کد خبر: 1070618
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
نمایندگان مجلس در خانه ملت، عصر دیروز و در آستانه روز مجلس، میزبان رئیس و برخی اعضای شورای عالی قضایی بودند، نشستی که اگر نگوییم بی سابقه، کم سابقه بود

سرویس سیاسی جوان آنلاین: نمایندگان مجلس در خانه ملت، عصر دیروز و در آستانه روز مجلس، میزبان رئیس و برخی اعضای شورای عالی قضایی بودند، نشستی که اگر نگوییم بی سابقه، کم سابقه بود. آنگونه که از مواضع و سخنان طرح شده در این نشست مشترک پیداست، هم افزایی و همکاری دو قوه برای کاستن از مشکلات اقتصادی و موانع پیش روی مردم و همچنین مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمنان محور این نشست بود، اما در خلال این هم‌اندیشی حجت الاسلام اژه‌ای به مسئله‌ای اشاره کرد که مطالبه نمایندگان مجلس درباره برخورد قوه قضائیه با ترک فعل‌هایی است که در گذشته انجام شده است. اژه‌ای در این زمینه با بیان این نکته که بعضی مسائلی که گفته می‌شود، مجلس هم می‌گوید و درست هم هست، ترک فعل است، تصریح کرد: «هر ترک فعلی الان جرم نیست.»

نوبت که به رئیس مجلس شورای اسلامی رسید، سه مشکل را برای کشور برشمرد و ریشه این سه مشکل را در ناترازی تصمیمات مسئولان دانست. قالیباف این سه مشکل را اقتصادی، آب و جمعیت معرفی و تاکید کرد: نیازمندیم در سطوح عالی هر سه قوه به فهم مشترکی در اولویت‌ها برای حل مسائل برسیم.
محسنی اژه‌ای در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه مجلس به تعبیر شهید مدرس و امامین انقلاب، مرکز ثقل مملکت، خانه ملت و عصاره ملت است، اظهار داشت: امام (ره) فرمودند اگر در رأس قوای سه گانه افراد شایسته‌ای به مانند شهید مدرس قرار بگیرند همه امور اصلاح می‌شود. مجلس می‌تواند منشأ اصلاح امور باشد، مجلس می‌تواند ریل‌گذاری صحیح کند؛ مجلس اول و وسط و آخر است چرا که قانون وضع می‌کند، نظارت می‌کند و قدرت سؤال و استیضاح دارد.
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه مجلس می‌تواند منشأ قدرت نظام و عامل ایستادگی در برابر بیگانگان باشد، اظهار کرد: مجلس به سایر قوا برای ایستادگی در مقابل فشار بیگانگان کمک می‌کند و این امر را در دوره‌های مختلف ثابت کرده است. این موضوع از زمان شهید مدرس تا امروز برقرار بوده و کاری که شهید مدرس در زمان خود انجام داد بی‌نظیر بود.

مجلس با قانون اقدام راهبردی تولید قدرت کرد
محسنی اژه‌ای به قانون اقدام راهبردی مجلس یازدهم برای مقابله با تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: مجلس یازدهم به کمک دولت آمد در مقابل زیاده‌خواهان و شیطان بزرگ که می‌خواستند ملت ایران را بیشتر تحت فشار قرار دهند قانونی وضع کرد که مسیر را تغییر داد و تولید قدرت و اقتدار کرد؛ این جایگاه مجلس است. زیاده‌خواهان و شیطان بزرگ باز به دنبال آن بودند تا به نحوی از انحا، فشار‌های خود بر مردم ایران را افزایش دهند که مجلس یازدهم به کمک دولت آمد و یک قانون مهم هسته‌ای را به تصویب رساند و تولید قدرت کرد و قدرت آفرید. رئیس قوه قضائیه ادامه داد: امروز دولت سیزدهم نیز با تمام قوا در حال رسیدگی به مسائل کشور است و رئیس‌جمهور و اعضای کابینه هم با خیرخواهی و دلسوزی در جهت ارتقای نظام و رفع مشکلات کشور گام برمی‌دارند.

می‌توانیم با کمک مردم تحریم‌ها را خنثی کنیم
محسنی اژه‌ای تصریح کرد: همچنین همکاران بنده در قوه قضائیه هم تلاش وافری می‌کنند تا در جهت اهداف نظام و تحقق ارزش‌های انقلاب اسلامی گام بردارند و برخورد بدون تبعیض با مفسدان را در دستور کار دارند. امروز فرصتی است که سه قوه دست در دست یکدیگر دهند و مسائل کشور را آسیب‌شناسی جدی کنند و ما باید با یکدیگر راه‌حل‌های مشترک بیابیم و نقشه‌های دشمنان را خنثی کنیم. رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه ما باید مشکلات را خنثی و برطرف کنیم و مردم ما می‌توانند تحریم‌ها را خنثی کنند، گفت: اگر سه قوه دست به دست هم دهند و از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنند، قطعاً می‌توانند تحریم‌ها را خنثی کنند و به اهداف عالی نظام برسند.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ما باید شرایط کشور را به خوبی درک و در عمل هم به یکدیگر کمک کنیم، گفت: سرمایه اصلی ما مردم هستند و اگر سه قوه از این سرمایه استفاده کنند، می‌توانیم مشکلات کشور را حل و فصل کنیم. برخی از مشکلات ناشی از سوء مدیریت ما است، البته برخی از مشکلات هم از طریق دشمنان برای کشورمان ایجاد شده است.

هر ترک فعلی جرم نیست
وی درباره نکاتی که نمایندگان مجلس در این باره مطرح کردند، گفت: درباره برخی از موضوعاتی که طرح کردید، ما خلأ قانونی داریم و باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات قانونی مرتفع شود. همچنین زمانی که لوایح به مجلس ارائه می‌شود، باید پیش از بررسی در صحن علنی مجلس، جلسات مشترک برگزار شود و با تشریک مساعی و همکاری با یکدیگر کاری کنیم که در صحن مجلس لوایح دچار تغییرات اساسی و فوق‌العاده نشود و به گونه‌ای باشد که این لوایح سریع‌تر به نتیجه برسد. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه هر ترک فعلی جرم نیست گفت: این امور قانون می‌خواهد. قوه قضائیه باید دستگاهی باشد که بیش از همه به قانون احترام می‌گذارد. اگر به قانون پایبند نباشیم هر کسی به سلیقه خود عمل می‌کند و مشکل ایجاد می‌شود.

مجلس جرم‌انگاری‌ها را کاهش دهد
محسنی اژه‌ای با اشاره به اولویت‌های قوه قضائیه، گفت: این اولویت‌ها نیاز به عده و عده دارد. کوتاه کردن فرایند‌های دادرسی از اهداف ما است. بیش از ۲ هزار عنوان مجرمانه وجود دارد. اگر این عناوین مجرمانه افزایش یابد پرونده‌های قضایی روز به روز افزایش می‌یابد. وی با بیان اینکه می‌خواهیم در این خصوص لایحه‌ای به مجلس ارائه کنیم، افزود: خواهش می‌کنیم جرم‌انگاری‌ها کاهش یابد. قوه قضائیه و قوه مقننه موظف به کاهش جرم انگاری بودند. می‌خواهیم رسیدگی به پرونده‌ها، عالمانه، عادلانه و دقیق باشد.
رئیس قوه قضائیه گفت: ما به نیرو‌های متخصص نیاز داریم تا بتوانیم با فراغ بال و عالمانه و متخصصانه عمل کنیم. بعضاً می‌بینیم که کارمندان در یک اتاق کوچک کار می‌کنند و حتی جای حرکت هم وجود ندارد و ارباب رجوع هم در یک فضای بسته پشت سر هم می‌آیند و باید این فضا‌ها تغییر کند.

همدلی قوا لازم، اما کافی نیست
دکتر محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این نشست ضمن قدردانی و تشکر از حضور صمیمانه رئیس قوه قضائیه گفت: اولین بار است که جلسه‌ای بین قوه مقننه و قضائیه برگزار شده است که این جلسه را به فال نیک می‌گیریم. وی تأکید کرد: هر سه قوه با هم هماهنگ و همدل هستند. این امر لازم است، اما کافی نیست. این هماهنگی و همدلی باید منجر به هم افزایی و کارآمدی برای حل مشکلات مردم شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر جلسه‌ای بگذاریم، اما خروجی آن آثار ملموسی در زندگی مردم نداشته باشد باید برگردیم و تجدیدنظر کنیم، افزود: البته اگر فرصت داشته باشیم. فرصت تنگ است و مردم نیاز به کارآمدی دارند. قالیباف تصریح کرد: من به عنوان یک نماینده و شهروند از جناب اژه‌ای تشکر می‌کنم که از روزی که در این مسئولیت قرار گرفت با شناخت خوبی که به مسائل کشور دارد و با توجه به سابقه و تسلطی که بر ساختار‌ها و تشکیلات قوه قضائیه دارد با روحیه میدانی و جهادی برای رفع مشکلات و ایجاد تحول ورود و در صحنه مشکلات را پیگیری کرد. وی با تأکید بر پیگیری اجرای طرح تحول در قوه قضائیه، گفت: در کشور، مشکلات متعددی وجود دارد و همه باید بر حل این مشکلات متمرکز شویم.


قوا باید به فهم مشترکی از مسائل برسند
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نیازمندیم در سطوح عالی هر سه قوه به فهم مشترکی در اولویت‌ها برای حل مسائل برسیم. قالیباف با اشاره به اینکه امروز در کشور سه مشکل اساسی داریم که باید حل این مشکلات اولویت هر سه قوه باشد، گفت: یکی از مشکلات اساسی ما مشکل اقتصادی است. مشکل آب یکی دیگر از مسائلی است که باید حل آن در اولویت سه قوه باشد، چرا که در برخی از نقاط کشور مردم وضعیت خوبی از لحاظ دسترسی به آب شرب ندارند و حتی در بخش قابل توجهی از روستا‌ها آب شرب با تانکر جابه جا می‌شود و باید برنامه جدی برای رفع این مشکل داشته باشیم. وی گفت: بحث جمعیت از حیث موالید، مهاجرت و اختلاف طبقاتی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در اولویت دولت، مجلس و قوه قضائیه قرار گیرد. ریشه سه مشکل مذکور در ناترازی است و این مشکلات زاییده تصمیمات ما است.

باید امنیت سرمایه‌گذاری را تضمین کنیم
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید تکلیف خود را با بخش خصوصی روشن کنیم و لازم است امنیت سرمایه حفظ شود و باید به سرمایه‌گذاران فرصت داده شود. برای مثال زمانی باید مالکیت یک بخش از حالت خصوصی خارج شود که مطمئن باشیم در آنجا فسادی رخ داده است. در کشور باید تولید ثروت اتفاق بیفتد تا مشکلات اقتصادی حل و فصل شود.
همچنین لازم است اقدامات اساسی انجام شود تا نقدینگی لجام گسیخته دیگر به سمت سوداگری نرود بلکه به سمت تولید و سرمایه‌گذاری برود که این مسئله نیازمند تصمیمات شجاعانه در کشور است و حتی لازم است در جلسات سران قوا و کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم به این مسئله توجه شود و تصمیمات ما باید به گونه‌ای باشد تا ناترازی‌ها حذف شود. وی با بیان اینکه متأسفانه قریب به ۸۰ درصد بودجه ما صرف هزینه‌های جاری می‌شود، چرا که ۸۰ درصد بودجه ما دولتی است، گفت: سه قوه باید اولویت‌های خود را مشخص کنند و اگر ما دغدغه‌های جدا از یکدیگر داشته باشیم، نمی‌توانیم مشکلات کشور را حل و فصل کنیم.
یکی از منکرات بزرگ عدم اجرای قانون است
قالیباف با بیان اینکه هفت دستگاه، مسئول نظارت بر اجرای قوانین هستند، افزود: یکی از منکرات بزرگ در کشور، اجرا نشدن قانون و یا بد اجرا کردن قانون است. بعد از ۴۰ سال تجربه عرض می‌کنم اگر بخواهیم امور را در دستگاه اجرایی و قضایی نظارت و اجرا کنیم اشتباه است. برای نظارت دقیق نیازمند شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی هستیم. اگر این کار را به درستی انجام دهیم خروجی آن کارآمدسازی نظام حکمرانی است.

سوت‌زنی باید حمایت قانونی شود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بحثی که تحت عنوان «سوت‌زنی» مطرح شد در واقع مبارزه با فساد از طریق حمایت از افشاکنندگان فساد بود. در این زمینه قوانین مهمی در همه کشور‌های دنیا وجود دارد که باید در کشور ما نیز در این زمینه قانونگذاری شود. قالیباف با اشاره به اینکه ۵۵ درصد فساد در دنیا ازهمین طریق کشف شده است، اظهار داشت: مردم فساد را دیده‌اند و از طریق هوشمندسازی اعلام کردند. تنها ۴۵ درصد فساد از طریق دستگاه‌های دولتی در دنیا کشف می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبارزه با فساد باید به طور جدی پیگیری شود، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در طرح‌های اقتصادی بحث دارایی‌های غیرمولد است که این دارایی‌ها در همه سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی وجود دارد و باید کار سیستمی انجام شود تا این دارایی‌های غیرمولد به دارایی‌های مولد تبدیل شود.
قالیباف تصریح کرد: اگر جلوی فساد در این مرحله گرفته نشود، فساد به بخش سیاسی و رقابت‌های انتخاباتی تسری پیدا می‌کند که الان شاهد هستیم برخی افراد فضای غیراخلاقی ایجاد می‌کنند که گویا همه مسئولان مفسد هستند، در حالی که این کارشان غلط و غیراخلاقی است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
0
0
تیتر خوبی بود، مشکلات سه گانه مجریه مقننه و قضاییه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار