کد خبر: 1074750
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
حمایت از مشترکانی که الگوی مصرف برق را رعایت کنند در مصوبه دولت
با هدف اصلاح مصرف مشترکان پرمصرف و حمایت از مشترکان با مصرف زیر الگو و در نهایت تامین برق پایدار برای همه مشترکان آیین نامه ای به تصویب هیات وزیران رسیده و هدف اصلی آن اصلاح مصرف برق در بخش خانگی است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق در خصوص نظام تعرفه گذاری صنعت برق گفت: با هدف اصلاح مصرف مشترکان پرمصرف و حمایت از مشترکان با مصرف زیر الگو و در نهایت تامین برق پایدار برای همه مشترکان است. وافزود این آیین نامه به تصویب هیات وزیران رسیده و هدف اصلی آن اصلاح مصرف برق در بخش خانگی است.

دکتر مصطفی رجبی مشهدی با تاکید بر این که وزارت نیرو در این مصوبه به دنبال درآمدزایی نیست، تصریح کرد: حداقل ۷۵ درصد از مشترکان برق که خوشبختانه به درستی و به صورت صحیح از برق استفاده می‌کنند، مشمول افزایش تعرفه نمی‌شوند و تغییری را در نحوه محاسبه قبوض برق خود شاهد نخواهند بود.

رجبی مشهدی افزود: علاوه براین در این آیین نامه مشوق‌هایی برای مشترکان خانگی در نظر گرفته است به طوری که اگر مشترکی در ماه‌های گرم مصرف خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشت کاهش دهد و مصرف برق آن کمتر از الگو باشد متناسب با کاهش مصرف مشمول دریافت پاداش خواهد بود. علاوه بر آن تعرفه مشترکانی که مصرف آن‌ها کمتر از ۵۰ درصد الگوی منطقه باشند و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی باشند رایگان محاسبه خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: الگوی مصرف مشترکان در مناطق مختلف هیچ تغییری نکرده است و هم اکنون الگوی مصرف برای مشترکان ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه است.

رجبی مشهدی همچنین درباره حمایت از مشترکان تحت پوشش کمیته امداد وبهزیستی نیز گفت: برق مصرفی این گروه از مشترکان در صورت رعایت سقف ۵۰ درصدی، رایگان محاسبه خواهد شد.

وی با بیان این که کشور به لحاظ جغرافیایی و شرایط جوی و دمای هوا به ۵ منطقه جغرافیایی تقسیم شده است، ادامه داد: این دسته بندی و الگو‌های پیشین تعیین شده به هیچ عنوان تغییر نکرده است و حتی سقف بهره مندی از پاداش‌ها و مشوق‌ها نیز تسهیل شده و در مناطق عادی الگوی کم مصرفی، از ۸۰ کیلووات ساعت ماهانه که در گذشته وجود داشت، به ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های غیر گرم و از ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه به ۱۵۰ کیلووات ساعت در ماه‌های گرم افزایش یافته است.

رجبی مشهدی با اشاره به این که الگوی مصرف در مناطق گرمسیر ۱ که شامل نوار جنوبی کشور است، در ماه‌های گرم ۳ هزار کیلووات ساعت در ماه بود که بدون تغییر مانده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد از مشترکان خانگی در مناطق عادی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق با اشاره به این که در این طرح برق مصرفی مشترکان تا سطح الگو با نرخ یارانه‌ای محاسبه می‌شود، تاکید کرد: در قالب این مصوبه، مشترکان پرمصرف نیز همچنان از یارانه بهره مند می‌شوند، اما هرچه مصرف آن‌ها افزایش یابد، میزان بهره مندیشان از برق یارانه‌ای کمتر می‌شود.

رجبی مشهدی همچنین درباره تکلیف قانونی صنعت برق برای نصب کنتور‌های هوشمند نیز گفت: این کنتور‌ها با اولویت مشترکان پرمصرف و واحد‌های مسکونی که از کنتور‌های اشتراکی استفاده می‌کنند، در حال نصب است که براساس برنامه ریزی صورت گرفته تعداد کنتور‌های هوشمند نصب شده تا تابستان سال آینده به ۵ میلیون دستگاه خواهد رسید.

وی امکان پایش، گزارش گیری لحظه‌ای میزان و رفتار مصرفی مشترکان و امکان برنامه ریزی مصرف توسط مشترک را از مزایای این نوع کنتور‌ها برشمرد وسخنگوی صنعت برق همچنین با اشاره به این که اجرای مصوبه مربوط به آیین نامه نحوه محاسبه برق مصرفی مشترکان از ابتدای بهمن ماه در کشور کلید خواهد خورد، خاطرنشان کرد: برق مصرفی دی ماه مشترکان مشمول این مصوبه نخواهد بود.

رجبی مشهدی با درخواست از مشترکان برای توجه و دقت در میزان برق مصرفی خود، یاداور شد: مشترکان می‌توانند از طریق نرم افزار موبایلی "برق من" نسبت به دریافت قبض الکترونیکی برق خود اقدام و از این طریق میزان مصرف خود را با سایر همسایه‌ها و همشهریان خود مقایسه کنند.

وی همچنین درخصوص سهم برق خانگی ازمجموع برق مصرف کشور گفت: در حال حاضر این بخش ۳۵ درصد از مصرف بر کشور را به خود اختصاص داده است که انتظار داریم با اجرای این مصوبه، آگاه سازی مشترکان از میزان مصارف برق و تلاش مشترکان پرمصرف برای اصلاح میزان مصرف خود، سهم بخش خانگی کاهش یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار