کد خبر: 1069598
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
قول رئیس سازمان سینمایی به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس
رئیس سازمان سینمایی آبان ماه را در حالی به پایان برد که در طول یک ماه چند جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس داشت و طی آن به مسائل مختلف سینما پرداخت. در آخرین جلسه که روز گذشته برگزار شد، محمد خزاعی به کمیسیون فرهنگی رفت تا حمایت مجلس را برای موضوعاتی، چون تولیدات سینمایی، وضعیت معیشتی، بیمه و مالیات به دست آورد.
محمدصادق عابدینی

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: رئیس سازمان سینمایی آبان ماه را در حالی به پایان برد که در طول یک ماه چند جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس داشت و طی آن به مسائل مختلف سینما پرداخت. در آخرین جلسه که روز گذشته برگزار شد، محمد خزاعی به کمیسیون فرهنگی رفت تا حمایت مجلس را برای موضوعاتی، چون تولیدات سینمایی، وضعیت معیشتی، بیمه و مالیات به دست آورد.

در جلسه رئیس سازمان سینمایی و کمیسیون فرهنگی و مجلس درباره محتوای ضعیف فیلم‌ها، تحول در سینما، حمایت از فیلمسازان انقلابی و اصلاح آیین‌نامه سازمان سینمایی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
در این جلسه، خزاعی سینما را پرچالش‌ترین حوزه مدیریتی در عرصه فرهنگ و هنر دانست و گفت: «بدون شک، رسانه سینما بسیار تأثیرگذار، نافذ، رخنه‌گر و جهت‌بخش و به دلیل گستره اثرگذاری و کارکرد‌های اجتماعی و فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است.»
وی اذعان داشت: «به رغم شناخت و تجربه‌های ملموس قبلی طی یک ماهه اخیر با همکارانم در قالب کارگروه‌های تخصصی و شورا‌های راهبری روی مشکلات و چالش‌های سینما به صورت متمرکز، مطالعه، آسیب‌شناسی و ظرفیت‌شناسی کردیم، کوشیدیم پی ببریم چرا با توجه به تغییر مدیران در دوره‌های مختلف در این حوزه چندان شاهد تحول و جهش نیستیم.»

گلایه از کمبود اعتبارات سینما
رئیس سازمان سینمایی با انتقاد از پایین بودن اعتبارات در بخش سینما گفت: «به میزان تأثیرگذاری این رسانه و انتظار جامعه و مسئولان متأسفانه، منابع سینمای کشور بسیار ناچیز است. گردش مالی سینما نسبت به بسیاری از مشاغل و اصناف اساساً به چشم نمی‌آید و بخش عمده همین منابع هم، صرف هزینه‌های جاری و امور اداری می‌شود و پشتیبانی از تولید سینما به منابع و ظرفیت‌های بزرگ‌تری نیاز دارد.»
وی در ادامه تأکید کرد: «با همین امکانات کم و بودجه اندک هم، خوشبختانه، سینمای ایران سربلند است و فیلمسازان آثار خوبی را تولید کردند و نقش مهمی در معرفی فرهنگ ایران به دنیا داشته و افتخارات زیادی کسب کرد‌ه‌اند.»
وی با بیان اینکه سینمای ایران در کنار رشد علمی و نظامی مهم‌ترین شناسه و شاخصه بین‌المللی ماست، گفت: «این به آن معنا نیست که به نقطه ایده‌آل و مطلوب رسیده‌ایم. بخشی از تولیدات سینمایی، قابل دفاع و در شأن یک خانواده ایرانی و مسلمان نیست. قطعاً از این پس به آثار ضعیف و سخیف پروانه ساخت و نمایش نمی‌دهیم، زیرا سینمای ایران سینمای فرهنگی، اندیشه‌محور و سینمای خانواده‌مدار است.»
خزاعی گفت: «مسیر پیش روی سینما بسیار امیدوارکننده است و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها، تعاملات و افق‌های پیش‌بینی شده در چهار سال آینده در حوزه تولید، حمایت از سینماگران و توسعه زیرساخت‌های سینما اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد.»

وعده احیای سینمای خانواده‌محور
یکی از محور‌های جلسه رئیس سازمان سینمایی و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، بحث در خصوص احیای سینمای خانواده‌محور بود. در سال‌های اخیر با کاهش تولیدات سینمایی که مناسب همه اعضای خانواده باشد، عملاً سینما از حضور خانواده‌ها خالی شده بود. فیلم‌های اکران شده در سینماها، اغلب برای جلب توجه قشر خاصی تولید شده و همین موضوع حتی باعث کاهش میزان فروش سینما‌ها شده بود.
رئیس سازمان سینمایی در خصوص توجه به سینمای خانواده‌محور گفت: «ما مخالف فیلم در حوزه‌های سیاسی یا ژانر‌های دیگر نیستیم، اما دیگر در میان آثار تولیدی، فیلم مبتذل نخواهیم داشت. اگر چه سازمان سینمایی الان با انبوهی از تولیدات دپو شده مواجه است که باید مشکلات و اشکالات آن‌ها مدیریت شود، اما در دولت جدید هیچ مجوزی برای ساخت فیلم‌های سخیف و مبتذل صادر نمی‌کنیم.»
وی با بیان اینکه در زمینه صدور مجوز ساخت و اکران با هنرمندان شفاف خواهیم بود، ادامه داد: «اگر طرحی دارای ایراد است در صورت اصلاح کامل، مجوز ساخت خواهد گرفت و با این روش دیگر کارگردان و سازندگان فیلم بعد از ساخت اثر گرفتار موانع و آسیب نمی‌شود.»
خزاعی با بیان اینکه وظیفه داریم هم از هنرمندان و شرایط سینما و هم از گفتمان انقلاب صیانت کنیم، از اصلاح آیین‌نامه‌های شورا‌های مختلف، مؤسسات و جشنواره خبر داد و افزود: «احیای سینمای خانواده‌محور را از جمله مأموریت‌های مهم سازمان سینمایی در دوره جدید می‌دانم، می‌توان چشم‌انداز سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ را تحقق سینمای خانواده‌محور، قصه‌گو و اخلاق‌مدار دانست.»

رایزنی مالیاتی رئیس در مجلس
چند روز پس از آنکه تهیه‌کنندگان سینما در دیدار با وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی، خواستار بازگشت معافیت‌های مالیاتی شدند، خزاعی این موضوع را با کمیسیون فرهنگی مطرح کرد. وی گفت: «کرونا به سینما و نمایش فیلم‌ها مانند دیگر فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی ضربه زده است، متأسفانه تعداد زیادی از سینماگران در این ایام دچار آسیب شدند که اگر به آن‌ها توجه نکنیم با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند بود.» خزاعی با انتقاد از فضاسازی اشتباهی که درباره میزان درآمد اهالی سینما و همچنین مباحث مالیاتی پیرامون دستمزد‌ها مطرح شده است، بیان داشت: «واقعیت این است که تنها چند سلبریتی محدود و انگشت‌شمار شاید وضعیت مالی خوبی داشته باشند و بیش از ۹۵ درصد فعالان صنوف مختلف هنری و سینماگران فاقد فعالیت مستمر شغلی در طول سال هستند و با مصائب بیکاری، فقر، فقدان ثبات اقتصادی و رفاه نسبی دست و پنجه نرم می‌کنند.»
بنابراین گزارش سال گذشته، موضوع دریافت مالیات از سلبریتی‌ها به یکی از مباحث داغ اقتصادی و فرهنگی تبدیل شد؛ اینکه هیچ کدام از سلبریتی‌های ایرانی که بعضاً در سینما نیز فعال هستند در مقابل درآمد‌های نجومی، مالیات پرداخت نمی‌کنند. حال پس از مقرر شدن دریافت مالیات، سینماگران به تکاپو برای بازگشت معافیت‌ها افتاده‌اند.
رئیس سازمان سینمایی به نمایندگان مجلس گفت: «قوانین مالیاتی نباید به شکلی باشد که معیشت اکثریت قریب به اتفاق سینماگران که درآمد خوبی ندارند را تضعیف کند، زیرا آسیب بیشتری به این گروه وارد خواهد شد. پیشنهاد می‌دهم کمک کنید تا قانون اخذ مالیات از هنرمندان بازنگری و اصلاح شود.»
با تأکید چند روز پیش وزیر ارشاد و پیگیری‌های رئیس سازمان سینمایی به نظر می‌رسد مسئله معافیت‌ها از سال آینده دوباره اجرایی خواهد شد.
در دیدار رئیس سازمان سینمایی با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بحث افزایش اعتبارات سازمان سینمایی و تحقق عدالت فرهنگی با افزایش زیرساخت‌های سینما نیز مطرح و مورد تأکید قرار گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار