کد خبر: 1076135
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
رئیس پلیس راهور تهران تشریح کرد
گزارش دادن درباره وخامت وضعیت ایمنی خودرو‌های وطنی حالا به امری بدیهی تبدیل شده‌است. خودرو‌هایی که با قیمت‌های نجومی و منت زیاد به متقاضیان عرضه می‌شود و به جای این که مایه آرامش‌شان شود بلای جانشان می‌شود.
حسین فصیحی

گزارش دادن درباره وخامت وضعیت ایمنی خودرو‌های وطنی حالا به امری بدیهی تبدیل شده‌است. خودرو‌هایی که با قیمت‌های نجومی و منت زیاد به متقاضیان عرضه می‌شود و به جای این که مایه آرامش‌شان شود بلای جانشان می‌شود. مرگ جمعی مردم در سوانح رانندگی عمدتاً با خودرو‌های تولید داخل رقم می‌خورد و گزارش‌هایی که درباره بی‌کیفیت بودن آن منتشر می‌شود به خرج هیچ خودروسازی نمی‌رود. پس از انتشار گزارش‌هایی درباره باز نشدن ایربگ‌های خودرو‌های تولید داخل در حادثه هولناک جاده بهبهان که پنج‌کشته و بیش از ۵۰ مجروح برجای گذاشت. رئیس پلیس راهور تهران هم روز گذشته در نشست خبری‌اش اعلام کرد که در جریان بسیاری از سوانح رانندگی پایتخت ایربگ خودرو‌های داخلی عمدتاً عمل نمی‌کند. سردار حمیدی تأکید کرده که چرخ برخی از این خودرو‌ها ممکن است در پیچ‌ها باز شود.
این اتفاق‌های ناگوار که تأیید پلیس و نارضایتی عمومی را هم با خود به همراه دارد، اگر جای دیگر دنیا رقم می‌خورد مقصرانش مقابل مردم سرخم می‌کردند، اما اینجا روایت‌های دیگری در حال انجام است. روایت‌هایی که می‌شود با آمبولانس‌هایش به راحتی در ترافیک‌های سنگین تهران جولان داد و مسافران ویژه را جابه‌جا کرد. سردار حمیدی در توضیح این موضوع گفت یکی از طرح‌هایی که پلیس در حال انجام آن است برخورد با آمبولانس‌هایی است که در حال جابه‌جا کردن مسافران وی‌آی‌پی هستند. وی ادامه داد: با همکاری و اعلام سازمان اورژانس با آمبولانس‌هایی که عمدتاً متعلق به بخش خصوصی بوده و فعالیتی خارج از مأموریت خود داشتند برخورد شد. برخی از این آمبولانس‌ها مسافربری وی‌آی‌پی کرده بودند.
معضل افزایش خودرو
افزایش آمار خودرو‌ها و از رده خارج نشدن خودرو‌های فرسوده و عدم گشایش در معابر یکی دیگر از نگرانی‌های رئیس پلیس راهور تهران بود. سردار حمیدی در این باره گفت: در دو سه سال اخیر تهران سالانه‌۲۰ تا ۲۲‌درصد افزایش جمعیت و ۱۷ تا ۱۸ رشد خودرو را شاهد بوده بدون اینکه در شبکه معابر اتفاق خاصی بیفتد و بدون اینکه خودروی فرسوده‌ای از آن خارج شده‌باشد، بنابراین در صورتی که در یک بازده سه چهارساله جمعیت خودرو‌های شخصی به حمل و نقل عمومی منتقل نشود وضعیت ترافیک تهران سخت‌تر خواهد شد.
آمار قربانیان سوانح رانندگی تهران
مرگ شهروندان در جریان سوانح رانندگی نگرانی عمده‌ای است که تلاش‌ها برای رفع آن ناکام مانده‌است. سردار حمیدی گفت که در سه سال اخیر آمار قربانیان سوانح رانندگی روند کاهشی داشته است. وی تأکید کرد که عدد کاهشی قابل اعتنا نیست و با این که اقدامات بسیاری صورت گرفته است، ولی این کاهش چشمگیر نیست. سردار حمیدی گفت که در ۹‌ماهه امسال ۴۱۱‌نفر در جریان سوانح فوت شدند که ۱۵۴‌نفر عابر پیاده، ۱۹۰‌موتورسوار یا ترک‌نشین و ۶۷ نفر هم راننده یا سرنشین بودند. وی عامل انسانی را در صدر عوامل وقوع حوادث اعلام کرد و گفت: ۴۲‌درصد دلیل وقوع این حوادث به دلیل نداشتن توجه به جلو، ۲۹‌درصد ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه و ۶‌درصد توجه‌نکردن به جلو اعلام شده است.
بازشدن چرخ خودرو هنگام حرکت!
باز نشدن ایربگ خودرو‌های تولید داخل در تصادف زنجیره‌ای جاده بهبهان که صبح روز بیستم دی ماه اتفاق افتاد نگرانی‌هایی بیشتری را در جامعه رقم زد. پس از اعلام نظر پلیس در مورد آن حادثه حالا رئیس پلیس راهور تهران هم اعلام کرده که در بسیاری از حوادث رانندگی پایتخت ایربگ خودرو‌های تولید داخل عمل نمی‌کند. وی توضیح داد: باز نشدن ایربگ خودرو‌ها در تهران بسیار زیاد اتفاق افتاده است. در برخی خودرو‌ها اگر کمی تندتر بپیچید، ممکن است چرخ خودرو باز شود! ایربگ که جای خود دارد که نشان می‌دهد بیشترین نواقص در خودرو‌های ایرانی است.
برخورد با حادثه ساز‌ها
برخورد با رانندگان حادثه‌ساز یکی از مطالبات عمومی از پلیس بوده که مورد توجه کافی قرار نگرفته است. همین قدر که بخشی از حوادث روی داده به دلیل این رفتار پرخطر رقم می‌خورد حکایت از این دارد که انتظار‌ها در این باره همچنان به قوت خود باقی است. سردار حمیدی در این باره گفت که برخورد با خودرو‌های حادثه‌ساز با تقویت گشت‌های نامحسوس در حال انجام است و همزمان با متوقف کردن خودرو‌های خطرساز وسیله نقلیه به صورت ساعتی هم که شده توقیف می‌شود. وی گفت: در یک ماه اخیر بیش از ۵۰۰‌دستگاه خودرو راکه در این حوزه تخلفات متعددی داشتند متوقف و توقیف ساعتی و توقف چند روزه کردیم. ترجیح‌مان این است که مثل طرح موتوریار با متخلف برخورد شود که شاید با این مدت توقیف ساعتی رفتار راننده اصلاح شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار