کد خبر: 1069103
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ایجاد نقدینگی ۷۵۰هزار میلیارد تومانی از محل تخصیص ارز دولتی در کشور گفت: منابع کشور اگر گنج قارون هم باشد یارانه‌ها آن را می‌بلعد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ایجاد نقدینگی ۷۵۰هزار میلیارد تومانی از محل تخصیص ارز دولتی در کشور گفت: منابع کشور اگر گنج قارون هم باشد یارانه‌ها آن را می‌بلعد.
به گزارش صداوسیما، مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: با ادامه پرداخت ارز ترجیحی علاوه بر ایجاد فساد، رانت و قاچاق منابع کشور اگر گنج قارون هم باشد روزی به پایان می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه دولت لایحه دو فوریتی خود درباره ارز ترجیحی را ۱۹ آبان به مجلس ارسال کرد، گفت: در این لایحه دولت افزایش سقف ارز ترجیحی از ۸میلیارد دلار به ۱۲میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار و فروش ارز به صورت آزاد و برای جبران، کمک مستقیم یا اعتباری به خانواده‌ها را پیشنهاد کرده بود، اما مجلس آن را رد کرد و این امر را در اختیار دولت دانست.
خوانساری افزود: در بودجه سال گذشته ۱۰میلیارد دلار به واردات کالا‌های اساسی اختصاص یافت که ۵میلیارد دلار از محل فروش نفت و ۵ میلیارد دلار دیگر از محل وجوه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی تأمین شده است که با احتساب مابه‌التفاوت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تا ارز ۲۲ هزار تومانی سامانه‌نیما، حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض شده که افزایش پایه پولی را در پی داشته است.
وی ادامه داد: سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸، هزار هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی داشتیم که از این میزان ۷۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی از محل ارز ترجیحی اتفاق افتاده است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت نرخ خرید تضمینی گندم را حدود ۷ هزار تومان به ازای هر کیلو تعیین کرده، اما آرد را کیلویی ۶۰۰ تومان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌دهد، یعنی ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو از این محل یارانه پرداخت می‌شود، همچنین قیمت هر کیلووات برق برای دولت ۲تا ۳هزارتومان تمام می‌شود، اما آن را کیلوواتی ۲۰۰تومان به مردم می‌فروشد.
خوانساری افزود: سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران پرداخت می‌شود که اگر یارانه‌های ریالی را نیز به آن اضافه کنیم، این میزان یارانه به نوعی آفت اقتصاد است، بنابراین تلاش همه ما به ویژه دولت و مجلس باید حل این مشکل باشد.
رئیس اتاق تهران همچنین گفت: براساس آخرین آمار کماکان در فصل اول سال جاری نرخ تشکیل سرمایه معادل منفی ۵/۳ درصد بوده که نشان از شرایط بد سرمایه‌گذاری در ایران است و در نتیجه آن حجم اقتصاد کوچک‌تر شده و رشد مناسب در اقتصاد اتفاق نمی‌افتد.
خوانساری افزود: مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود نرخ تورم منتهی به مهر ۱۴۰۰ را ۴/۴۵ درصد اعلام کرد، اگر چه در مقایسه با ماه قبل یعنی شهریور ۱۴۰۰، ۴/۰ درصد کاهش داشته، اما همچنان این نرخ تورم بالاست.
وی گفت: تورم نقطه به نقطه در مهر ۱۴۰۰، به ۳/۳۹ درصد رسیده، یعنی در مهر امسال یک خانواده برای خرید به قیمت ثابت ۳۹درصد در مقایسه با سال گذشته بیشتر پرداخت کرده که ادامه این وضعیت خطرناک است.
وی اضافه کرد: تا به تورم تک رقمی نرسیم همچنان آثار و مضرات این تورم بر مصرف خانوار‌ها را شاهد هستیم. سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد و مردم سرمایه‌های خود را به دارایی‌های غیرمولد تبدیل می‌کنند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: مرکز آمار تورم دلاری شاخص کالا‌های وارداتی سال ۹۹ را در مقایسه با سال ۹۸، ۴/۴۷ درصد اعلام کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته است که اگر تورم جهانی را سه تا ۵/۴ درصد در نظر بگیریم بقیه این تورم دلاری مربوط به تورمی است که در داخل کشور شکل گرفته است.
خوانساری افزود: براساس آمار گمرک در سال گذشته ۳۸میلیارد دلار واردات به کشور انجام داده، اما ۱۷درصد جنس کمتری وارد کشور شده است و با توجه به اینکه عمده کالا‌های وارداتی را کالا‌های واسطه‌ای و مواداولیه تشکیل می‌دهد این کاهش واردات، روی تولید کشور اثرگذار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار