاید بتواند مقداری از هزینه‌های ناشران را جبران کند و کمکی به آن‌ها بکند. از طرفی دیگر هم با توجه به شرایط کرونایی جدید، رفت و آمد مخاطبان به نمایشگاه حقیقی سخت است و شاید از این منظر بشود گفت که نمایشگاه مجازی لازم است در این مقاطع برگزار شود. ما اگر بخواهیم در مورد کارکرد‌های نمایشگاه حقیقی بین‌المللی صحبت کنیم، باید گفت که خیلی از نمایشگاه‌ها، نمایشگاه مخاطبان عام نیست بلکه نمایشگاه تخصصی کتاب است، حالا کارشناسان و نویسندگان و بدنه نشر و عزیزان دیگر با همدیگر ارتباط می‌گیرند، برای اینکه بتوانند یک‌سال بهینه‌تر و یک‌سال کتاب‌محورتری را رقم بزنند، منتها در کشور ما کارکرد نمایشگاه حقیقی، نوع دیگری وجود دارد که آن ایجاد زمینه ارتباط مستقیم ناشران با مخاطبان است. در فضای جدید کرونایی این موضوع فکر می‌کنم به سختی ایجاد شود، اما به هر حال می‌تواند در حد و اندازه یک مسکن موقتی کارکرد داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار