کد خبر: 1071789
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
پیمان جبلی استراتژی صداوسیما را تبیین کرد
انتظار بحق تغییرات مثبت در صداوسیما باعث شده است همه اظهارات و رفتار پیمان جبلی، رئیس جدید این سازمان به عنوان نشانه‌هایی از تغییرات در رسانه‌ها پررنگ شود. اظهارات جدید جبلی در خصوص رویکرد این سازمان در تعامل با دولت، بودجه و تولید سریال‌های تلویزیونی و نحوه ورود این سازمان به بحث نظارت بر شبکه نمایش خانگی نکاتی بود که می‌تواند استراتژی صداوسیما را برای سال‌های ریاست جبلی به نمایش بگذارد.
محمدصادق عابدینی

انتظار بحق تغییرات مثبت در صداوسیما باعث شده است همه اظهارات و رفتار پیمان جبلی، رئیس جدید این سازمان به عنوان نشانه‌هایی از تغییرات در رسانه‌ها پررنگ شود. اظهارات جدید جبلی در خصوص رویکرد این سازمان در تعامل با دولت، بودجه و تولید سریال‌های تلویزیونی و نحوه ورود این سازمان به بحث نظارت بر شبکه نمایش خانگی نکاتی بود که می‌تواند استراتژی صداوسیما را برای سال‌های ریاست جبلی به نمایش بگذارد.
صداوسیما به خصوص در رویکرد رسانه‌ای و پخش اخبار، چند وقتی است با صداوسیمای محافظه‌کار فرق کرده است. دوربین صداوسیما اعتراضات مدنی را پوشش می‌دهد. مرجعیت خبری صداوسیما که سال‌ها بود با روند نزولی رو به کاهش داشت، باید بازسازی و بازپس‌گیری شود. جبلی این را به خوبی می‌داند و برای همین می‌گوید: «سازمان صداوسیما، صداوسیمای جمهوری اسلامی است، یعنی صدا و تصویر جمهوریت و اسلامیت و تریبون نظام برآمده از انقلاب اسلامی که بر دوپایه جمهوریت و اسلامیت قرار گرفته است.»
رئیس رسانه ملی می‌افزاید: «وقتی صداوسیما را رسانه مردم می‌دانیم و دوره تحولی جدید مدیریت را دوره بازگشت به جمهور و بازگشت به مردم می‌دانیم، توجه داریم در نظام اسلامی، مردم، حکومت اسلامی و نظام اسلامی قابل تفکیک نیستند. در دوران حکومت صدر اسلام در مدینه نیز مردم و نظام اسلامی یکی بودند. نباید فاصله‌ای بین این دو باشد. وقتی می‌گوییم صداوسیما، رسانه و صدای مردم است، با همان افتخار هم می‌گوییم تریبون نظام اسلامی مبتنی بر انقلاب اسلامی ایران است. هیچ ترس و واهمه و ابایی نداریم از اینکه رسانه ملی را رسانه حکومت اسلامی بدانیم که برآمده از رأی مردم و خون شهدای انقلاب اسلامی است.»
صداوسیما روابط عمومی نیست!
استقلال رسانه، یکی از مهم‌ترین بخش‌های هویتی برای هر رسانه‌ای است و میزان وابستگی آن به قدرت، می‌تواند تأثیرگذاری آن را نیز مشخص کند. رئیس صداوسیما می‌گوید: «همه باید باور کنند صداوسیما، روابط عمومی هیچ دستگاهی نیست و نخواهد بود، اما با افتخار تریبون نظام اسلامی است.»
وی می‌افزاید: «صداوسیما، رسانه کدام مردم است؟ همه مردم، یعنی کدام مردم؟ آیا منظور کسانی است که در انتخابات اخیر به آقای رئیسی رأی دادند؟ آیا منظور کسانی است که به صداوسیما، دولت و حکومت بدبین هستند؟ اجازه دهید مثال روشنی بزنم که وقتی می‌گوییم مردم، یعنی کدام مردم؛ مردمی که روز تشییع سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی خیابان‌های ایران را پر کرده بودند چطور مردمی بودند؟ برخی برای اولین بار بعد از انقلاب کف خیابان آمده بودند و به همه چیز انتقاد داشتند، اما جایگاه این فرزند رشید ایران را ارج گذاشتند و برای بزرگداشتش به خیابان آمدند. ما منت‌دار و وامدار همین مردم هستیم، حتی اگر به ما نقد داشته باشند.»
صداوسیما آنتن‌فروشی نمی‌کند
صداوسیما موظف است بخش عمده‌ای از هزینه‌های خود را از طریق پخش آگهی‌های بازرگانی تأمین کند. وابستگی این رسانه به آگهی‌ها باعث شده است متناسب با وضعیت اقتصادی این رسانه با افزایش حجم آگهی‌ها به خصوص در تلویزیون، مخاطب به جای بهره‌مندی از تلویزیون به تماشای تیزر‌های تبلیغاتی بنشیند و طبعاً از این وضعیت ناراضی باشد. جبلی درباره وضعیت اقتصادی صداوسیما و درآمد این رسانه می‌گوید: «منابع ما کافی نیست، ما ۲۰ سال از مستقل شدن مالی عقب افتاده‌ایم. ما برای این کار برنامه داریم. یکی از برنامه‌های ما درآمدزایی سالم غیر آنتن‌فروشی است. حجم آگهی و خارج شدن آگهی از مدار هدایت فرهنگی به ضرر ماست، اما تا زمان رسیدن به زمانی که منابع سازمان را از محلی غیر از آگهی تأمین کنیم نیاز به گذشت زمان حداقل دو، سه ساله داریم تا به طور شفاف از آنتن‌فروشی بی‌نیاز شویم.»
سریال ضدفرهنگی پخش نمی‌کنیم
یکی از اولین اقداماتی که جبلی پس از انتصاب به عنوان ریاست سازمان صداوسیما داشـت، توقف تولید چند سریال تلویزیونی بود. جبلی در سخنانش با رد شایعه توقف ۱۵ سریال می‌گوید: «۱۵ سریال تعلیق نشد، تعداد کمتری بود. قرارداد‌ها تا سال ۱۴۰۲ بسته شده بودند، با وجود این من خواستم سریال‌هایی که اکنون در برنامه تولید است و ممکن است تناقضاتی با اهداف داشته باشد، در مسیر اصلاح بیندازیم. ارزش سرمایه فرهنگی مردم به مراتب بیشتر از ارزش سرمایه مالی برای ساخت یک سریال است و اگر سریالی ضدفرهنگی باشد، نباید پخش شود. برای مدیریت درست محتوا در رسانه ملی، وحدت فرماندهی لازم است.»
سریال‌سازی زیر حاکمیت صداوسیماست
رئیس سازمان صداوسیما پس از چند هفته سکوت در مقابل تحرکات سازمان سینمایی و وزارت ارشاد برای در اختیار گرفتن مجدد شبکه نمایش خانگی در سخنانی با تأکید بر قانون اساسی، زیر‌سازی در شبکه نمایش خانگی را تحت حاکمیت صداوسیما عنوان می‌کند.
جبلی تأکید می‌کند: «در جمهوری اسلامی ایران و در قانون اساسی یک صداوسیما داریم یا دو صداوسیما داریم؟ کار ویژه تلویزیون در همه جای دنیا چیست؟ فیلمسازی است یا سریال‌سازی؟ کار سریال‌سازی در همه جای دنیا کار تلویزیون است. هر کار نمایشی در خارج از صداوسیما حتماً باید تحت حاکمیت صداوسیما باشد.»
وی همچنین می‌گوید: «ما تلاش می‌کنیم با نیرو‌ها و مجموعه‌هایی که خارج از صداوسیما اقدام به تولید می‌کنند، جلساتی داشته باشیم و خود را رقیب مجموعه نمایشی که در خارج از صداوسیماست، نمی‌دانیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار