کد خبر: 1069394
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
خصال استاد شهید در آیینه روایت‌ها
استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری را حقی است بزرگ بر ساحت اندیشه دینی که شناخت ابعاد آن جز از بیشتر دانستن در باب خصال علمی و عملی وی، حاصل نمی‌شود. از این روی و همواره، معرفی یادمان‌های «شهید مطهر» در زمره اولویت‌های صفحه تاریخ بوده است
محمدرضا کائینی

استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری را حقی است بزرگ بر ساحت اندیشه دینی که شناخت ابعاد آن جز از بیشتر دانستن در باب خصال علمی و عملی وی، حاصل نمی‌شود. از این روی و همواره، معرفی یادمان‌های «شهید مطهر» در زمره اولویت‌های صفحه تاریخ بوده است. اثری که هم اینک در باب آن سخن می‌رود، یادنامه دوجلدی آن بزرگ است که با عنوان «سرگذشت‌های ویژه از زندگی استاد شهید مطهری» از سوی مؤسسه انتشاراتی «ذکر» نشر یافته است. ناشر در دیباچه خویش بر این بزرگداشت نامه، در باب مکانت استاد در حوزه بازسازی اندیشه دینی، چنین آورده است: «آشنایی با شیوه زندگی مردان بزرگ، انسان را در پیمودن راه کمال و فضیلت، علاقه‌مند و مصمم می‌سازد و پویندگان طریق انسانیت را همتی بلند می‌بخشد و راه سلوک خالصانه را به آنان رهنمون می‌شود. در دوران غیبت امام معصوم (ع)، عالمان متعهد عهده‌دار رسالت راهبری و ارشاد مردمانند و در جای جای متون اسلامی رجوع ره جویانه امت به عالمان پارسا و پاسداران آگاه مرز‌های دین مورد تأکید قرار گرفته است. مراجعه مردمان به فقیهان و عالمان دینی به منظور شناخت احکام دین و درک وظایف فردی و اجتماعی در شرایط گوناگون تاریخی است و این امر با مشاهده احکام عینیت یافته در وجود عالمان راستین، دارای تأثیری عمیق‌تر و پایدارتر است. آری، دیدار عالمان حقیقی، به خاطر تأثیر شگرفی که در سازندگی انسان دارد، در متون اسلامی، اینچنین ارزنده و با فضیلت قلمداد شده است. روشن است این همه فضلیت که به این عمل اختصاص یافته، هرگز راجع به یک دیدار ساده و بی‌توجه به خصایص روحی و ابعاد شخصیت علمی عالمان نیست، بلکه این حدیث‌- و امثال آن‌- ناظر به دیداری است که انسان جهت کسب فضیلت و درک فیض معنوی به آن نائل گردد. اگر چنین است، پس شناخت والایی‌های روحی و مکارم اخلاقی و عمق اندیشه و بینش علمای ربّانی، حکم دیدار با آن‌ها را دارد و این امر بنا بر احادیث این باب از ارزش و فضیلتی بزرگ برخوردار است.»
این مقدمه در ادامه خود، در باب مطالب این اثر، چنین آورده است:
«استاد شهید مرتضی مطهری (قدس‌سره) از نادره مردان تاریخ است که علم و حکمت و عرفان را به‌هم آمیخت و از خویش چهره‌ای نورانی و تابناک برای جامعه ظلمت زده زمان خود ساخت و هر جا که قدم گذاشت مشعلی برافروخت و افق تاریک و غم گرفته اندیشه‌ها را روشنی و امید بخشید. شناخت ابعاد شخصیت این مرد اندیشه و عمل برای ملت ما و همه ملت‌های مسلمان، سازنده و حرکت‌ساز است. گر چه بسیاری از جوانان جامعه ما توفیق دیدار و درس‌آموزی حضوری از آن عالم متعهد را نداشته‌اند، لکن فراوانند کسانی که سالیان دراز از رهگذر مصاحبت و معاشرت با آن استاد گرانمایه توشه‌ها برگرفته‌اند. مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر افتخار دارد در راه شناسایی وجوه گوناگون شخصیت این استاد فرزانه گامی برداشته و از زبان مصاحبان و معاشران آن بزرگوار، خاطره‌های زنده و سازنده را فراهم آورده و به صورت مجموعه‌ای تحت عنوان: سرگذشت‌های ویژه از زندگی استاد شهید مرتضی مطهری، تقدیم جامعه انقلابی ایران می‌کند. جلد اول این مجموعه مورد استقبال فراوان امت آگاه و به ویژه جوانان پرشور جامعه قرار گرفت و خود مشوق مؤسسه برای تنظیم و تدوین دیگر مجلدات این مجموعه شد. اینک جلد دوم از این مجموعه، فرا روی شما قرار دارد. امید است این اقدام کوچک مورد رضای خداوند کریم قرار گیرد و جوانان برومند این مرز و بوم را در پیمودن راه آن استاد شهید یاری رساند...»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار