کد خبر: 1075109
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
سخنگوی شورای نگهبان:

سخنگوی شورای نگهبان به برخی ابهامات، سؤالات و شایعات پیرامون این شورا پاسخ داد. هادی طحان‌نظیف چرایی اعلام‌نشدن علنی دلایل ردصلاحیت نامزد‌های انتخابات را عمل به قانون توصیف و از شفافیت دفاع کرد، درباره سرنوشت لایحه رتبه‌بندی معلمان توضیح داد و بالاخره تصریح کرد که استعفای آیت‌الله جنتی از دبیری این شورا کذب است.
هادی طحان‌نظیف روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره درخواست برخی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری برای اعلام دلایل ردصلاحیت‌شان گفت: ما همیشه از اصلاح قانون انتخابات استقبال کرده‌ایم و معتقدیم اصلاح این قانون باید رقم بخورد. اگر قانون تغییر کند، ما هم به قانون پایبند خواهیم بود. موضوع دیگری که سخنگوی شورای نگبهان به آن پرداخت، بحث آخرین وضعیت بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در این شورا بود؛ موضوعی که طی چند هفته گذشته منجر به تجمعات پراکنده برخی معلمان شده بود و رسانه‌های بیگانه فارسی‌زبان نیز تلاش کردند این تجمعات صنفی را به انحراف بکشانند و از آب گل‌آلود، ماهی خود را صید کنند. سخنگوی شورای نگهبان درباره این لایحه گفت: این لایحه به شورای نگهبان رسیده است و در حال رسیدگی به این مصوبه هستیم. ماهیت این مصوبه لایحه است، بنابراین بخشی از بار مالی را دولت تقبل کرد. در مورد بخش دیگری از این مصوبه ابهاماتی داریم که در حال بررسی آن‌ها هستیم که زمان زیادی از این بررسی باقی نمانده است. استمهال صورت گرفته است و پس از بررسی نهایی اعلام نظر خواهد شد.
شورا حق ورود به فرآیند‌های نظارتی مجمع را ندارد
«وظایف هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام» پرسش دیگری بود که نماینده یکی از رسانه‌ها آن را از طحان‌نظیف مطرح کرد و وی در پاسخ گفت: این هیئت دارای یک ساختار قانونی است و وظایف و اختیاراتی نسبت به حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام دارد، البته مقررات نظارت در حال اصلاح است و اگر این اصلاح صورت بگیرد، شاید بخشی از مشکلات حل شود. سخنگوی شورای نگهبان گفت: مجلس برای تنظیم و تدوین طرح‌ها باید از اعضای هیئت عالی نظارت دعوت به عمل بیاورد تا هیئت عالی نظراتش را درخصوص طرح‌ها ارائه دهد، اجرای این فرآیند شاید بخشی از مشکلات را رفع کند. شورای نگهبان نمی‌تواند درخصوص اصلاح فرآیند‌های نظارتی ورود کند. شایعه استعفای آیت‌الله جنتی از دبیری شورای نگهبان که طی یکی دو روز اخیر در سطح فضای مجازی نیز مطرح شده بود، موضوع دیگری بود که طحان‌نظیف در واکنش به سؤالی در این باره به یک عبارت کوتاه بسنده کرد و گفت: تغییری در ترکیب شورای نگهبان مطرح نیست.
شورای نگهبان؛ پیشتاز بحث شفافیت
طحان‌نظیف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «مجلس برای طرح شفافیت آرای نمایندگان اقدام به تدوین طرح جامعی کرده است که به موجب آن آرای برخی نهاد‌ها همچون شورای نگهبان نیز شفاف شود. آیا مجلس اختیار قانونگذاری به منظور تغییر آیین‌نامه شورای نگهبان برای شفاف شدن آرای این نهاد را دارد؟» نیز تصریح کرد: ما در شورای نگهبان با هر چیزی که منع شرعی و قانونی نداشته باشد و برای اطلاع‌رسانی عمومی و شفافیت در نهاد‌ها و تصمیمات آن‌ها مفید باشد، موافق هستیم و مشکلی نداریم، اما اینکه دقیقاً چه متنی به تصویب مجلس برسد و چه نهاد‌هایی را شامل شود، باید منتظر ماند تا متن نهایی تهیه شود. این مسئله در حال حاضر قابل اظهار نظر نیست. ما در شورای نگهبان همواره در خصوص شفافیت در حوزه مصوبات پیشتاز بوده‌ایم، بدون اینکه الزام قانونی در این موضوع داشته باشیم. دلیل عمده‌ای که طحان‌نظیف درباره شفاف بودن مصوبات شورای نگهبان ارائه داد، وجود سامانه نظرات شورای نگبهان بود، وی در توضیح آن بیان کرد: سامانه نظرات شورای نگهبان که سال‌هاست مردم و نخبگان از آن استفاده می‌کنند، نمونه و مصداق بارز همین موضوع است که تمام سوابق اعم از نظرات شورای نگهبان از ابتدای انقلاب تاکنون، محتوای طرح‌ها و لوایح، مشروح مذاکراتی که اعضای شورای نگهبان مصوبات را بررسی می‌کنند و همچنین مبانی استدلالات این شورا، روی این سامانه وجود دارد و در دسترس همگان است.
وی تأکید کرد: با همه این‌ها باید تا زمان تهیه متن نهایی مصوبه منتظر بمانیم تا بتوانیم نسبت به آن اظهار نظر کنیم. سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با سازوکار شورای نگهبان برای تشخیص مغایرت‌های اصل۵۰ قانون اساسی اظهار کرد: در شورای نگهبان نسبت به محیط زیست حساسیت داریم. اگر مفاد هر مصوبه‌ای منجر به آلودگی محیط زیست شود با ایراد شورای نگهبان مواجه خواهد شد. خیلی اوقات اشکال به قانون برنمی‌گردد بلکه به شیوه اجرای قانون مرتبط است.
دریافتی کارکنان شورای نگهبان پایین‌تر از سایر دستگاه‌ها
بعد از تقدیم لایحه بودجه سال آینده توسط دولت به مجلس شورای اسلامی برخی کانال‌های خبری ۱۰ برابر شدن بودجه شورای نگهبان را بحث‌برانگیز و این افزایش را با توجه به مشکلات اقتصادی که کشور با آن دست به دامن است، غیرعقلایی دانستند. سخنگوی شورای نگهبان در این باره نیز گفت: قبلاً توضیحاتی در این خصوص داده شده است. بودجه شورای نگهبان کاملاً شفاف است و نکته پنهانی ندارد. تمام هزینه‌ها و مصارف، تحت نظارت و اشراف تمام اعضای این شورا قرار دارد که حساسیت بالایی در نحوه مصرف دارند. در تمام این سال‌ها هیچ تخلفی در خصوص نحوه استفاده از اموال گزارش نشده است.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: دریافتی کارکنان شورای نگهبان از سایر دستگاه‌ها پایین‌تر است. بودجه سال آینده نیز کمتر خواهد بود، به این دلیل که انتخابات نداریم و ردیف مربوط به انتخابات در بودجه شورای نگهبان حذف شده است. بسیاری از اظهار نظر‌ها منصفانه نیست. ما کار رسانه را مقدس می‌دانیم و رسانه باید رساننده پیام صحیح و دقیق به مردم باشد. توضیحات دقیقی در خصوص بودجه شورای نگهبان ارائه شده و موجود است. طحان‌نظیف در خصوص ایراد شورای نگهبان به موضوع به‌کارگیری قضات در وکالت و راهکار شورای نگهبان برای رفع ایرادات پیرامون آن گفت: قانونگذاری بر عهده مجلس شورای اسلامی است. ایراد شورا در این باره روشن است. باید در این خصوص ساماندهی صورت گیرد که تعیین نحوه این ساماندهی بر عهده نمایندگان مجلس است.
وی در رابطه با اظهارات دبیرکل حزب مؤتلفه مبنی بر اینکه شورای نگهبان هر فردی معرفی شود، تأیید صلاحیت می‌کند و در مورد صحت این ادعا گفت: شما این صحبت را تأیید می‌کنید؟ بار‌ها گفته‌ایم در شورای نگهبان به روی اعضای احزاب شناسنامه‌دار باز است و قائل به گفتگو هستیم. معنای این موضوع، سفارش‌پذیری شورای نگهبان نیست چراکه این شورا بر اساس قانون عمل می‌کند. شورای نگهبان نگاه سهمیه‌ای به کاندیدا‌ها و احزاب ندارد بلکه نگاه شخص‌محور دارد و این صلاحیت شخص است که مورد بررسی قرار می‌گیرد.
شورای نگهبان
همچنان علاقه‌مند اصلاح قانون انتخابات
«ضرورت اصلاح قانون انتخابات» در این نشست خبری نیز یکی از پرسش‌هایی بود که از سخنگوی شورای نگهبان مطرح شد؛ مسئله‌ای که سال‌هاست درباره ضرورت آن سخن گفته می‌شود، اما تاکنون به نتیجه مبرهنی نرسیده است. طحان‌نظیف هم با اشاره به اقدامات شورای نگهبان برای برگزاری جلسات با دولت و مجلس شورای اسلامی جهت اصلاح قانون انتخابات گفت: ما مدعی این موضوع هستیم و مکرر اعلام کرده‌ایم علاقه‌مند هستیم انتخابات دو سال آینده مجلس و سایر انتخابات پیش‌رو با قوانین اصلاح شده صورت بگیرد. ظرفیت کارشناسی شورای نگهبان و پژوهشکده آن در اختیار این نهادهاست. کمیسیون‌های مختلف مجلس در حال بررسی لوایح و طرح‌هایی در این خصوص هستند. جلسه‌ای با دولت و مجلس نداشته‌ایم، اما اصلاح قانون انتخابات در حال بررسی است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم. سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با نظراتی پیرامون تجمیع و ادغام قانون انتخاباتی و اعلام نظر مجلس مبنی بر ناتوانی در ادغام قوانین و نظر شورای نگهبان پیرامون این موضوع تصریح کرد: تدوین یک لایحه جامع انتخاباتی اقدام خوبی است، به شرطی که تمام اقتضائات انتخابات مختلف در آن لحاظ شود. یکی از آسیب‌های نظام انتخاباتی کشور، تعدد قوانین انتخاباتی و عدم‌سنخیت و تناسب این قوانین با یکدیگر است. تصویب یک قانون جامع در انتخابات زمانگیر است، اما در هر صورت با اصلاح تک‌تک قوانین و اصلاح تجمیعی قوانین موافق هستیم و از آن استقبال می‌کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار